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섀도잉 학습법이 재외동포(고려인)의 한국어 구어능력 향상에 미치는 영향

Title
섀도잉 학습법이 재외동포(고려인)의 한국어 구어능력 향상에 미치는 영향
Other Titles
A Study on the Effect of Shadowing for the Improvement of Overseas Koreans' (koyoin) Spoken Skills
Authors
진보영
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이미혜
Abstract
본 연구는 재외동포(고려인) 학습자를 대상으로 섀도잉 학습법을 통한 구어능력 향상에 대해 살펴보고자 한다. 특히 넓은 범위의 구어능력 중 억양, 속도, 휴지에 초점을 두고 재외동포(고려인) 학습자와 모어 화자의 구어능력 실현 양상을 섀도잉 학습법의 사전·사후로 나누어 실험, 그 결과를 서로 비교·분석하여 재외동포(고려인)의 구어능력 향상에 섀도잉 학습법이 어떠한 결과를 가져오는지, 학습자들의 구어 능력에는 어떠한 변화가 일어났는지 살펴보고자 한다. 본 연구의 구성은 다음과 같다. Ⅰ장에서는 연구의 목적과 필요성에 대해 기술하고 섀도잉 학습법, 초분절음소, 재외동포 한국어 교육과 관련된 선행 연구를 고찰함으로써 재외동포(고려인) 학습자들의 한국어 구어능력 향상을 위한 연구의 필요성을 확인하고 이에 제시할 수 있는 연구문제를 설정하였다. 본 연구에서 제시한 연구문제는 섀도잉 학습법이 재외동포(고려인)학습자의 구어능력, 억양, 휴지, 속도에 있어 어떠한 영향을 가져올 것인지 분석하고자 한다. Ⅱ장에서는 이론적 배경에 대해 살펴보고자 한다. 먼저 본 연구에서 살펴보고자 하는 섀도잉 학습법, 초분절음소, 재외동포(고려인)과 관련하여 정의를 내리고 각각의 요소들에 대한 특징들을 정리하였다. 그리고 본고 논의의 중심이 되는 재외동포(고려인)학습자와 그에 따른 구어능력에 대하여 구체적으로 정리하였다. Ⅲ장에서는 연구방법에 대해 기술하였다. 이 장에서 연구 대상자의 선정 기준, 연구 절차, 자료 분석 방법에 관해 순차적으로 기술하였다. Ⅳ장에서는 연구결과를 제시하였다. 섀도잉 학습법이 진행된 집단과 그렇지 않은 집단, 이 두 집단들의 억양을 모어 화자인 한국인의 억양과 사전·사후로 나누어 비교 분석한 결과 섀도잉 학습법이 진행된 집단은 기존에 인식하고 있던 억양의 패턴에서 한국인의 억양과 동일한 유형으로 변화함을 나타내었으며, 그렇지 않은 집단은 기존에 인식하고 있던 억양 패턴에서 크게 변화하지 않았음을 알 수 있었다. 휴지와 속도의 변화 부분에 있어서도 유의미한 결과가 나타났는데, 섀도잉 학습법을 진행한 집단과 그렇지 않은 집단 모두 향상의 모습을 보였다. 하지만 두 집단 모두 구어능력에 있어 향상도를 가지고 왔으나, 섀도잉 학습법이 진행된 집단에서의 향상의 폭이 더 넓게 나타났음을 알 수 있었다. 본 고는 다음과 같은 점에서 의의를 가진다. 첫째, 기존 영어교육에서 많이 다루었던 섀도잉 학습법을 한국어 교육에 제시함으로써 이를 통한 구어능력 향상의 방안을 제공하였다. 둘째, 다양한 많은 학습자들의 연구 중 기존 연구에서 많이 다루어지지 않았던 재외동포(고려인) 학습자를 대상으로 선정함으로써 동포 그 중 고려인을 위한 한국어 교수, 학습의 한 면을 살펴보고 그들의 정체성, 이질감을 줄일 수 있는 방안에 접근해 살펴보았다는 점에서 의의를 찾을 수 있다. 그러나 본 연구는 연구 대상자에 있어서 구어능력 향상에 영향을 미치는 단순한 한국 거주 기간의 변수가 아닌 상호작용의 강도, 학습자의 한국어 노출 정도에 있어 충분히 밝히지 못한 부분이 있다. 또한 구어능력 중 억양, 휴지, 속도 부분에 대해 한정적이었으며, 고려인이 사용하고 있는 어휘의 차이를 다루지 못한 부분이 있다. 따라서 앞으로 섀도잉 학습법을 통한 재외동포(고려인)의 구어능력 향상에 대한 후속 연구가 더욱 다양한 분야에서 다양한 주제로 이어지길 기대 해 본다.;A study is for Overseas Korean koyoin learners and for increasing the speaking ability through shadowing instruction. In particular, among a variety of speaking ability, focusing on intonation, speed and pause, the study is in order to know which outcome the shadowing instruction brings and how much changes there are in learner's speaking ability by doing the experiment and analyzing before and after the shadowing instruction. A composition of a study is followed. In Ⅰchapter, there is a description of the study's purpose and necessity and there is a confirmation of the study's necessity for increasing Overseas Korean koyoin learners' Korean speaking ability by considering the preceding study which is related with shadowing method, suprasegmental phoneme, Overseas Korean education. A subject of study is to analyze the affect of shadowing instruction to Overseas Korean koyoin learner's speaking ability, intonation, pause and speed. In Ⅱ chapter, it is about theoretical background. First, there is a definition about shadowing instruction, suprasegmental phoneme and Overseas Korean koyoin and each characteristics. There is also specific content about Overseas Korean koyoin learners and following speaking ability which are main topics in discussion. In Ⅲ chapter, it is about study method. Criteria of study object, process of study and method of materials analyzation are described in series. In Ⅳ chapter, a study outcome was described. The result of comparing and analyzing between intonation of the two groups; a group which used shadowing instruction and the other group which didn't used the instruction and native speaker, Korean's intonation and before and after is that the group which used the instruction changed the intonation from previous intonation pattern to similar pattern with Koreans. In contrast, the other group didn't changed a lot. There are also meaningful result of pause and speed changed. Both the group which used the shadowing instruction and the other group which didn't used the instruction increased the ability. Although both groups' ability increased, there is a sharp increased in the group which used the shadowing instruction. A study has the following meanings. First, a method to increase the speaking ability was provided by showing shadowing instruction to Korean education. Second, an aspect of Korean learning for koyoin was considered and their identity, method to decrease the alienation approach. However, a study didn't discover the interaction intensity and exposure to Korean, not variables of Korea living period that simply affect the speaking ability. In addition, it was limited in intonation, pause and speed among speaking ability and it did not consider the difference of words that koyoin used. Hence, following research about increasing the speaking ability of koyoin through shadowing instruction is expected to lead various topics in various field.
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