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만 5세 학급에서의 역사교육을 통한 인성 함양 방안에 대한 실행 연구

Title
만 5세 학급에서의 역사교육을 통한 인성 함양 방안에 대한 실행 연구
Other Titles
Action Research on Methods to Foster Character through History Education in a Five-year-old Class
Authors
김은수
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
엄정애
Abstract
본 연구는 만 5세 학급에서의 역사교육을 통한 인성 함양 방안을 모색하여 실행하고 이에 따른 유아와 교사의 반응을 살펴보는 것을 목적으로 했다. 연구의 목적을 달성하기 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 만 5세 학급에서의 역사교육을 통한 인성 함양 방안은 무엇인가? 2. 만 5세 학급에서의 역사교육을 통한 인성 함양 방안에 따른 유아, 교사의 반응은 어떠한가? 본 연구는 서울시에 위치한 대학부속유치원인 늘사랑유치원 만 5세 학급에서 실시되었으며 연구 대상은 소망반 유아 28명과 연구자를 포함한 교사 2명이다. 만 5세 학급에서의 역사교육을 통한 인성 함양 방안을 수립하기 위해 2011-2013학년도의 만 5세 학급 교육과정과 2013학년도의 만 4세 학급 교육과정을 점검하고 소망반 유아들의 만 4세 시기 담임교사와의 면담 및 유아 개별 포트폴리오와 생활기록부 점검 등을 실시하여 문제점을 분석했다. 연구 기간은 2013년 12월 3일부터 2014년 5월 30일까지이며 만 5세 유아 수준에 적합한 역사교육을 통한 인성 함양 활동을 실행했다. 연구는 만 5세 학급에서의 역사교육을 통한 인성 함양 방안에 대한 문제점 인식 및 이에 따른 해결 방안 모색, 1차 실행, 1차 실행 평가, 2차 방안 모색, 2차 실행, 1ㆍ2차 실행 평가의 순서로 실시되었다. 교육활동은 소망반 담임교사인 본 연구자와 동료 교사인 박미소 교사가 함께 실행했으며 이를 녹화, 녹음 및 전사하여 현장노트를 작성했다. 이외에도 교육계획안, 연구자 저널, 사진 및 현장 약기 등을 수집한 후 이를 범주화, 부호화하여 연구문제별로 분석했다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 만 5세 유아들의 수준에 적합한 역사교육을 통한 인성 함양 활동을 실시했으며 교사의 역사내용지식 및 상호작용능력을 제고했다. 1차 실행에서는 유아들의 역사 개념 발달을 지원하기 위한 활동과 역사교육을 통한 존중의 태도 증진을 도모하는 활동을 실시했다. 구체적인 방안은 유아의 흥미와 관심에 기초한 활동 실시, 역사 개념 학습을 지원하는 환경구성, 역사 개념 학습을 지원하는 교사 상호작용 제고, 나와 친구의 역사 이해하고 소중하게 여기기, 유치원의 역사 이해하고 유치원을 사랑하는 마음 갖기였다. 1차 실행 결과 교사 주도적으로 역사 개념을 전달하는 활동에서 나아가 유아들이 보다 적극적이고 주도적으로 탐구하는 역사교육을 실시할 필요가 있었다. 또한 역사 내용과 주제에 대한 유아들의 관심 범위가 확장되어 이를 수용하는 교육활동을 실행할 필요도 제기되었다. 이와 더불어, 역사교육을 통해 존중하는 태도를 형성한 유아들이 보다 심화된 인성을 함양하도록 지원하는 교육 활동을 모색할 필요도 있었다. 2차 실행에서는 1차 실행의 평가를 반영하여 유아들의 역사적 탐구능력을 배양하고 역사교육을 통한 공동체의식 증진을 도모하는 활동을 실시했다. 구체적인 방안은 역사교육의 내용 범위 확대, 유아주도적인 역사 탐구 활동 실시, 가족의 역사 이해하고 가족구성원으로서 화합하기, 유치원 역사의 계승자로서 배려하고 협력하기이다. 둘째, 만 5세 학급에서의 역사교육을 통한 인성 함양 방안에 따른 유아들의 반응은 역사의 기본 개념 습득과 존중하는 태도 향상, 사랑의 표현 증가와 화합의 분위기 형성으로 나타났다. 교사들은 역사 개념을 통한 인성 함양의 중요성을 인식했으며 역사내용지식의 확장을 통해 교수법과 상호작용능력을 발전시킬 수 있었다. 또한 유아들의 인성 함양을 위한 본보기로서 자신의 태도를 성찰했다. 본 연구는 만 5세 학급에서의 역사교육을 통한 인성 함양의 가능성과 필요성을 제기했으며 이것이 가지는 교육적 의미를 찾았다는 점에서 의의를 지닌다. 본 연구가 현장의 교사들에게 역사교육을 통한 인성 함양 방안을 실행하는데 구체적인 정보를 제공하여 이를 효과적으로 운영하는 데 도움이 되기를 기대한다.;The purposes of this thesis are to seek and implement effective ways to cultivate and nurture character through history education in a five-year-old class and to observe reactions of children and teachers. For those purposes, the following research questions were set. 1. What methods can be used to foster character through history education in a five-year-old class? 2. What are the reactions of children and teachers to the methods used to foster character through history education in a five-year-old class? This study was conducted in Somang class of NeulSarang kindergarten, attached to the university located in Seoul, with 28 five-year-olds under instructions of two teachers, one of which was the researcher. In order to establish methods to foster character through history education, this research mainly utilizes two approaches to analyze problems. First, it performed an extensive review of the curriculum for five-year-olds during the school years of 2011-2013 and the curriculum for four-year-old class of the school year 2013. Second, it conducted an interview with the teacher who had taught the current students of Somang class when they were 4 years old, and checked personal portfolios of the children and their student records. The timeline of this research ranges from December 3, 2013 to May 30, 2014. “Methods to Foster Character through History Education in a Five-year-old Class” was implemented over the time period. The research progressed in the following order: (1) problem identification about methods to foster character through history education, (2) searching for possible solutions to the identified problems, (3) initial implementation of the solutions and its performance evaluation, (4) searching for alternative, secondary solutions, (5) implementation of the second set of solutions, and (6) final performance evaluation of 1st and 2nd implementations. The researcher, the main instructor of Somang class, and fellow teacher Ms. Miso Park recorded educational activities via audio and video equipments and wrote field notes. Moreover, educational plans, researcher’s journal, photographs and brief field notes were gathered and analyzed after categorization by research topics. The results of this research are as follows. First, history education activities were performed at the appropriate level for the five-year-olds, and character was cultivated as a result. These activities also improved historical knowledge and ability to interact of the instructors. The first implementation session consisted of activities developing concepts of history and other activities used to promote respect through history education. In detail, specific methods involved activity which is based on children’s interest, environment configuration about history concepts, reconsideration of instructor’s interaction ability to support the education of history concepts, appreciating personal history of one’s own and other children’s, and developing respect for the kindergarten’s history. Evaluation 1st session suggested that it is necessary for teachers to perform history education in a more aggressive manner so as to encourage children to engage in the learning process more actively. Moreover, it was suggested that children’s interests in terms of the contents and topics in history should expand, and the need for developing educational activities to actually accommodate those expanded interests was identified. In addition, research should build activities to nurture more mature character among those children who had developed respectful attitude through history education. In the 2nd implementation session, activities were aimed at cultivating the ability to explore history and increasing sense of community through history education, reflecting the insights from the 1st performance evaluation. Specific measures used included an expansion of history education coverage, encouraging each of the children to take an active role in learning, to become a more responsible and harmonious member of the family by understanding their family history, and to care and be cooperative as a participant of kindergarten’s history. Second, commonly observed reactions to “Methods to Foster Character through History Education in a Five-year-old Class” were as follows: learning fundamental history concepts, improvement of respecting attitude, increased expressions of love, and contributions to harmony within the class. Teachers recognized the importance of fostering character through concepts of history and developed teaching skill and interaction skills through expanding their own knowledge in history. In addition, teachers engaged in self-reflection of their attitudes as an example for children in terms of fostering character. This thesis has significance that it suggests the necessity and the possibility of “Methods to Foster Character through History Education in a Five-year-old Class.” Current research is expected to be helpful for teachers by providing specific guidelines to effectively operate the “Methods to Foster Character through History Education” in their classes.
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