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유아교육진흥원(체험교육원)의 유아 체험교육 프로그램 운영실태 분석

Title
유아교육진흥원(체험교육원)의 유아 체험교육 프로그램 운영실태 분석
Other Titles
An Analysis on the Actual Condition of Operating Early Childhood Experience Education Program of Early Childhood Education & Development Institute(Experience Education Institute)
Authors
최수정
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
홍용희
Abstract
본 연구의 목적은 현재 유아 체험교육 프로그램을 제공하고 있는 전국 15개 시ㆍ도 유아교육진흥원(체험교육원)의 체험교육 프로그램의 운영실태를 알아보고, 유아교육진흥원(체험교육원)의 현안 과제를 알아보는 것이다. 연구의 목적을 달성하기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 유아교육진흥원(교육체험원)의 체험교육 프로그램 운영실태는 어떠한가? 1-1. 유아 체험교육 프로그램의 내용은 어떠한가? 1-2. 유아교육진흥원(체험교육원)의 운영 현황은 어떠한가? 1-3. 유아교육진흥원(체험교육원)의 체험 시설 현황은 어떠한가? 1-4. 유아교육진흥원(체험교육원)이 안고 있는 현안 과제는 무엇인가? 본 연구의 대상은 전국 각 시ㆍ도 교육청 직속기관으로 설립되어 운영되고 있는 18개의 유아교육진흥원(체험교육원)중 유아 체험교육 프로그램을 운영하고 있는 12개의 유아교육진흥원과 3개의 유아체험교육원이다. 연구방법으로 설문 조사를 실시하였고, 설문지는 선행연구 및 문헌조사를 토대로 연구자가 제작했다. 설문지는 유아 체험교육 프로그램의 내용, 운영 현황, 체험시설 현황, 현안 과제의 총 4개 범주, 59문항으로 구성되었다. 수집된 자료는 객관식 문항은 빈도수를 산출하여 경향을 파악하고, 자유 기술식으로 응답한 문항들은 각각 비슷한 문항끼리 범주화하고, 내용의 의미를 파악하였다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 영역 체험교육 프로그램 운영패턴은 영역별운영과 몇 개의 영역을 코스로 구성하여 선택 운영하는 코스별 운영으로 나누어서 진행되고 있다. 영역별 체험시간은 대부분 60분에서 90분 사이로 운영하고 있으며, 하루 이용 가능 영역수는 2개~7개까지 가능하고, 수용 유아수는 20명~100명까지로 다양하다. 각 기관별로 문화적 혜택을 주기 위하여 다양한 문화예술 프로그램을 운영하고 있으며, 가족간의 유대감 형성과 유아교육에 대한 학부모들의 이해를 돕고자 다양한 내용의 가족 체험 프로그램도 운영하고 있다. 또한 방학 중 등원하는 방과 후 과정반 유아들의 체험교육을 목적으로 방학 중 체험교육 프로그램을 운영한다. 둘째, 일반 운영 현황 중 현재 어린이집의 단체 체험 참여여부를 살펴보면 참여하고 있는 기관은 광주ㆍ대전ㆍ부산ㆍ충북ㆍ전북ㆍ제주이고, 참여하지 않는 기관은 서울ㆍ대구ㆍ강원ㆍ경기ㆍ충남ㆍ전남ㆍ경남ㆍ울산ㆍ김해이다. 참여하지 않는 이유는 유치원 유아들의 수용도 어려운 시설규모와 수용인원의 한계, 교육청 직속기관의 설립 취지 때문이다. 어린이집 유아들의 체험교육 프로그램 이용을 위해서는 유아교육진흥원(체험교육원)의 확대와 관할부처 일원화, 충분한 인력지원이 필요한 것으로 나타났다. 인력 운영 현황을 살펴본 결과, 체험교육 프로그램의 수업활동은 대부분 비정규직 유아교육사가 담당하고 있다. 체험영역에는 1명이상의 담당 지도교사를 배치하고 있고, 대구ㆍ울산ㆍ충북은 영역당 2명 이상의 지도교사를 배치하고 있다. 보조인력없이 운영되는 기관은 강원ㆍ김해ㆍ전북ㆍ전남ㆍ경남이 있고, 대부분 유급 자원봉사자로 운영되고 있다. 셋째, 각 시ㆍ도 유아교육진흥원(체험교육원)마다 다양하고 특색있는 실내ㆍ외 체험시설들이 있으며 영역 체험시설에 따라 체험교육 프로그램의 내용이 다양하게 운영되고 있다. 유아교육진흥원(체험교육원)의 설립시기가 오래된 기관일수록 체험시설의 노후화가 진행되고 있으므로 안전관리 강화와 함께 다양한 변화를 줄 수 있도록 해야한다. 특히 실외영역의 경우 공간의 충분한 확보와 함께 좀 더 다양한 체험 시설이 필요한 것으로 나타났으므로 다양한 실외 체험이 가능하도록 실외 체험시설의 보완을 위해 노력해야 할 것이다. 넷째, 유아교육진흥원(체험교육원)의 현안 과제로는 인력 확충, 분원 설립, 협력 네트워크 구축, 예산 지원 확보가 있다. 조직기능과 인력의 전문성 강화를 위한 인력 확충은 교육전문직의 인력 확충, 유아교육사의 전문성 확보를 위한 정교사 확대, 시설 유지 보수 관리 전문 인력의 확충으로서 인력 보강에 따라 체험교육 프로그램의 질이 달라질 수 있음을 시사한다. 전국의 유아에게 균등한 교육기회 제공을 위한 분원 설립은 유아교육진흥원(체험교육원)이 안고 있는 체험교육 프로그램 희망 수요자 인원 대비 수용 인원의 한계와 장소 협소문제를 해결할 수 있는 방안이다. 올바른 유아교육 정보 제공의 역할을 하게 될 협력 네트워크 구축 과제는 유아 체험교육에 관련된 정보 및 우수사례 공유를 위한 것 뿐만 아니라 우수한 정보 제공을 위한 체제를 마련하여 유아교육 관련 정부부처, 학회 및 관련 단체와 연계할 수 있도록 하는 것도 검토되어야 한다.;The purpose of this study is to examine the actual condition of operating the experience education program in 15 municipal-and provincial Early Childhood Education & Development Institutes(Experience Education Institutes) that are now providing the early childhood education program, and to figure out the pending task of Early Childhood Education & Development Institute(Experience Education Institute). The following are the research problems in order to achieve the objective of research. 1. What about the actual condition of operating the experience education program of Early Childhood Education & Development Institute(Experience Education Institute)? 1-1. What about the contents of the early childhood experience education program? 1-2. What about the present status of operating Early Childhood Education & Development Institute(Experience Education Institute)? 1-3. What about the present condition of the experience facilities in Early Childhood Education & Development Institute(Experience Education Institute)? 1-4. What about the pending task of being possessed by Early Childhood Education & Development Institute(Experience Education Institute)? The subjects of this study include 12 Early Childhood Education & Development Institutes(Experience Education Institutes) of operating the early childhood education program among 18 Early Childhood Education & Development Institutes(Experience Education Institutes) that are established and operated as an institute directly responsible to the office of education in each of cities and provinces nationwide, and 3 early childhood experience institutions. A research method was carried out a questionnaire survey. The questionnaire was made by the researcher based on a previous research and a documentary survey. The questionnaire was composed of 59 items in totally 4 categories such as the contents and the current status of operating the early childhood experience education program, the present state of the experience facilities, and the pending task. As for the collected data, the objective items were grasped tendency by calculating the frequency. The responded items in the form of free description were categorized among similar items in each and were understood the significance of the contents. The following are the conclusions that were obtained through this study. First, the pattern of operating