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한국어 학습자의 듣기 불안이 듣기 성취도에 미치는 영향 연구

Title
한국어 학습자의 듣기 불안이 듣기 성취도에 미치는 영향 연구
Other Titles
The influence of listening anxiety of Learners of Korean Language in listening comprehension
Authors
한인숙
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이해영
Abstract
The purpose of this research is to recognize the importance of listening in communication and to analyze listening anxiety which could affect listening activities of learners of Korean language through practical verification. Also, the research was held on how listening anxiety influence on listening comprehension. The paper is composed of the following. In the first chapter, it reveals the purpose and the need, and discovers problems found in preceding researches. Problem 1 in this research explores whether different characteristics (gender, period of studying, proficiency, residence period) of learners affect the level of listening anxiety, and problem 2 discusses the influence of listening anxiety on listening comprehension. Chapter 2 provides the theoretical background. It firstly examines the importance and definition of listening, different types of anxieties and the theoretical background of anxiety in listening foreign language and possible ways to decrease listening anxiety. Finally, the lisetning anxiety scale that are used to measure listening anxiety were examined. Chapter 3 describes the methodologies used in the study. To start with, it examines the participants of this research and provides information on procedure on development of research tools used in following research. Also, the reliability and validity of the research tools were verified. Lastly, analytical methods used for the data obtained from the study were depicted. Chapter 4 consists of the research result and its interpretation which are stated below. To begin with, the research problem 1’s inter-gender analysis on learning anxiety , showed that female learners exhibited higher degree of listening anxiety compared to male. In terms of learning period, does not have huge influence on listening anxiety. Listening anxiety corresponding to the level of proficiency showed that those in the elementary level exhibited the highest level of anxiety, followed by the high and the intermediate level. The listening anxiety rates in proficiency are high in elementary level, high level and intermediate level in turn and by looking at the anxiety rate, elementary level learners has more listening anxiety related to deficiency in assuming ability, intermediate level learners and high level learners on lack of knowledge. The listening anxiety which relate to residence period was eliminated from the research target due to concurrence between residence period and studying period. Looking at research problem 2’s factorial analysis listening anxiety, it showed that those in the elementary level, the listening comprehension had negative correlation relationship with respect to listening anxiety, meaning the higher the anxiety scores obtained, the lower the listening comprehension achieved. Chapter 5 analyzes the conclusions and limitations of the study, the proposal of follow up study and possible implication on Korean language education. This research has its purpose on directly discovering the detection tool for listening anxiety of Korean learners thereby analysing on the anxiety levels of Korean learners in Korea through practical verification. listening anxiety, listening comprehension, proficiency;본고는 의사소통에서 듣기의 중요성을 인지하고 한국어 학습자의 듣기 활동에 영향을 미칠 수 있는 요소인 듣기 불안을 실증적 검증을 통하여 분석하고, 학습자의 듣기 불안이 듣기 성취도에 어떠한 영향을 미치는지에 대한 연구를 실시하였다. 본고의 구성은 다음과 같다. 먼저 Ⅰ장에서는 연구의 목적과 필요성을 밝히고 선행 연구를 살펴보았다. 선행 연구 검토를 통하여 연구 문제를 다음과 같이 설정하였다. 본고의 연구 문제 1은 학습자 변인(성별, 학습 기간, 숙달도, 거주 기간)에 따라서 듣기 불안 정도에 차이를 보이는가, 연구 문제 2는 듣기 불안이 듣기 성취도에 어떠한 영향을 미치는가이다. Ⅱ장에서는 이론적 배경을 고찰하였다. 먼저 듣기의 정의 및 중요성을 살펴보고, 외국어 학습에서 불안의 정의 및 종류와 외국어 듣기 불안 및 불안 감소 방안에 대한 이론적 배경을 살펴보았다. 마지막으로 듣기 불안을 측정하기 위해 개발된 듣기 불안 측정도구를 살펴보았다. Ⅲ장에서는 연구 방법에 대해 기술하였다. 먼저 본 실험에 참여한 연구 참여자에 대해서 기술하고, 본 연구에 사용된 연구 도구의 개발 과정을 밝혔으며, 연구 도구의 타당도 및 신뢰도를 검증하였다. 마지막으로 실험 연구를 통해 얻어진 자료에 대한 분석 방법을 기술하였다. Ⅳ장에서는 연구 결과 및 그에 따른 해석을 기술하였는데, 연구 결과는 다음과 같다. 먼저, 연구 문제 1의 학습자 변인에 따른 듣기 불안에 차이를 보이는지를 살펴본 결과 성별에 따른 듣기 불안 정도는 남자에 비해 여자가 높았으며, 학습 기간이 듣기 불안 정도에 미치는 영향은 크지 않은 것으로 나타났다. 숙달도에 따른 듣기 불안 정도는 초급, 고급, 중급 순으로 높았으며, 요인별 불안 정도를 살펴본 결과 초급은 들은 내용에 대한 추측 능력의 부족으로 인한 불안이, 중급과 고급은 듣기 능력 중에서 지식 부족에 대한 불안이 각각 높았다. 연구 문제 2의 듣기 불안이 듣기 성취도에 어떠한 영향을 미치는지를 살펴본 결과 듣기 불안 점수가 높을수록 듣기 성취도는 낮아 듣기 불안과 듣기 성취도는 부적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. Ⅴ장은 결론 및 논의로 분석 결과를 통해 얻게 된 결론과 본 연구의 제한점, 후속 연구에 대한 제언을 하였다. 본 연구는 한국어 학습자의 듣기 불안 측정 도구를 직접 개발하여 국내에서 한국어를 학습하는 학습자의 듣기 불안 양상을 실증적 검증을 통하여 분석하였다는 것에 의의가 있다.
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