View : 137 Download: 0

예비과학교사의 다문화 인식과 경험이 다문화 효능감에 미치는 영향

Title
예비과학교사의 다문화 인식과 경험이 다문화 효능감에 미치는 영향
Authors
김세영
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
임미연
Abstract
최근 우리나라는 외국인 인구 증가 등에 힘입어 다문화 사회로 급속히 변화 중이다. 더불어 교육현장도 변화하고 있으며, 현 시대를 살아가는 시민으로서 다양성을 이해하고 존중하는 능력은 필수적이다. 따라서 교육의 주체가 될 예비과학교사의 다문화 경험과 인식을 분석하고 이들의 효능감에 대한 연구를 통하여 다문화 교사교육을 위한 자료를 제공하기 위한 목적으로 다음의 연구를 하였다. 예비과학교사 204명을 대상으로 다문화 인식과 다문화 경험, 과학교수 효능감, 다문화 효능감에 대한 설문 조사를 실시하였고, 연구문제를 바탕으로 모아진 자료는 통계프로그램을 이용하여 분석하였다. 연구문제에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 예비과학교사들의 다문화 경험과 다문화 인식, 다문화 효능감에 대해 분석한 결과 예비과학교사들이 겪었던 다문화 관련 경험으로는 성장경험에서 개인적 흥미와 관심적 경험이 많았고, 다문화 교육관련 경험은 매우 낮은 것으로 조사되었다. 예비교사의 다문화 이해도와 다문화 태도는 둘 다 높은 수준을 나타냈으며, 예비과학교사들의 다문화 효능감은 ‘낮음’으로 측정되었다. 둘째, 예비과학교사들의 학년, 전공, 종교, 성장도시 그리고 다문화 교육경험에 따라 다문화 효능감에 차이가 있었는지 분석한 결과 학년, 전공, 종교, 성장도시에 따른 다문화 효능감은 통계적으로 유의미한 차이는 나타나지 않았다. 반면 다문화 교육경험에 따라 다문화 효능감에 유의미한 차이가 나타났다. 셋째, 예비과학교사들의 다문화 경험과 다문화 인식, 과학교수효능감이 예비과학교사들의 다문화 효능감에 영향을 주는지 알아보기 위해 분석한 결과 다문화 태도와 성장경험, 다문화 이해도, 개인적 과학교수 효능감이 다문화 효능감 향상에 영향을 주는 요인이었다. 전체적으로 가장 큰 영향을 주는 요인은 다문화 태도와 성장경험이었으며, 다문화 이해도와 개인적 과학교수 효능감은 다문화 효능감 하위영역에 영향을 주었다. 이러한 연구 결과는 다양한 학생들을 가르치는데 있어서 낮은 자신감을 가지고 있는 예비과학교사들을 위한 다문화 교육 경험 기회 증대의 필요성과, 다문화 교육에 대한 예비과학교사들의 이해를 돕기 위한 후속연구와 정책적 지원의 필요성에 대해 시사점을 제공한다.;According to many different foreign nationals living in Korea, the rapidly changing to multi-cultural society is on an increasing trend in recent years. As under the influence of education field, it is becomes essential to have the ability to respect and understand their diversity as Korean. The purpose of study is to analyze multi-cultural understanding experience for science educators and to spread education to other future educators. We have made up a question targeting to two hundred four preliminary science teacher's group about multi-cultural efficacy, science instruction efficacy, multi-cultural experience and understanding of multi-culture. These analysis of data have been made through statistical program. Based on it, the study results as below: First, the research shows that it is very low multicultural education experience; As a result of multicultural experience, understanding and efficacy of preliminary science teachers, they have a lot of experience in personal interest but its educational experience is very low. It shows both attitude towards multi-culture and comprehension of multi-culture of preliminary teachers stand on high level , but multi-culture efficacy of science preliminary teachers is low. Second, it shows that there is no significant difference on multi-culture efficacy as place of grow up, religion, major and grade. However, it has differences based on multi-culture educational experience. Third, it has independent variable react which has an effect on multi-culture efficacy to attitude towards multi-culture and growth experience. It acts as independence variable to personal science instruction efficacy, growth experience, understanding of multi-culture and attitude towards multi-culture in subordinate scope of multi-culture efficacy. In conclusion, it shows that it is necessary to government supporting policies and following up study in order to help understanding of preliminary science teachers on multi-culture education and the need for increased opportunities of multi-culture education experience for preliminary science teachers who has low confidence to teach variety students.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE