View : 70 Download: 0

자율적 협동학습모형(Co-op Co-op)을 적용한 “음악신문만들기” 교수 · 학습 지도안 개발

Title
자율적 협동학습모형(Co-op Co-op)을 적용한 “음악신문만들기” 교수 · 학습 지도안 개발
Other Titles
Development of "Music Paper Making" Teaching-Learning Guidance Plan through the Application of 'Co-op Co-op' Model : With focus on the first year of the middle school
Authors
강인화
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
장근주
Abstract
본 연구는 협동학습의 모형 중 자율적 협동학습(Co-op Co-op)모형을 적용하여 음악신문만들기 교수 ‧ 학습 지도안을 개발하는 것이며, 이를 실제 수업 현장에 적용하고 수업에 대한 결과를 분석하여 협동학습을 적용한 음악신문만들기 지도 방안을 제시하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 먼저 협동학습에 관한 선행 연구와 이론적 내용을 고찰하고 음악과 교수 ․ 학습 모형에 대한 적용 가능성을 모색한 뒤, 자율적 협동학습의 모형의 이론적 기초와 특징 등을 토대로 “음악신문만들기”의 교수 ․ 학습 지도안을 개발한다. 마지막으로 서울시 소재의 중학교 1학년 35명을 대상으로 실제 수업을 실시 한 후 그 결과를 살펴보았다. 1차시 수업에서는 자율적 협동학습 모형에 대한 이해와 ‘음악신문만들기’활동에 대한 설명을 하고, 이질집단으로 모둠을 구성한 뒤 토론을 통해 모둠별 학습 주제를 선택하도록 하였다. 2차시에는 모둠별 주제 영역을 ‘활동, 이해, 생활화’의 소주제로 나누고 각 모둠원들에게 소주제를 분담하여 준비하도록 하였다. 3차시에는 신문 제작 과정에 대한 설명과 효과적인 편집 방법에 대해 알아보고, 이를 바탕으로 모둠별 음악신문의 개요를 작성하도록 하였고, 4차시에는 음악신문 만들기 활동을 위주로 모둠 활동을 진행하며, 발표 및 전체 학습 활동에 대한 반성 및 평가를 하도록 하였다. 수업에 대한 설문조사 결과와 연구자의 수업 관찰 기록을 통한 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학생들은 자율적 협동학습을 적용한 음악수업에 대해 전반적으로 관심과 흥미를 가지고 있음을 알 수 있었다. 둘째, 본 수업은 대부분의 학생들에게 음악 수업에 대한 긍정적인 태도를 기르는데 도움을 주었다. 셋째, 자율적 협동학습을 적용한 음악 수업은 학생들에게 음악 수업에 대한 이해도를 높이는데 효과적인 학습 방법이며, 본 수업은 학생들에게 협동하는 방법 및 기술, 상대방을 배려하고 인정하려는 태도에 긍정적인 영향을 준다는 것을 알 수 있었다. 이와 같이 자율적 협동학습을 적용한 음악 수업은 학생들의 학습 만족도를 높이고 정의적, 인지적으로 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났으며, 끝으로, 본 연구에서 개발된 수업지도안이 실제 교육현장에 활용되어 학생들이 보다 흥미롭고 효과적인 음악 수업을 경험하게 되길 기대한다.;This study is aimed at developing the teaching-learning guidance plan for music paper making by applying Co-op Co-op model among the cooperative learning models, and suggesting cooperative-learning-applied music paper making guidance plan by applying the developed guidance plan to an actual class site and analyzing class results. For this purpose, this study developed the teaching-learning guidance plan for 'Music Paper Making' on the basis of theoretical basics and characteristics of Co-o Co-op after considering the preceding researches and theoretical contents on cooperative learning and inquiring into applicability of the teaching-learning model for music subject. Lastly, this study looked into the result after conducing an actual class targeting 35 first-year students of a middle school located in Seoul. In the 1st class session, this study call upon the students to select the learning topic by group through discussion after giving an explanation about the understanding of Co-op Co-op model and 'Music Paper Making' activity, and forming groups with a heterogenous group. In the 2nd class session, this study called upon group members to prepare sub-topics through sharing by dividing the topic area into the sub-topics of 'activity, understanding, and habituation.' In the 3rd class session, the class students heard the explanation about paper-manufacturing process and looked into the effective editing method, on the basis of which this study called upon students to prepare the outline of the music paper by group. In the 4th class session, this study called upon students called upon students to do presentation, reflection and evaluation of the whole learning activity while conducting group activity with focus on 'music paper making' activity. The results of questionnaire survey on class and the research result through the researcher's class observation record are as follows: First, it was learned that students had a concern for and interest in Co-op Co-op-applied music class on the whole. Second, this class was helpful to most students in building up their positive attitude towards music class. Third, it was learned that Co-op Co-op-applied music class was an effective learning method for increasing their understanding of music class, and this class had a positive influence on students' way & skill to cooperate, and their attitude of caring mind for and trying to acknowledge others. As mentioned above, this research results revealed that the Co-op Co-op-applied music class increases student's learning satisfaction and produces a positive effect from the affective, cognitive aspect. Lastly, this study hops that this research-developed class guidance plan will play a role as a stepping stone for students to experience more exciting and effective music class through its application to an actual educational field.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE