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부모의 외모관련 양육태도와 남녀 중학생의 외모만족도 및 외모관리행동 간의 관계

Title
부모의 외모관련 양육태도와 남녀 중학생의 외모만족도 및 외모관리행동 간의 관계
Other Titles
Relationship Between Parents’ Appearance-Related Parenting Attitude and Middle School Students’ Appearance Satisfaction and Appearance Management Behavior
Authors
김정연
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 상담심리전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이승연
Abstract
본 연구의 목적은 청소년 전기에 해당하는 남녀 중학생을 대상으로 자녀가 지각하는 부모의 외모관련 양육태도와 자녀의 외모만족도 및 외모관리행동 간의 관계를 살펴보는 것이다. 청소년기의 외모에 대한 불만족은 긍정적인 자아개념 형성을 방해할 뿐만 아니라, 심할 경우 우울증이나 대인기피증과 같은 심리적, 사회적인 문제를 야기할 수 있다는 점에서 그들의 외모만족도 및 외모관리행동에 대해 살펴볼 필요가 있다. 특히 자녀의 체형이나 외모에 대한 태도는 부모로부터 유전적으로 물려받거나 환경적으로 학습되는 경향이 높음에도 불구하고, 자녀의 외모만족도 및 외모관리행동에 중요한 영향을 미치는 부모에 대한 연구는 많지 않다. 따라서 본 연구에서는 부모의 외모관련 양육태도와 남녀 중학생의 외모만족도 및 외모관리행동이 자녀의 성별에 따라 차이가 있는지를 알아보고, 부모의 외모관련 양육태도와 남녀 중학생의 외모만족도가 외모관리행동에 갖는 설명력을 확인하고자 하였다. 이를 위해 서울시 동작구와 관악구에 위치한 3개의 남녀공학 중학교에 재학 중인 1, 2, 3학년을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 부모의 외모관련 양육태도, 외모만족도, 외모관리행동에 관련된 문항과 성별, 학년, 학업성적, 가족상황 등의 인구통계학적 특성에 관련된 문항으로 구성된 설문지를 사용하여 자기보고식 방법으로 측정하였다. 먼저 주요 변인들의 성별에 따른 차이를 알아보기 위해 두 독립표본 검정과 상관분석을 실시하였다. 다음으로 남녀 중학생의 외모관리행동에 대한 외모만족도 및 부모의 외모관련 양육태도의 각 하위요인이 갖는 설명력을 확인하기 위해 남녀별로 단계적 회귀분석을 실시하였다. 수집된 자료는 IBM SPSS Statistics 프로그램을 사용하여 분석을 실시하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 주요 변인들의 성별에 따른 차이를 검증한 결과, 외모만족도를 제외한 모든 변인에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 여학생이 남 학생에 비해 점수가 더 높은 것을 알 수 있다. 특히 부모의 외모관련 양육태도의 6가지 하위요인 중에는 모_외모관리의 차이가 상대적으로 가장 크게 나타났으며, 외모관리행동 역시 여학생이 남학생보다 매우 높게 나타났다. 둘째, 주요 변인들의 성별에 따른 상관관계를 분석한 결과, 남녀 중학생의 외모만족도는 부_외모존중, 모_외모존중과 유의미한 정적 상관이 있는 것으로 나타난 반면, 외모관리행동은 부_외모존중, 모_외모존중과 유의미한 상관이 나타나지 않았다. 오히려 부모가 자녀의 외모를 관리하거나 규제할 때, 외모관리행동을 많이 하는 것으로 나타났다. 또한 일반적인 생각과 달리 남학생과 여학생 모두 외모만족도와 외모관리행동 간의 유의미한 상관은 나타나지 않았다. 셋째, 남녀 중학생의 외모만족도에 대한 부모의 외모관련 양육태도 각 하위요인의 설명력을 알아보기 위해 남녀별로 단계적 회귀분석을 실시한 결과, 남학생은 부_외모존중이 정적으로 예측하였으며, 모_외모규제는 부적으로 예측하였다. 또한 여학생은 모_외모존중이 정적으로 예측하였으며, 부_외모관리는 부적으로 예측하였다. 이는 같은 성별의 부모로부터 외모에 대해 존중받는다고 생각할 때, 자녀의 외모만족도는 높아지는 것을 의미한다. 넷째, 남녀 중학생의 외모관리행동에 대한 외모만족도 및 부모의 외모관련 양육태도 각 하위요인의 설명력을 알아보기 위해 남녀별로 단계적 회귀분석을 실시한 결과, 남학생은 부_외모규제와 부_외모관리가 정적으로 예측하였으며, 여학생은 부_외모규제, 모_외모관리, 모_외모존중이 정적으로 예측하는 것으로 나타났다. 그러나 남녀 중학생의 외모관리행동에 대한 외모만족도의 설명력은 유의미하지 않았다. 본 연구를 통해 부모가 자녀의 외모를 관리하거나 규제할 때 자녀의 외모만족도는 감소하는 반면, 자녀의 외모관리행동은 더 증가하는 것을 알 수 있다. 이는 외모에 대한 관심이 급증하는 중학생 시기의 외모관리행동에 대한 부모나 교사의 이해를 돕는 기초자료를 제공하는 동시에 현재 학교에서 이루어지고 있는 외모규제의 실효성에 대해 다시 한 번 생각해 볼 필요가 있음을 시사한다. 따라서 자유로운 의사소통을 바탕으로 청소년들의 외모관리에 대한 의견을 존중하여, 그들이 자신의 외모를 있는 그대로 수용할 수 있도록 돕는 것이 청소년들의 긍정적인 자아개념 형성에 기여할 것으로 여겨진다.;The purpose of this study is to examine the relationship between the appearance-related parenting attitude of the parents perceived by male and female middle school students’ in their early adolescence and the children’s appearance satisfaction and appearance management behavior. Dissatisfaction on appearance in adolescence not only interferes with the formation of positive self-conception, but may also cause psychological and social problems when severe, such as depression or sociophobia, so their appearance satisfaction and appearance management behavior should be examined. Especially, although children’s attitude on body type or appearance is genetically inherited from their parents or environmentally learned, there are insufficient studies on parents that have a major influence on children’s appearance satisfaction and appearance management behavior. Therefore, this study is to examine whether parents’ appearance-related parenting attitude and male and female middle school students’ appearance satisfaction and appearance management behavior vary by children’s gender, and to verify the explanation power of parents’ appearance-related parenting attitude and middle school students’ appearance satisfaction on appearance management behavior. For this, survey was conducted on 1, 2, 3rd grade students in 3 coed middle schools located in Dongjak-gu and Gwanak-gu, Seoul; the survey consisted of questions on parent’s appearance-related parenting attitude, appearance satisfaction, and appearance management attitude in addition to demographic questions on gender, grade, academic grades, and family status, in self-reporting method. To find out the differences of variables by gender, the independent samples -test and correlation analysis were performed. Next, to verify the explanation power of middle school students’ appearance satisfaction and sub-factors of parents’ appearance-related parenting attitude on children’s appearance management behavior, stepwise regression analysis was performed by gender. Collected data was analyzed using IBM SPSS Statistics 22, and the results are as follows. First, in terms of difference in variable by gender, all variables displayed significant difference except appearance satisfaction, and female students displayed higher score than male students. In particular, among 6 sub-factors of parents’ appearance-related parenting attitude, difference in mother’s appearance management was relatively high, and appearance management behavior was higher in female students than male students. Second, in terms of the correlation of variables by gender, students’ appearance satisfaction was positively correlated to father’s respect for appearance and mother’s respect for appearance, whereas the appearance management behavior was not significantly correlated to father’s respect for appearance and mother’s respect for appearance. Students displayed more appearance management behaviors when the parents managed or controlled their children’s appearance. Also, unlike the common belief, there was no significant correlation between appearance satisfaction and appearance management behavior in both male and female students. Third, a stepwise regression analysis was performed to find out the explanation power of the sub-factors of parents’ appearance-related parenting attitude on students’ appearance satisfaction, and the father’s respect for appearance predicted positively whereas mother’s appearance control predicted negatively for male students. For female students, mother’s respect for appearance predicted positively and father’s appearance management predicted negatively. This signifies that children’s appearance satisfaction increases when they think that they are respected on their appearance from same-sex parent. Fourth, a stepwise regression analysis was performed to find out the explanation power of middle school students’ appearance satisfaction and sub-factors of parents’ appearance-related parenting attitude on children’s appearance management behavior, and father’s appearance control and appearance management predicted positively on male students, whereas father’s appearance control, mother’s appearance management and respect for appearance predicted positively for female students. However, the explanation power of appearance satisfaction on students’ appearance management behavior was not significant. This study showed that when parents manage or control children’s appearance, children’s appearance satisfaction decreases while their appearance management behavior increases. This provides basic data in helping parents’ or teachers’ understanding on appearance management behavior of middle school students when their interest in appearance increases rapidly, and at the same time implies that the effectiveness of appearance control in school should be reconsidered. Therefore, respecting adolescents’ opinion on appearance management based on free communication and helping them to accept their appearance as is would contribute to the formation of positive self-conception.
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