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중학생의 시민의식에 영향을 미치는 학교 요인 분석

Title
중학생의 시민의식에 영향을 미치는 학교 요인 분석
Other Titles
An Analysis of School Factors Influencing on Middle School Student's Citizenship : Evidence from Gyeonggi Education Panel Study(GEPS).
Authors
김현주
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정제영
Abstract
지식기반 사회에서 각국의 교육정책이 인적자본과 사회적 자본이 상호 균형을 이루어야 한다는 점은 오래전부터 많은 연구자들에 의해 권고해 온 사항이며, 한 국가의 인적자본과 사회적 자본은 사회 발전의 핵심 동인이 된다. 그러나 현재 우리 사회의 학교 현장에서는 인적자본을 위한 교육의 경제적 성과에 치중하여 사회적 자본을 위한 사회적 성과를 소홀히 하고 있다. 결과적으로 현재 한국의 교육현장에서는 교사들이 중학생의 생활지도를 기피할 정도로 중학생들의 정의적 영역에서의 부족함이 문제시되고 있다. 특히 사회적으로도 중2병이라는 단어가 생겨나고 학교 폭력의 심각성이 중학교에서 가장 두드러지는 등 사춘기를 한창 겪고 있는 중학생들의 인성 및 시민의식 수준에 대한 우려의 목소리가 있다. 본 연구는 이와 같은 교육 현장의 현실에 문제의식을 느껴 출발하였고, 중학생들의 시민의식 수준에 긍정적인 영향을 미치는 학교 요인을 알아보고자 하였다. 본 연구는 Hoy와 Miskel의 학교 사회체제 모형에 기초하였다. 사회체제 모형에서는 학교라는 조직이 외부 환경에 영향을 받아 의존하기도 하고 영향을 주기도 한다고 설명하고 있다. 또한 학교는 내부에서 각 구성요소 간의 상호작용을 통해 유지하고 발전해나가며, 이 상호작용은 공식적·비공식적 작용을 모두 아우른다. 따라서 본 모형은 현실적인 학교 현장의 상황을 가장 적합하게 표현할 수 있는 모형으로 학교 내의 구조, 문화, 정치, 개인욕구 모두를 분석할 수 있는 모형이기에 학교의 효과 요인을 분석하는데 적합한 모형이다. 위에 진술한 연구 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 개인 특성 및 가정 요인, 학교 요인에 따라 시민의식 수준에 차이가 있는가? 둘째, 개인 특성 및 가정요인, 학교 요인, 시민의식 수준간의 상관관계는 어떠한가? 셋째, 학교 요인은 중학생의 시민의식에 어떠한 영향을 미치는가? 이 연구는 경기도교육청이 주관하여 조사한 경기도 교육 종단 연구(GEPS) 자료의 2012년(1차)자료와 2013년(2차)자료를 활용하였으며, 통계프로그램 SPSS 21.0을 사용하여 기술통계, T-test, F-test, 상관분석, 위계적 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 주요한 결과는 다음과 같다. 첫째, 독립변인들의 수준에 따라 중학생의 시민의식 수준에 차이가 있는가를 검증한 결과 몇몇의 독립변인들이 차이가 있는 것으로 확인되었다. 공동체 의식을 종속변인으로 두었을 때는 학생 성별, 가구 월 소득, 관심적 양육태도, 합리적 양육태도, 문화자본, 학교 만족도, 교우관계, 상벌점제 인식, 교사열의, 교사 수업 능력, 학습자 중심 수업, 신체적 자아개념, 임원경험, 교외 봉사 활동 경험, 학업성취도, 교과흥미, 직업관에 따라 공동체의식 수준이 유의미한 차이가 있었다. 준법의식을 종속변인으로 두었을 때는 학생 성별, 관심적 양육태도, 합리적 양육태도, 문화자본, 학교 만족도, 교사와 학생의 관계, 인권 존중 수준, 상벌점제 인식, 교사 열의, 학습자 중심 수업, 임원 경험 여부, 학업성취도, 교과흥미, 직업관에 따라 학생들의 준법의식 수준이 유의미한 차이가 있었다. 마지막으로 평등의식을 종속 변인으로 두었을 때는 학생성별, 부모학력, 관심적 양육태도, 합리적 양육태도, 문화자본, 교우관계, 교사의 수업 능력, 임원 경험, 교외 봉사활동 경험, 학업성취도, 교과흥미, 직업관에 따라 학생들의 평등의식 수준이 유의미한 차이가 있었다. 둘째, 독립변인들 간의 상관관계와 독립변인들과 종속변인의 상관관계를 알아본 결과를 종합해보면, 우선 신체적 자아개념이 높은 학생들은 교과흥미, 학교만족도, 교사와의 관계, 교우관계 역시 높았다. 교과흥미는 관심적 양육태도와 학교 만족도, 교사와 학생의 관계, 교우관계와 깊은 관계가 있었다. 이를 보았을 때 학교 문화적 체제 부분에 적응을 잘 한 학생이 학습 의욕이 높고 교과흥미가 높다는 것을 알 수 있다. 또한 학교생활을 좀 더 살펴보았을 때 학교만족도, 교사와 학생의 관계, 교우관계와 같은 학교 문화적 체제에의 적응이 높을수록 교사 열의, 교사 수업 능력, 학습자 중심 수업의 인식이 높았다. 그 밖에도 학생의 학업성취도는 부모의 학력과 합리적 양육태도와 높은 상관이 있었고, 관심적 양육태도와 합리적 양육태도는 학교 만족도, 교사와 학생의 관계, 교우관계, 교사 열의, 교사 수업 능력, 학습자 중심 수업 인식 수준과 상관이 높았다. 두 번째로 각 종속변수들과 상대적으로 상관이 높은 변인들을 살펴보면, 공동체의식과 상관이 높은 변인은 교과흥미, 학교 만족도, 교사와 학생의 관계, 교우관계가 있었다. 준법의식과 상관이 높은 변인은 학업성취도, 합리적 양육태도, 교우관계, 학습자 중심 수업이 있었고, 평등의식과 상관이 높은 변인은 직업관, 합리적 양육태도, 학습자 중심 수업이 있었다. 셋째, 중학생들의 시민의식 수준에 영향을 미치는 학교요인을 알아보기 위해 위계적 회귀분석을 시행한 결과, 공동체의식에 영향을 미치는 변인은 개인 및 가정 배경요인 중에서는 학생 성별, 문화자본이었고, 학교 요인 중에서는 교우관계, 혁신학교 운영, 교사 열의, 신체적 자아개념, 교과흥미, 직업관이 영향을 미쳤다. 준법의식에 영향을 미치는 변인은 성별, 관심적 양육태도가 있고, 학교 요인 중에서는 인권 존중 수준, 교사 열의, 교사 수업능력, 직업관이 있었다. 평등의식에 영향을 미치는 변인은 개인 및 가정 배경요인 중에서는 성별, 학업성취도, 직업관, 관심적 양육태도가 있고, 학교 요인 중에서는 교우관계, 교사 열의, 교사 수업 능력이 있었다. 분석결과, 중학생들의 시민의식 수준에는 성별, 관심적 양육태도 등이 긍정적인 영향을 미치고 있고, 개인 및 가정 변인을 통제한 후 학교 변인의 영향력을 살펴보았을 때, 교우관계, 교사열의, 교사 수업 능력, 신체적 자아개념, 직업관이 비교적 많은 영향을 미치고 있었다. 이에 학교에서는 시민의식 교육을 위하여 학생들 간의 소통과 협동이 활발히 이뤄질 수 있는 기회를 많이 만들어줄 필요가 있다. 또한 교사들이 학생들의 지도 시 열의와 사기를 가지고 지도할 수 있도록 다양한 행·재정적 지원이 필요할 것이며, 교사가 수업 능력을 좀 더 계발할 수 있도록 방안을 모색할 필요가 있다. 마지막으로 현재 학생들의 시민의식을 함양시키기 위해 이루어지고 있는 생활인권 교육 중 상벌점제, 혁신학교 운영, 인권존중 생활지도는 별다른 효과를 드러내지 않고 있다. 추후에는 각 시민의식 교육을 위해 다양한 연구를 토대로 제도 및 프로그램을 구축하고, 지속적인 평가를 통해 질 관리에 힘써야할 것이다. 이 연구의 제한점은 첫째, 기존 데이터의 문항만을 변수로 활용하였기에 시민의식의 주요 구성요인 중 공동체의식, 준법의식, 평등의식만을 종속변인으로 분석하였다. 자료의 한계로 참여의식과 합리적 의사소통 능력에 관한 분석은 하지 못하여 추후에 추가적인 연구가 필요하다. 둘째, 연구의 종속변인인 시민의식은 단기간의 교육으로 성과를 보이는 것이 아니라 장기간의 교육을 통해 이룰 수 있는 것으로 정확한 영향 관계를 알기 위해서는 장기적인 관점에서 시계열적 분석을 시행해야한다. 