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아동의 학교생활적응에 영향을 미치는 요인

Title
아동의 학교생활적응에 영향을 미치는 요인
Other Titles
The Influential Factors of the Children's School Life Adjustment in Elementary School
Authors
권혜진
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정혜욱
Abstract
본 연구의 목적은 정서문제, 자아탄력성, 삶의 만족도, 취학 전 사교육 경험, 부모의 양육태도, 아동의 학교생활적응의 일반적 경향을 살펴보고, 이들 영향 요인이 아동의 학교생활적응에 어떠한 영향을 미치는 지에 대해 살펴보는 것이다. 본 연구의 목적을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 아동의 학교생활적응 및 정서문제, 자아탄력성, 삶의 만족도, 취학 전 사교육 경험, 부모의 양육태도의 일반적인 경향은 어떠한가? 2. 정서문제, 자아탄력성, 삶의 만족도, 취학 전 사교육 경험, 부모의 양육태도가 아동의 학교생활적응에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구를 위해 한국아동․청소년패널연구 초등학교 1학년 1차년도 데이터(2010년)와 4차년도 데이터(2013) 자료를 분석하였으며, 연구대상은 1차년도와 4차년도에 모두 응답한 2,021명이다. 1차년도 데이터에서 취학 전 사교육 경험 유무에 대한 요인을 추출하여 분석하였고, 그 외 요인은 4차년도 데이터를 분석하였다. 취학 전 사교육 경험 유무는 보호자용 조사표 문항을 통해 측정되었고, 정서문제, 자아탄력성, 삶의 만족도, 부모의 양육태도, 학교생활적응은 아동용 조사표 문항을 통해 측정되었다. 수집된 패널 데이터를 바탕으로 SPSS를 사용하여 측정 요인의 일반적 경향을 알아보기 위해 최대값과 최소값, 평균과 표준편차를 산출하였다. 또한 측정 요인이 아동의 학교생활적응에 미치는 영향을 알아보기 위해 사전단계로 Pearson의 적률 상관 계수를 산출한 뒤, 유의미한 상관관계가 나타난 요인만을 설명 요인으로 중다회귀분석에 투입하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 정서문제, 자아탄력성, 삶의 만족도, 취학 전 사교육 경험, 부모의 양육태도, 학교생활적응의 일반적 경향을 살펴본 결과 정서문제는 중간 이하 수준인 것으로 나타났고, 자아탄력성은 중상위 수준, 삶의 만족도는 상위 수준으로 나타났다. 취학 전 사교육 경험 유무는 취학 전 사교육 경험이 있는 아동이 사교육 경험이 없는 아동보다 월등이 많은 것으로 나타났다. 부모의 양육태도는 하위 영역별로 중위 수준으로 나타났고, 학교생활적응은 중상위 수준으로 나타났다. 둘째, 아동의 학교생활적응에 가장 영향을 많이 미치는 요인은 정서문제 중 주의집중이었고, 두 번째는 자아탄력성, 세 번째는 양육태도 중 애정, 이어서 삶의 만족도, 양육태도 중 감독, 양육태도 중 합리적 설명, 정서문제 중 공격성 순으로 영향을 미쳤다. 반면 정서문제 중 신체증상과 우울, 취학 전 사교육 경험, 양육태도 중 과잉기대와 과잉간섭은 아동의 학교생활적응에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.;The study looks into general tendencies of emotional problem, ego-resilience, life satisfaction, pre-school private education experience, parenting attitude of parents and school life adjustment of children in order to understand how those influential factors would affect the school life adjustment of children. Research injuries which had been set up to achieve the research goal are presented as follows. 1. What describes general tendencies of school life adjustment, emotional problem, ego-resilience, life satisfaction and pre-school private education experience of children as well as parenting attitude of parents? 2. How would emotional problem, ego-resilience, life satisfaction, pre-school private education experience and parenting attitude of parents as well influence school life adjustment of children? The study analyzed the first-year data (2010) and fourth-year data (2013) of first-year students at elementary school gathered through Korea Children and Youth Panel Survey to proceed with its investigation, and a total of 2,021 individuals responded to the first-year survey and the second-year survey were selected as research subjects of the study. The study extracted and analyzed this factor which was the pre-school private education experience by reviewing the first-year data but as for the other factors, the study referred to the fourth-year data. The study learned if the children had received private education before their school years or not through these questions in a survey designed targeting guardians, and in terms of the emotional problem, the ego-resilience, the life satisfaction, the parenting attitude of parents and the school life adjustment, they were measured through questions in the other survey targeting children. In order to look for the general tendencies of the measuring factors, the study gained maximum value, minimum value, mean value and standard deviation based on the collected panel data using SPSS. In addition, the study needed to know how the measuring tools would influence the school life adjustment and so, the study worked on Pearson Product-Moment Correlation Coefficient as a preliminary stage and then, conducted a multiple regression analysis with these significantly-related factors only applied as explanatory factors. The findings of the study are summarized as follows. First, the study took a look into the general tendencies of the emotional problem, the ego-resilience, the life satisfaction, the pre-school private education experience, the parenting attitude of parents and the school life adjustment and found out that the emotional problem is considered not reach even the average as the ego-resilience and the life satisfaction were observed around an upper-middle category and an upper category respectively. In regard to if the children have received pre-school private education or not, the study learned that much more of the children have received pre-school private education. The parenting attitude of parents scored the middle category on a sub-factor basis, but the school life adjustment was observed in the upper-middle category. Second, of the sub-factors of the emotional problem, the concentration turned out to be the most influential factor in connection with the school life adjustment of children, and the concentration was followed by the ego-resilience, the affection as a sub-factor of the parenting attitude, the life satisfaction, the supervision and the rational explanation as sub-factors of the parenting attitude and lastly, the aggression as a sub-factor of the emotional problem. On the other hand, the study confirmed that the physical symptom and the depression as the other sub-factors of the emotional problem, the pre-school private education experience and the excessive expectation and the excessive intrusiveness as the sub-factors of the parenting attitude have nothing to do with the school life adjustment of children.
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