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전이시간을 활용한 이름글자 활동이 만 4세 유아의 음운 인식 능력과 읽기 발달에 미치는 영향

Title
전이시간을 활용한 이름글자 활동이 만 4세 유아의 음운 인식 능력과 읽기 발달에 미치는 영향
Other Titles
The effects of name letter activities using transition time on phonological awareness and reading development of four-year-olds
Authors
이예솔
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김순환
Abstract
The purpose of this study was to determine the effects of name letter activities using transition time on phonological awareness and reading development of four-year-olds. For this purpose, the following questions were set: 1. How do name letter activities using transition time affect phonological (syllabic and phonematic) awareness of four-year-olds? 2. How do name letter activities using transition time affect reading (words and name letters) development of four-year-olds? A total of 48 four-year-olds―24 at the kindergarten attached to S Elementary School and 24 at the kindergarten attached to G Elementary School in Seoul―participated in this study. The 24 children at the kindergarten attached to S Elementary School in the experimental group participated in name letter activities using transition time and the 24 children at the kindergarten attached to G Elementary School in the control group were given normal transition time. Pilot research, pretest, name letter activities using transition time, and posttest were performed in order for about 13 weeks from April 28 to July 25, 2014. Noh's (2012) adaptation of the phonological awareness scale developed by Goh (2012) was used to determine the phonological awareness development level of the children. Im's (2014) word reading development scale, an adaptation of the tool developed by Ghang and Han (2007), as well as Gwak's (2012) name letter reading scale were adapted to determine the reading development level of the children. Pilot research, pretest, and posttest were conducted using these scales; on the basis of the collected data, t-test was performed to assess inter-group differences. The results of this study can be summarized as follows: First, name letter activities using transition time improved phonological awareness of four-year-olds; in other words, the activities positively affected phonological awareness of four-year-olds. Second, name letter activities using transition time improved reading development of four-year-olds; in other words, the activities positively affected reading development of young children.;본 연구는 전이시간을 활용한 이름글자 활동이 만 4세 유아의 음운 인식 능력과 읽기 발달에 미치는 영향을 살펴보는 것을 목적으로 한다. 연구의 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 전이시간을 활용한 이름글자 활동이 만 4세 유아의 음운(음절, 음소) 인식 능력에 미치는 영향 어떠한가? 2. 전이시간을 활용한 이름글자 활동이 만 4세 유아의 읽기(단어, 이름글자) 발달에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울 소재 S초등학교병설유치원의 만 4세 유아 24명과 G초등학교병설유치원의 만 4세 유아 24명, 총 48명이다. 이 중 실험집단은 S초등학교병설유치원 원아 24명으로 전이시간을 활용한 이름글자 활동을 실시하였고, 비교집단은 G초등학교병설유치원 원아 24명으로 일반적인 전이시간을 보냈다. 연구는 2014년 4월 28일부터 7월 25일까지 약 13주 동안 예비연구, 사전 검사, 전이시간을 활용한 이름글자 활동을 실시, 사후 검사 순으로 진행하였다. 유아의 음운 인식 발달 정도를 알아보기 위해 사용한 음운 인식 검사 도구는 고연경(2002)이 제작한 도구를 수정·보완해 노상혜(2012)가 사용한 도구를 사용하였다. 유아의 읽기 발달 정도를 살펴보기 위해서는 강성숙, 한석실(2007)의 검사 도구를 수정·보완해서 사용한 임민희(2014)의 단어 읽기 발달 검사 도구를 수정·보완하여 사용하였고, 곽경화(2012)의 이름글자 읽기 검사 도구를 수정·보완해서 사용하였다. 이를 사용하여 예비 연구, 사전·사후 검사를 실시하였으며, 수집한 자료를 바탕으로 두 집단의 차이에 대해 t검정으로 비교·분석하였다. 본 연구를 통하여 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 전이시간을 활용한 이름글자 활동이 만 4세 유아의 음운 인식 능력을 증진시켰으며 이를 통해 전이시간을 활용한 이름글자 활동이 만 4세 유아의 음운 인식 능력에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있다. 둘째, 전이시간을 활용한 이름글자 활동이 만 4세 유아의 읽기 발달을 증진시켰으며 이를 통해 전이시간을 활용한 이름글자 활동이 유아의 읽기 발달에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있다.
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교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
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