the realm experience education program is being progressed by being divided the course-based operation of being made optionally through forming the course with the realm-based operation and a few realms. The realm-based experience time is being run mostly between 60 minutes to 90 minutes. Number of realms available for the daily use is from 2 pieces to 7 pieces. Number of young children, who are accommodated, is diverse from 20 to 100 people. To give a cultural benefit by each institution, diverse culture & art programs are being operated. To form a sense of fellowship among family members and to help parents' understanding about early childhood education, even a family experience program with various contents is being managed. Also, the experience education program during vacation is run with the aim at the experience education of young children in the after-school course class who attend the institute during vacation. Second, examining the appearance of the current group experience participation in child care centers out of the present status of the general operation, the institutions with participation include Gwangju, Daejeon, Busan, Chungbuk, Jeonbuk, and Jeju. The institutions without participation include Seoul, Daegu, Gangwon, Gyeonggi, Chungnam, Jeonnam, Gyeongnam, Ulsan, and Gimhae. A reason for non-participation includes the scale of the facility difficult even to accommodate kindergarten children, the limitation to the number of persons to be admitted, and the purport of establishing the direct institution to the office of education. For the child care center children's using the experience education program, it was indicated to be needed the expansion in Early Childhood Education & Development Institute(Experience Education Institute), the unification in government department with jurisdiction, and a full support for manpower. As a result of examining the current state of managing manpower, the activity of a class for the experience education program is mostly being taken charge by an irregular early childhood education worker. The realm of experience is being assigned more than 1 guidance teacher in charge. In Daegu, Ulsan, and Chungbuk, more than 2 guidance teachers by realm are being arranged. The institutions of being operated without assistant staff include Gangwon, Gimhae, Jeonbuk, Jeonnam, and Gyeongnam. Most of them are being managed by the paid volunteers. Third, there are diverse & characteristic indoor and outdoor experience facilities every municipal & provincial Early Childhood Education & Development Institute(Experience Education Institute). The contents of the experience education program can be known to be operated diversely according to the realm experience facilities. The institution with the longer period of establishment in Early Childhood Education & Development Institute(Experience Education Institute) leads to the more progression in deterioration of the experience facilities. Thus, there is a need to possibly give diverse changes along with strengthening the safety management. Especially, it was indicated that a little more diverse experience facilities are needed in addition to fully secure space in case of the outdoor realm. Hence, there will be a need to strive to supplement the outdoor experience facilities so that various outdoor experiences can be possible. Fourth, the pending tasks of Early Childhood Education & Development Institute(Experience Education Institute) include the expansion in manpower, the establishment of a branch institute, the implementation of cooperative network, and the security of a support for budget. The expansion in manpower for reinforcing organizational function and personnel's professionalism includes the expansion in manpower of educational profession, the expansion of regular teachers for securing early childhood education worker's professionalism, and the expansion in professional manpower of maintaining, repairing and managing the facilities. Thus, there is suggestion that the quality of the experience education program can be varied according to reinforcing manpower. The establishment of a branch institute for offering the balanced education opportunity to young children nationwide is a plan available for solving the problems about the limitation of people to be accommodated and about a narrow place compared to the number of users who hope the experience education program that Early Childhood Education & Development Institute(Experience Education Institute) has. The task of implementing the cooperative network, which will come to play a role of offering right information on early childhood education, needs to be examined in order to be connected the government department related to early childhood education, the academic society, and the relevant organization by arranging a system for providing excellent information as well as the aim of sharing the relevant information to early childhood experience education and an excellent case.
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