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통일 대비 치유와 소통의 국어 교과서 단원 구성 방향

Title
통일 대비 치유와 소통의 국어 교과서 단원 구성 방향
Other Titles
Treatment and communication for reunion preparation and direction of Korean testbooks chapter composition : based on Holism perspective and STEAM education application
Authors
엄인영
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
권순희
Abstract
이 연구의 목적은 통일 직후, 국어과 수업을 통해서 남북한 청소년들이 마음의 상처를 치유하고 진정으로 소통하기 위한 통일 대비 국어 교과서 단원 구성 방향을 제시하는 것이다. 논의의 실현을 위해 남북한 교육과정과 교과서 등의 자료가 필요하였다. 남한의 자료는 많지만, 북한의 자료는 부족하여 기존 논의와 국립 중앙 도서관 북한 자료 센터, 지도 교수님의 연구 자료를 바탕으로 새롭게 모색해 보는 방법을 선택하였다. 이러한 과정은Ⅰ장을 통해 제시하였다. Ⅱ장에서는 통일 대비 교육의 이론적 배경이 되는 홀리즘과 이를 바탕으로 한 방법적 측면의 STEAM교육에 관한 배경과 방법, 교육적 의의를 밝혔다. 홀리즘 교육의 관점인 ‘관계성’은 통일에 대한 이유와 방향을 제시해 주기 때문에 매우 중요한 논의가 된다. 또한 홀리즘의 철학적 관점과 맥락을 같이 하는 방법적 측면의 STEAM교육은 치유와 소통 수업을 현실화 시킬 수 있도록 다양한 방법을 제안할 수 있음을 밝혔다. Ⅲ장에서는 홀리즘과 STEAM교육을 활용하여 국어 교과서 단원 구성을 어떻게 할 것인가에 관한 방향을 논의하였다. 이를 위해서 탈북 청소년들과 독일 청소년들의 교육 실태를 살펴보고, 통일 교육을 위한 전망과 활용 방향에 대한 교훈을 얻고자 하였다. 이 자료를 통해 치유와 소통 단원 구성을 위한 홀리즘의 관점과 통일 대비 교육의 방법적 측면을 제시해 주는 STEAM교육의 활용 방향도 제시 하였다. Ⅳ장은 치유와 소통의 단원 구성의 실제를 위한 것이다. 앞장의 논의를 바탕으로 실제 수업을 위한 교수·학습 과정안을 제시하였다. 이를 위해서 남북한의 기존 국어 교육과정과 교과서를 살펴보았고, 남북한 교육과정의 조화와 화합의 방향을 모색해 보았다. 이를 바탕으로 치유와 소통의 단원을 어떻게 구성할 것인지에 대한 구체적 방향과 1차시 수업을 위한 교수·학습 과정안을 각각 제시하게 된 것이다. 본 연구의 의의는 형식적으로 이루어지는 통일 교육에 대한 문제의식과 통일 직후, 수업 현장에서 활용할 수 있는 교수·학습 과정안의 실제를 제시하였다는 것이다. 본고의 통일 직후 교육은 기존의 주입식 교육이 아닌, 통일 사회에 주역이 될 청소년들의 마음의 상처에 대한 치유와 남북한의 분단된 세월만큼 단절되어 있던 마음을 열고 소통하는 수업을 의미한다. 기존의 논의가 정치체제, 교육 이념 등에 관한 거시적 관점의 논의가 많았다는 것을 생각해 볼 때, 본고의 논의에 대한 의미를 찾을 수 있다.;The purpose of this study is to treat and South and North Korean teenagers’ scars in minds and to suggest the direction of Korean textbook’s chapter composition to communicate truthfully through Korean class right after reunion. To fulfill the discussion, documents such as South and North Korean education process and textbooks were needed. There are plentiful references for South Korea but due to lack of North Korean references, the method of going through current discussion, national central library North Korean reference center, and the advising professor’s study references is chosen. This process is discussed in chapter I. In Chapter II, holism which is the theoretical background of reunion preparation education is explained. Also, the background, method, and educational meaning of methodical part of STEAM education, which is the based on holism, is explained. Relationship which is the focus of holism education suggests the reason and direction of reunion, so it is an important discussion. Also, methodical part of STEAM education that shares holism’s philosophical perspectives and contexts can suggest various ways to fulfill treatment and education class. In Chapter III, it discusses how to apply holism and STEAM education for Korean textbook chapter composition. To achieve it, education for refugee teenagers from North Korea and German teenagers is assessed to achieve advice on application direction for reunion education. Through this reference, both holism perspective for treatment- communication chapter composition and application direction for STEAM education that suggests methodical parts of reunion preparation education are discussed. Chapter IV is for treatment and communication chapter composition’s reality. Professor-education course plan is suggested based on the discussion on the previous chapters. For this, both South Korean and North Korean current Korean education process and textbooks are studied, and the direction to achieve South and North Korean education processes’ harmony is considered. Based on this, both detailed direction on how to compose treatment-communication chapters and professor-education course plan for the first class are proposed. The meaning of the study is that it proposes the reality of professor-education course plan that can be applied in the class right after the reunion, and it also proposes the critical thinking on reunion education that is often formal. Education after union in this article does not mean the current cramming way of teaching, but the communicating class with open minds that have been separated as far as the separated time between South and North Korea, and the class that treats teenagers’ wounded harts who are the leaders of the reunited society. Considering there were many current discussions with macroscopic perspectives on political system and education ideology, the meaning of this article’s discussion can be found.
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