그러나 본 연구에서는 연구 방법의 한계로 단년도의 데이터를 활용하여 횡단분석을 하였기에 제한점이 있다. 셋째, 시민의식을 설명하는 모형들의 설명력이 20%내외로 높지 않은 한계점을 보이는데, 본 연구의 모형에 투입된 독립 변인 이외에 다른 결정적인 변인을 찾기 위한 후속 연구가 필요할 것이다.;In the era of knowledge-based society, a policy of education is recommended to accomplish balance between human capital and social capital. There have been previous studies on the relationship between social capital and social evolution. Most of schools in Korea have paid attention to the academic achievement for haman capital. However they neglected civic education achievement for social capital. As a result, Korea ranks the top for academic achievement and the bottom for rational communication ability among OECD countries. Therefore, in order to find out what school factors have significant influence on the level of middle school student’s citizenship, This study aims to analyze the influence of school factors on student’s citizenship by comparing three variables of school characteristics; sociopsycological environments, student guidances, and subject matter education. The following 3 questions were made for attaining the objectives of the research. First, is there any difference in citizenship according to the individual characteristic, family background, and a school characteristic? Second, is there a meaningful relationship among the individual characteristic, family background, school characteristics, status of citizenship? Third, do the factors of school characteristics have significant influence on the status of citizenship? This research model is based on the bioecological theory of Urie Bronfenbrenner, which is used as an explanatory model anticipating the influence of individual and microsystemic variables and on community service involvement. This bioecological model can analyze individual behavior and development concretely . In this research, for the analysis, data from Gyeonggi Education Panel Study’s(GEPS) 2013(1st) data and, 2014(2nd) data was used. Statistic programs SPSS 21.0 were used for the purpose of one way ANOVA analysis, independent samples T-test, correlation analysis, regression analysis. Major results of this study is as follows: first, there is a difference in the level of citizenship among individual characteristic, family background and school characteristic. When community spirit is injected into analysis as a dependent variables, student’s gender, physical self-concept, experience of the student officers, volunteer services beyond the school hours, academic achievement, subject interest, job valuation, household income, rearing attitudes, cultural capital, school satisfaction, peer relations, perception of the reward and punishment points system, a teacher’s engagement, teacher’s teaching ability, and learner-centered instruction make significant difference in status of community spirit. When law-abiding consciousness is injected into analysis as a dependent variables, Student’s gender, experience of the student officers, volunteer services beyond the school hours, academic achievement, subject interest, job valuation, rearing attitudes, cultural capital, school satisfaction, teacher-student relations, status of the securing human right, perception of the reward and punishment points system, a teacher’s engagement, learner-centered instruction make significant difference in status of law-abiding consciousness. When awareness of equality is injected into analysis as dependent variables, student’s gender, experience of the student officers, volunteer services beyond the school hours, academic achievement, subject interest, job valuation, parents' educational level, rearing attitudes, cultural capital, peer relations, teacher-student relations, a teacher’s engagement, teacher’s teaching ability make significant difference in status of equality awareness. Second, in order to analyze correlation among the independent variables and correlation between independent variables and dependent variables, students who have higher physical self-concept respond with high score in subject interest, school satisfaction, peer relations, teacher-student relations. Subject interest has a correlation with supervisory rearing attitudes, school satisfaction, peer relations, teacher-student relations. This result can be interpreted that students who adjust to sociopsychological environments well have high learning desire and subject interest. Students who adjust to sociopsychological environments well respond with high score on the teacher’s engagement, teacher’s teaching ability, learner-centered instruction. In the second place, independent variables which have good correlation with community spirit are subject interest, school satisfaction, peer relations, teacher-student relations. Independent variables which have good correlation with law-abiding consciousness are academic achievement, rational rearing attitudes, peer relations, learner-centered instruction. Independent variables which have good correlation with equality awareness are job valuation, rational rearing attitudes, learner-centered instruction. Third, In order to find out what school factors influence the status of student’s citizenship, this research conducts a regression analysis. Regarding the status of student’s community spirit, peer relations, innovation school operations, teacher’s engagement are three variables which have significant influence on the status of student’s community sprit. And status of the securing human right, teacher’s engagement, teacher’s teaching ability are three variables which have significant influence on law-abiding consciousness. Peer relations, a teacher’s engagement, teacher’s teaching ability have significant influence on their equality awareness. To sum up, according to the analysis of the research result, gender, physical self-concept, job valuation, rational rearing attitudes of all individual· family variables have significant influence on the status of student's citizenship. After controlling individual and family variables, peer relations, a teacher’s engagement, teacher’s teaching ability of all school characteristic show a higher significant influence on the status of student's citizenship compared to the other variables. Therefore, in order to improve peer-relationships, social ability, school should make apportunities for communicating and cooperation among students. Second, the schools must have a commitment to provide not only support of financial assistance but also other administrative support for teachers in order to develop their teaching ability. Third, from the controlled variables, there are two variables which is significant influence on the status of student’s citizenship. One is job valuation and the other is parent’s rearing attitudes. Therefore in order to improve student’s citizenship, when school conduct career education, the school should help student to learn not olny exploring their job but also job valuation. And the school should develop collaboration between teacher and parents to improve student’s citizenship. This research’s limitation are as follows. First, because of date’s limitation, this research don’t analyze the civic participation, rational communication skill. Second, research method has limitation. This research’s method is not time sequential analysis of the status of student’s citizenship. Third, this research’s total explanation power is about 20%. There are possibilities that the other variables can influence on the status of student’s citizenship crucially.
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