View : 24 Download: 0

스마트기기를 활용한 교사-부모 의사소통 현황과 인식

Title
스마트기기를 활용한 교사-부모 의사소통 현황과 인식
Other Titles
Present Status and Recognition on Teacher-parent Communication with Application of Smart Device
Authors
김진아
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
본 연구는 스마트기기를 활용한 교사와 부모의 의사소통 현황과 그 인식을 살펴보고, 교사와 부모의 인식의 차이는 어떠한지 알아보고자 했다. 또한, 그에 따른 문제점과 개선방안을 알아보는 것을 목적으로 하였다. 연구 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 스마트기기를 활용한 교사-부모 의사소통 현황은 어떠한가? 2. 스마트기기를 활용한 교사-부모 의사소통에 대한 교사와 부모의 인식은 어떠한가? 본 연구는 서울시 및 경기도에 소재한 국공립, 민간, 직장, 법인어린이집 79곳의 교사 156명, 부모 444명을 연구대상으로 하였다. 연구도구는 스마트기기를 활용한 교사와 부모의 의사소통 현황과 인식을 알아보기 위해 교사용, 부모용 설문지를 사용하였다. 설문지는 선행연구 및 문헌조사를 토대로 연구자가 제작했으며, 문항은 교사와 부모의 일반적 배경, 스마트기기 사용 현황, 스마트기기 사용에 대한 인식의 범주, 총 27문항으로 구성되어 있다. 수집된 자료는 현황을 알아보기 위해 빈도, 백분율, 다중응답으로 산출하였고, 교사와 부모 간 인식의 차이를 보기 위해 평균, 표준편차로 산출하여 t검정을 실시하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 교사와 부모의 의사소통으로 스마트기기를 모든 국공립, 민간, 직장, 법인어린이집이 사용하였고, 사용기간은 6개월에서 1년 미만이 가장 많았다. 또한, 주 5회 이상 사용에 대한 응답이 가장 높았고, 사용하는 수단으로는 스마트폰 전용 애플리케이션과 카카오톡 등의 메신저가 많았다. 스마트기기로 의사소통 하는 시간은 교사와 부모 간에 차이를 보였다. 교사의 경우 낮잠시간을 포함한 간식 및 휴식시간의 이용시간이 높았고, 부모는 등·하원 시간 전/후의 이용률이 높았다. 교사와 부모가 스마트기기를 이용해 주고받는 정보에 대해 교사와 부모의 1, 2, 3순위에는 차이가 있었지만 주로 기관에서의 놀이 및 교육활동과 영유아의 기분 및 건강 상태, 준비물 및 행사 안내, 기본생활습관에 관한 정보를 가장 많이 주고받는 것으로 나타났다. 스마트기기를 활용해 의사소통함으로써의 가장 중요한 효과에 대해서도 교사와 부모의 차이는 있는 것으로 나타났다. 교사는 연락이 닿기 힘든 부모와의 의사소통에 효율적이고, 급작스런 상황에서 신속하고 용이한 연락에 효율적인 것을 중요한 효과라고 보았다. 부모는 영유아 발달에 대한 정보 교류 및 상담이 편리하고, 영유아의 교육활동 및 준비 안내가 용이하다는 것을 중요한 효과라고 생각했다. 마지막으로 스마트기기를 활용한 의사소통의 불편한 점으로 교사는 부모로부터 잦은 연락으로 시간의 경계가 무너져 업무량이 늘어나는 것과 사생활이 보호되지 않는 점을 지적했다. 부모도 사생활이 보호되지 않는 것을 가장 불편한 점으로 생각했고, 그 밖에 스마트기기 실행으로 데이터 요금의 부담과 직장의 운영방침으로 스마트기기를 사용하기 어려운 것을 불편한 점으로 생각했다. 둘째, 스마트기기를 활용해 의사소통 하는 것에 대해 교사와 부모의 인식의 차이가 있었다. 스마트기기를 사용하는 것이 편리한 수단인지에 대해 교사와 부모 모두 편리하다고 느끼지만 부모가 더 높게 인식하고 있었다. 스마트기기로 영유아의 작품을 전달하고 받는 것은 교사보다 부모가 더 적합하다고 인식하고 있었다. 스마트기기를 활용해 의사소통하는 것이 영유아의 개인적인 문제를 상담하기 적합한지 여부에 대해서 교사보다 부모가 더 적합하다고 느끼고 있었고, 스마트기기를 사용하는데 충분한 지식과 기술을 가지고 있는지에 대해서는 교사와 부모 모두 그렇다고 생각하고 있었다. 스마트기기가 학급활동과 교육관련 정보를 제공하고 받는 데 적합한지에 대해서는 교사보다 부모가 더 높은 인식을 가지고 있었고, 영유아의 발달을 증진시키기 위해 교사와 부모가 서로 논의하기에 적합한 방법인지에 대해 교사와 부모가 보통정도의 인식을 가지고 있었다. 스마트기기를 사용하는 것이 시간을 단축 시킨다에 대해 교사와 부모 모두에게 시간단축에 큰 영향을 미치는 것은 아니라고 생각했다. 교사나 부모가 스마트기기로 보내오는 내용에 일일이 반응하는 것에 대해 교사는 부담스럽지 않다고 생각한 반면 부모는 부담스럽다고 하여 두 집단 간의 인식의 차이가 큰 것으로 나타났다. 스마트기기 사용은 상호협의가 전제되어야 함에 있어서는 유의한 차이 없이 모두 필요하다고 인식하고 있었다. 스마트기기를 활용하면 쌍방향적 의사소통이 이루어진다에 대해 교사보다 부모가 더 긍정적인 인식을 가지고 있었고, 스마트기기를 활용한 의사소통이 꼭 필요한지에 대해서도 교사보다 부모가 그 필요성을 더 느끼고 있었다. 스마트기기의 활용보다 면대면 의사소통이 더 필요하다에 대해 부모보다 교사가 더 필요성을 느끼는 것으로 나타났다. 마지막으로 의사소통에 스마트기기를 활용하는 것에 대한 문제점으로 사생활과 개인정보 노출, 글로써 오는 오해, 바로 반응해야 하는 부담감으로 일에 대한 집중 감소, 다양한 정보의 활용이 부족한 점이 있는 것으로 나타났다.;The purpose of this study was to examine the present status and the recognition on teacher-parent communication with application of smart device and to figure out what about the difference in recognition between teachers and parents. Also, the aim was to look for problems and improvement plans according to it. The following are the research problems that were established depending on the research objectives. 1. What about the present status on teacher-parent communication with application of smart device? 2. What about the teacher-parent recognition on teacher-parent communication with application of smart device? This study had research subjects as 156 teachers and 444 parents at 79 national & public, private, employer-supported, and incorporated child care centers where are located in Seoul and Gyeonggi Province. A research tool was used questionnaires for teachers and for parents in order to know the present condition and the recognition on teacher-parent communication with the application of smart device. Questionnaire was made by a researcher on the basis of a prior research and a documentary survey. An item is composed of totally 27 questions for the categories such as general background of teachers and parents, the present state of using smart device, and the recognition on the use of smart device. To know the present condition of the collected data, frequency, percentage, and multiple response were calculated. To see the difference in recognition between teachers and parents, t-test was carried out by being calculated with the mean and the standard deviation. The results that were obtained through this study are as follows. First, the smart device was used by all of the national & public, private, employer-supported, and incorporated child care centers as the teacher-parent communication. The period of using was the largest in from 6 months to below 1 year. Also, the response to the use in more than 5 times a week was the highest. A means of using was large in the application only for smart phone and in the messenger such as Kakao Talk. Time of communicating with smart device showed difference between teachers and parents. In case of teachers, the use time during the snack-and-break time including the nap time was high. Parents were high in the use rate before and after the time of attending and leaving a child care center. As for the information that teachers and parents give and take by using smart device, there was difference in the 1st, 2nd, and 3rd places between teachers and parents. However, they were shown to be the largest in giving and taking the information mainly on the play & education activities at institution, on the feeling and health status of infants and toddlers, on preparatory materials and events, and on basic living habit. Even the most important effect through communication with application of smart device was indicated to have difference between teachers and parents. The teachers regarded the important effect as what is efficient for communication with parents who are difficult to be contacted and as what is efficient for a quick and easy contact in a sudden situation. The parents considered the important effect as what is convenient for information exchange and counseling on infant-toddler development and what is easy for education activity and preparation guidance for infants and toddlers. Finally, as for the inconvenience of communication with application of smart device, the teachers pointed out the lengthened workload due to the collapse of boundary in time caused by a frequent contact from parents and the non-protection of privacy. The parents also thought that non-protection of privacy is the most inconvenience and additionally considered that the inconvenience includes the burden for data charges due to running smart device and the difficulty for using smart device owing to the operating policy of a work place. Second, as for communication with application of smart device, there was difference in the teacher-parent recognition. In terms of whether the use of smart device is a convenient means, both the teachers and the parents felt it is convenient. However, the parents were recognizing more highly. What delivers and receives the works of infants and toddlers by using smart device was being perceived to be appropriate more in parents than teachers. As for whether the communication with application of smart device is suitable for consulting about a personal problem of infants and toddlers, the parents were feeling it is more appropriate than the teachers. As for the appearance of having knowledge and skill enough to use smart device, both the teachers and the parents were thinking that it is so. As for whether smart device is proper for being provided information related to class activity and education, the parents were having the higher recognition than the teachers. As for the appearance of a method proper for mutual discussion between teachers and parents to promote the infant-toddler development, the teachers and the parents were having the recognition in moderate level. As for what the use of smart device shortens time, both the teachers and the parents thought that it doesn't have great influence upon time shortening. As for what the teachers and the parents respond one by one to the contents of being sent with smart device, the teachers thought it to be not burdensome. On the other hand, the parents said it is burdensome. Thus, it was shown to be great in difference of recognition between two groups. The use of smart device was being recognized it to be necessary by both groups without significant difference in needing to be premised the mutual discussion. As for what the two-way communication is made given utilizing smart device, the parents were having more positive recognition than the teachers. Even as for what the communication with application of smart device is certainly necessary, the parents were having the necessity more than the teachers. As for what the face-to-face communication is more needed than the application of smart device, the teachers were shown to feel the necessity more than the parents. Finally, the problems about the application of smart device to communication were indicated to include the exposure of privacy and personal information, the misunderstanding caused by writing, the reduction in concentration on task due to pressure that needs to respond immediately, and the insufficiency for application of diverse information.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE