View : 133 Download: 0

마인드맵을 활용한 학습이 중학생들의 창의력과 과학에 대한 태도에 미치는 효과

Title
마인드맵을 활용한 학습이 중학생들의 창의력과 과학에 대한 태도에 미치는 효과
Other Titles
Mind-Map Utilized Study Impacts on the Middle School Student's Creativity and Attitude Toward Science
Authors
김지령
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정영란
Abstract
본 연구에서는 마인드맵을 활용한 학습이 중학생의 창의력과 과학에 대한 태도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보았다. 이를 위하여 중학교 전 학년 과학교과 생물 부분에서 10차시 분량의 주제를 선정하고, 마인드맵을 활용한 학습을 중학생에게 적용하였다. 마인드맵을 활용한 학습이 창의력과 과학에 대한 태도에 미치는 효과를 알아보기 위하여 검사지와 면담을 실시하였다. 그리고 학생들이 수업 시간에 작성한 활동지의 내용을 토대로 하여 학생들의 마인드맵 학습 효과를 분석하였다. 본 연구에서 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 마인드맵을 활용한 학습은 모든 학생들의 창의력을 향상에 긍정적인 영향을 미쳤다. 마인드맵을 활용한 학습은 학생들에게 지속적인 사고 작용을 촉진하고, 다양한 어휘를 사용할 수 있게 하였다. 둘째, 마인드맵을 활용한 학습은 모든 학생들의 과학에 대한 태도를 향상시켰다. 마인드맵을 활용한 학습은 학생들이 학습 과정에서 흥미를 느끼고, 사고 작용이 깊어지는 것에 대하여 즐거움을 느낄 수 있게 하였다. 셋째, 마인드맵을 활용한 학습을 통하여 대상 학생들은 연상 작용을 통하여 사고가 확장되는 특징이 공통적으로 나타났다. 마인드맵을 활용한 수업이 진행 될수록 학생들은 다양한 어휘를 표현하였으며, 여러 소재를 활용하여 주제와 연관된 다양한 생각이나 예를 표현하였다.; This study investigated the results of mind-map utilized study influencing on subject students’ creativity and attitudes toward science. The examination selected ten topics from middle school biology curriculum, and applied mind-map utilized study to middle school students. This study conducted interviews with experimenters to investigate how the mind-map utilized study impacted middle school students on their creativity and attitudes toward science. In addition, this study qualitatively analyzed the mind-map study effects through examining the papers that students wrote during the school hour. The results from the investigation produced the following conclusions. First, mind-map utilized study has a positive effect on improvement of students' creativity. Mind-map utilized study promoted continuous thinking and improved broader diction choice to students. Second, mind-map utilized study improves students’ attitudes toward science. Mind-map utilized study helped the students’ interests to grow during the study process and the students could feel pleasure from the deepening of their thoughts. Lastly, mind-map utilized study shows the results in the common characteristic of students’ improving on extending their thoughts through the process of association. Students expressed wider diction choice as the mind-map utilized study progressed, and also they utilized more materials to better articulate their thoughts and examples related to given topics.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE