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한국-베트남 다문화가정 어린이들의 그림에 나타난 외갓집 방문 체험과 효과

Title
한국-베트남 다문화가정 어린이들의 그림에 나타난 외갓집 방문 체험과 효과
Other Titles
The experiences and effects reflected on their drawings from Korean-Vietnamese children visiting their maternal homeland
Authors
이예린
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
홍용희
Abstract
본 연구의 목적은 베트남 다문화가정 어린이들이 외갓집 방문에서 체험한 것과 얻게 된 효과를 파악함으로써 다문화가정 어린이들의 외갓집 방문에 담긴 교육적 시사점을 고찰하는 것이다. 따라서 어린이들의 그림과 이야기를 사례연구의 방법을 통해 분석했다. 이를 알아보기 위한 연구문제는 다음과 같다. 1. 베트남 다문화가정 어린이들이 외갓집 방문에서 체험한 것은 무엇인가? 2. 베트남 다문화가정 어린이들의 외갓집 방문의 효과는 무엇인가? 본 연구의 대상은 국내에 거주하고 있는 베트남 다문화가정 10가정에 속해있는 만 2세부터 만 8세까지의 어린이 19명이다. 연구를 위한 자료수집은 2014년 9월 15일부터 29일까지 어린이들의 국내 가정 방문을 통해 이루어졌다. 한 가정 당 1회씩 총 10회에 걸쳐 10가정을 방문해 참여관찰하며 어린이들의 그림 40장을 수집하는 한편 어머니들과 심층면담하고 사진촬영 및 오디오 녹음, 문서자료 수집의 방법을 사용했다. 연구자는 현장약기와 녹음 내용으로 현장일지와 면담 전사본을 만들었고 그림을 스캔하여 그림에 대한 설명을 정리함과 동시에 주제에 따라 분류했다. 수집된 자료는 Glesne(2008)이 제시한대로 의미를 찾아 분석하고 부호관계를 체계화하는 주제 분석을 실시했다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 어린이들의 외갓집 방문 체험은 베트남의 가족 체험, 베트남의 문화 체험, 베트남의 자연 체험으로 나타났다. 베트남의 가족 체험은 다양한 외가식구들과 함께 지내기, 또래 사촌형제들과 놀이하기였다. 베트남의 문화 체험은 의식주 생활, 언어와 풍습, 어린이들의 생활, 이동수단 체험하기였다. 베트남의 자연 체험은 다양한 동물 관찰하기, 열대식물과 과일 즐기기, 자연에서의 놀이 즐기기, 스콜현상 체험하기였다. 어린이들의 그림과 이야기를 통해 베트남의 여러 가지 현상과 문화, 가치가 어린이들의 관점에서 반영되어 나타났다. 둘째, 어린이들의 외갓집 방문 효과는 엄마의 능력 확인 및 엄마에 대한 자부심 형성, 외가식구들에 대한 유대감 형성, 베트남에 대한 지식과 이해 형성으로 나타났다. 어린이들은 엄마의 언어적, 문화적 능력을 확인함으로써 엄마에 대한 자부심을 느꼈고 외가식구들과의 상호문화적 소통을 통해 관계를 형성했으며 베트남에 대한 사회문화적 지식과 이해를 획득했다. 이는 어린이들의 상호문화능력을 향상시킴으로써 그들의 내적 성장과 변화를 가져왔다. 다문화가정 어린이들의 외갓집 방문 체험과 엄마 나라에 대한 인식은 다문화가정 어린이들을 이해하는 데에 중요한 자료가 된다. 이에 다양한 국적의 다문화가정 어린이들의 외갓집 방문에 대한 연구가 필요하다. 또한 어린이들이 외갓집 방문에서 긍정적인 효과를 얻을 수 있도록 외갓집 방문에 필요한 교육적 지원을 살펴보는 연구가 필요하다. 마지막으로 다문화가정 어린이들이 문화적 정체성을 유지ㆍ발전시킬 수 있도록 정기적인 외가방문 및 사회적 연결망 구축 지원 방법에 대한 연구가 필요하다.;The purpose of this study is to examine the experiences and the effects that Korean-Vietnamese children from multicultural families get from visiting their maternal homeland, Vietnam and to investigate the educational implication of the visit. The study analyzes the children's drawings and stories using a case study research method. For that purpose, the research questions of this study are as follows. 1. What kinds of experiences do the Korean-Vietnamese children get from visiting their maternal homeland? 2. What effects does their visit to maternal homeland have on the children? The subjects of the research are 19 children aged between 2 and 8 from 10 Korean-Vietnamese multicultural families, who are living in Korea. The data for this research have been collected through the researcher's visit to the 10 families, from September 15th, 2014 to September 29th, 2014. The researcher has collected 40 drawings of the children through 10 participating observations, interviews with the children and their parents, photo shooting, audio recording and documentation. The contents of participant observations and interviews were transcribed in field notes. Collected drawings were scanned and classified based on the theme of the children’s drawings. Collected data were encoded, categorized, and analyzed as Glesne(2008) suggested. The results from the research are as follows. First, the experiences that the children get from visiting their maternal homeland are classified into three categories, which are the experience of Vietnamese family, that of Vietnamese culture, and that of its nature. The experience of Vietnamese family includes getting along with maternal family and playing with similar aged cousins. The experience of Vietnamese culture includes experiencing its food, clothing, and housing, its language and its customs, the life of children, and public transportation. Observing diverse animals, enjoying tropical plants and fruits, playing outside in nature, and having an experience of squall belong to the experience of Vietnamese nature. Second, the effects of the children’s visit are that they came to think highly of their mothers, formed a bond with their maternal families and they have a better understanding of Vietnam. With witnessing their mothers’ being linguistically and culturally confident in their home country, the children became proud of their mothers. Their intercultural communication with their maternal families produced a valuable relationship, and their better understanding and better knowledge of Vietnam. All these improvements led to their higher self-esteem and growth. The children’s visit of their maternal homeland and the ensuing positive changes in their perception of their mothers’ home country prove itself to be crucial information in understanding multicultural children. Thus it is definitely necessary to study visits of children from multicultural families to their maternal homeland. The educational support is essential for the best outcomes from multicultural children’s visit to their maternal homeland. Finally, the children’s regular visit to their maternal homeland and studies to provide them with social network for a strong bond among multicultural families are required for maintenance and development of their cultural identity.
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