View : 543 Download: 0

중학생의 과학에 대한 태도, 과학 학습 동기 및 자기조절학습 전략과 과학 학업성취도의 구조적 관계 분석

Title
중학생의 과학에 대한 태도, 과학 학습 동기 및 자기조절학습 전략과 과학 학업성취도의 구조적 관계 분석
Other Titles
The structural relationship analysis among the attitude toward science, motivation of studying science, self-regulated learning strategy, and science study achievement in middle school students
Authors
이정수
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정영란
Abstract
본 연구는 중학생의 과학에 대한 태도, 과학 학습 동기와 같은 정의적 특성과 자기조절학습 전략과 같은 인지적 변인의 과학 학업성취도에 대한 직·간접적인 효과를 검증하여 변인들 간의 인과구조 관계를 규명하는데 목적을 두었다. 본 연구의 대상은 서울시에 위치한 남녀공학 중학교 학생 853명이었다. 수집된 자료는 통계 프로그램 SPSS 21.0을 이용하여 기술통계와 상관관계 분석을 실시하였으며, AMOS 20.0을 이용하여 측정모델과 구조회귀모델의 부합도 및 모수치 추정을 통한 잠재변수들 간의 인과적 관계를 분석하였다. 본 연구에서 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 중학생의 과학에 대한 태도, 과학 학습 동기 및 자기조절학습 전략은 과학 학업성취도에 직접적인 영향을 미쳤다. 따라서 학교 과학 교육에서 교사는 학습자의 과학에 대한 태도나 과학 학습 동기와 같은 정의적 특성과 자기조절학습 전략과 같은 인지적 변인을 종합적으로 고려하여 지도함으로써 중학생의 과학 학업성취도를 효과적으로 증진시킬 수 있을 것으로 기대된다. 둘째, 중학생의 과학에 대한 태도와 과학 학습 동기는 자기조절학습 전략에 직접적인 영향을 미쳤다. 따라서 과학에 대한 긍정적인 태도를 함양시키고 과학 학습 동기를 유발시킴으로써 학습자가 학습을 주도적으로 계획하고 점검하는 자기조절학습 전략을 효율적으로 수행할 수 있을 것으로 판단된다. 셋째, 중학생의 과학에 대한 태도는 자기조절학습 전략을 매개로 과학 학업성취도에 간접적인 영향을 미쳤다. 따라서 중학생의 과학 학업성취도 신장을 위해서는 과학 학습을 즐겁고 지속적으로 할 수 있는 과학에 대한 긍정적인 태도를 갖게 함으로써 학습자가 능동적으로 전반적인 학습과정을 스스로 조절하는 자기조절학습 전략을 효과적으로 사용하도록 지도하는 것이 효과적인 방법임을 시사하고 있다. 넷째, 중학생의 과학 학습 동기는 자기조절학습 전략을 매개로 과학 학업성취도에 간접적인 영향을 미쳤다. 따라서 중학생의 과학 학업성취도 향상을 위해서는 과학 학습 동기를 높여 학습자가 스스로 학습에 대한 주도권을 가지고 자기조절학습 전략을 잘 활용하도록 이끌어주는 것이 바람직할 것으로 사료된다.;This study investigates the structural relationship between the factors such as attitude and motivation of science class in middle school student and recognizable cause such as self-regulated learning strategy and science study achievement. This study conducted on the 839 middle school students in Seoul city, Korea. Collected data were processed through SPSS 21.0 statistic program; descriptive statistics and correlation analysis technique were used. AMOS 20.0 program is used to obtain measurement model and analyzing causal relationship among latent variable in study via correspondence of structural regression modeling and parametric estimation. Followings are the conclusion of this study; First, attitude toward science, science study motivation, and self-regulated learning strategy of middle school students had direct effect on science study achievement of students. Therefore, in school science education, teacher should consider the definitive characteristics such as students attitude toward science and motivation of learning, and recognizable cause such as self-regulated learning strategy in order to improve academic achievement of middle school students. Second, attitude toward science and science study motivation had direct effect on the self-regulated learning strategy in middle school students. Thus, by encouraging the positive attitude toward science and motivating science study would enable students to plan and discipline their science learning activity and improve their self-regulated learning strategy in class. Third, attitude toward science in middle school students had indirect effect on science academic achievement based on self-regulated learning strategy. Hence, in order to improve the science academic achievement of middle school students, science learning should be enjoyable and interesting for the students, and also encouraging students to build up positive attitude toward science would help the students to actively control the overall learning process. Teacher also should encourage their students to use effective self-regulated learning strategy in learning process. Forth, science study motivation of middle school students has indirect effect on science academic achievement based on self-regulated learning strategy. Therefore, in order to improve science academic achievement of middle school students, science study motivation should be encouraged and students should have major control of their study plan and teacher gives study guidance to their students to use self-regulated learning strategy effectively for better academic achievements.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE