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이옥 전(傳)을 통한 문학치료적 교육 방안 연구

Title
이옥 전(傳)을 통한 문학치료적 교육 방안 연구
Other Titles
Study on Literary Theraoy Education Through YI OC JEON-Centering : Focus on Tragic View of the World
Authors
권미경
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정소연
Abstract
본고는 그동안의 고전문학교육에서 학습자의 삶과 문학이 충분히 소통하지 못하고 있음을 주목하면서 출발한다. 특히 고전산문교육은 행복한 결말과 성공적 이야기, 유교적 가치관을 중심으로 하는 작품이 지속적으로 활용되고 있는데 이를 학습하는 중, 고등 학습자들은 실제 삶에서 좌절, 슬픔 같은 비극적 정서를 겪는다는 점을 주지하였다. 불행한 삶과 부정적 감정들이 실린 작품을 연계하여 문학 활동을 시행하는 것이 보다 학습자 중심의 고전문학교육이 지향해야 할 발전적 방향이라고 여기고 이에 대해 고찰하였다. 이에 대한 대상으로 본 논문에서는 조선 후기 25편의 전(傳)을 남긴 이옥을 주목하였다. 이옥은 불우한 생애를 겪으며 자신이 겪었던 응분의 감정들을 작품으로 승화시켰고 특히 전(傳) 작품에는 자신, 타인과 사회에 대한 진솔한 면들이 잘 드러난다. 이러한 제재를 통해 학습자들은 자신이 가지고 있던 부정적 감정들을 치유하고 타인에 대한 이해와 공감능력을 키우며 사회에 대한 문제의식을 키울 수 있는 문학치료적 가치를 지닌다. 본고는 기존 선행연구를 검토하여 이옥의 전(傳)에 나타나는 작가의식과 세계관을 ‘비관론적 세계관’으로 명명하고 이를 25편의 전체 작품을 통해 어떻게 드러나는지 분석하였다. 이는 ‘작가 자신→ 타인 → 사회’ 로 점점 심화 확대되는 양상을 띠고 있음을 알 수 있다. 초기에 작가는 자신의 불우한 질곡의 삶에서 오는 비관적 슬픔을 표출하는데 중점을 두고 있고, 그 다음으로 타인, 더 세세하게는 열등한 약자들에게 관심을 돌린다. 이옥은 당대 전(傳)을 썼던 다른 문인들과는 달리 입전인물의 직업이나 계층이 매우 다양하다. 특히 벙어리나 은고지기, 숯 굽는자, 칼 대장장이와 같이 미천한 신분의 사람들을 주목하여 그들에게서 가치 있는 삶의 모습을 남기고자 하였다. 또 조선 후기의 혼란한 사회 주목해 물질과 이속만 챙기는 자들을 경계하고 비판하였다. 다음으로 이러한 작품들이 문학치료적으로 학습자들에게 어떠한 가치가 있는지 살펴보았다. 비관론적 세계관의 작품들은 독자들에게 동일시의 원리, 카타르시스의 원리, 통찰의 원리를 통해 문학치료적 방법을 적용할 수 있다. 앞서 분석한 내용들을 토대로 이옥의 작품들은 ‘자기 슬픔 치유의 효과’, ‘타인에 대한 관심과 공감능력 향상’, ‘공동체 의식과 사회적 문제 의식 고양’이라는 기대효과를 얻을 수 있다. 또한 이를 토대로 교수-학습 모형과 지도안을 마련하여 문학교육에서 이옥의 전(傳)을 적용하여 문학치료적 방안을 돕고자 하였다. 이옥의 전(傳)의 비관론적 세계관을 통한 문학치료적 교육 방안 연구는 다음과 같은 의의를 지닌다. 첫째, 작가의 생애와 문학관을 토대로 전(傳) 작품의 양상을 분석하여 ‘비관론적 세계관’이라는 하나의 작가의식을 밝혔다. 둘째, 좌절과 슬픔의 정서가 담긴 작품을 고전문학교육에 접목하여 학습자들의 삶과 경험에 밀접한 능동적 고전문학교육을 시도하였다. 셋째, 전(傳)을 통한 문학치료적 가치와 기대효과를 밝힘으로 학습자들의 정서적 인지적 결핍을 치료하고 자아성장을 이룰 수 있도록 연구하였다. 키워드 : 이옥, 전(傳), 문학치료, 고전문학교육, 비관론적 세계관, 자기치유, 타인에 대한 공감, 공동체 의식;This thesis started with the attention to the fact that learners' life and literature do not fully communicate each other in classical literature education. The author of this thesis observed the fact that middle school and high school students who study classical prose whose works make use of happy ending, success story and Confucian values experience tragic feelings such as frustration and sorrow in their real life. The author of this thesis considered connection works containing unhappy life and negative feelings to implementation of literary activities believing that such connection can improve learner oriented classical literature education. In this regard the author of this thesis gave attention to Yi Oc who wrote 25 pieces of Jeon(傳) during the latter part of Joseon Dynasty. Yi Oc lived an unhappy life and sublimated his frustration into artworks. His artworks especially Jeon(傳) written by him show his honest view of himself, other people and society. Learners can heal negative feelings and improve understanding of other people and sympathy with other people and have a critical mind of society through aforementioned subject matters. This thesis named artistic spirit and view of the world that is shown in Jeon(傳) written by Yi Oc after reviewing advanced research as 'tragic view of the world' and analyzed 25 pieces to examine 'tragic view of the world'. The author of this thesis found that Yi Oc's view expanded from himself into other people and society. Yi Oc focused on expressing his tragic sorrow resulting from unhappy life at first and then diverted his mind to other people especially the underprivileged. Unlike literary persons of the day, Yi Oc had an interest in diverse jobs and classes. Yi Oc paid attention to a man of humble condition such as speech-impaired person, silver box keeper, charcoal burner and blacksmith to capture their life. Yi Oc criticized those who think about their interests first paying attention to chaotic social condition of the latter part of Joseon Dynasty. This thesis examined what values aforementioned works have for learners in terms of literary therapy. Works that have tragic view of the world can apply literary therapy to readers through principle of identification, principle of catharsis and principle of insight. Works written by Yi Oc can gain usefulness of 'function of self sorrow healing' , 'improvement of interest in other people and sympathy with other people' and 'enhancement of community sentiment and awareness of social problems'. This thesis intends to help literary therapy by preparing teaching-learning model and plan and applying Yi Oc's Jeon(傳)to literary education. Study on usefulness of literary therapy education through Yi Oc's tragic view of the world shown in Jeon(傳) written by Yi Oc is of significance as follows. First, this study revealed artistic spirit called 'tragic view of the world' by analyzing aspects of Jeon(傳) based on writer's life and literary view. Second, this study attempted to combine works containing frustration and sorrow with classical literary education for active classical literary education which is closely related to life and experience of learners. Third, this study revealed usefulness of literary therapy through Jeon(傳) to help treat emotional and cognitive deficiency of learners and develop ego. keyword : Yi Oc, Jeon(傳), literary therapy, Korean classical literature education, tragic view of the world, self-healing, sympathy with other people, community
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