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결혼이주여성의 초등학생 자녀 양육을 위한 내용중심 한국어 교육 프로그램 개발 연구

Title
결혼이주여성의 초등학생 자녀 양육을 위한 내용중심 한국어 교육 프로그램 개발 연구
Other Titles
A Study on Development of Content-based Korean Language Education for Elementary School Children of International Marriage Immigrant Women
Authors
권미혜
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김영규
Abstract
본 연구는 초등학생을 자녀로 둔 결혼이주여성에게 한국어로 된 학부모 교육 프로그램을 마련하여 그들의 자녀 양육에 긍정적인 효과와 아울러 한국어 능력의 향상을 도모하는 데에 목적을 두고 진행되었다. 이를 위하여 현재까지 연구된 결혼이주여성의 부모교육 프로그램을 분석하고 몇 가지 문제점을 발견하였다. 먼저, 아직 초등학생 학부모를 대상으로 한 결혼이주여성의 학부모 교육 프로그램에 대한 연구는 그 수가 적어 일부 어휘교육이나 일부 텍스트 교육에 그치고 있는 경우가 많다는 점이다. 또한 학부모 교육 프로그램이 구성되어 있더라도 한국 체류 기간이 길고 한국어 기초 수업의 경험이 다양하게 있으며 특히 실생활에서의 말하기 듣기 등의 한국어 능력이 우수한 결혼이주여성에게 기초 수업과 비슷한 형태의 수업을 제공하여 그들의 학습 피로도를 높일 수 있다는 점을 들 수 있다. 따라서 결혼이주여성의 한국어 능력을 감안하여 학부모 교육의 내용과 한국어 능력을 동시에 습득할 수 있는 방안으로 내용중심교수법(CBI)의 방법을 적용하여 초등학생 학부모로서 그들에게 요구되는 자녀 양육 능력과 한국어 능력을 향상시키도록 프로그램을 고안하였다. 이 프로그램의 고안을 위해 기존 학부모 교육 프로그램의 내용을 분석하여 그 분석한 내용을 바탕으로 결혼이주여성 학부모와 다문화가정 지도경험이 있는 초등학교 교사의 교육 프로그램에 대한 요구를 설문을 통해 조사하였다. 이 분석을 통해 결혼이주여성 학부모는 학부모 교육 프로그램의 필요성은 인정하고 도움을 받기 원하나 실제로 시간을 내는 데에 어려움을 겪고 있다는 점이 드러났다. 또한 결혼이주여성 학부모는 학부모 교육에 대한 영역으로 자녀 안전 및 심리적 문제해결의 영역이 가장 교육이 필요하다고 답변하였다. 오히려 지금까지 학부모 교육에서 중심적으로 다뤄왔던 기초 의사소통 부분보다는 부모역할에 관련한 부분에 더 관심이 있다는 점을 알 수 있었다. 그리고 이들은 수업 방법적인 측면에서 자신의 모국어로 번역된 내용을 읽고 이해하는 것과 기존의 한국어 교실의 기초 한국어 수업과 비슷한 형태의 전통적인 수업방식보다 읽기, 쓰기 위주의 CBI를 더 선호하였다. 이 설문 분석 결과를 바탕으로 설문에서 요구도가 높았던 내용을 중심으로 한 회기 당 60분 수업으로 총 10회기로 구성된 학부모 교육프로그램의 교수요목을 구안하였다. 이 중 제 3단원의 수업 지도안과 교재의 예시를 구안하였는데, 내용중심교수법의 수업 모형인 ‘Into'. 'Through' 그리고 ’Beyond'의 절차를 이용하여 수업이 구성되어있다. 이 프로그램의 교수요목과 예시 교재에 대한 결혼이주여성의 반응을 면담을 통해 조사하였는데, 비교적 수업 내용에 대해 긍정적인 반응을 얻었으나 프로그램의 참여에는 다소 어려움이 있음을 알 수 있었다. 따라서 앞으로 온라인 교육이나 자가 학습 교재 등의 다양한 방식의 교육프로그램의 개발이 요구된다.;This study aims to prepare a Korea language education program for international marriage women immigrants who have elementary school children, so that they may achieve positive effects on rearing children and improve their own Korean language skills. To achieve this, the existing for parent education programs for international marriage women immigrants have been analyzed, and some problems have been found out. Above all, so far, there has been a small number of studies on parent education programs, which are aimed at elementary school children of international marriage women immigrants, and most of them are limited to the education focused on vocabulary and text in parts. And even though some parent education programs have been organized, those parents may get fatigued frequently because the women immigrants, who have stayed in Korea for long time and experienced various basic Korean language classes, and especially who already acquired excellent listening and speaking skills in actual life, would be not interested in the type of classes that is similar to the basic Korean language class they went through at the first stage of settlement in Korea. Therefore, this study is designed to develop a program that may help the parents improve their child-rearing skills and Korean language skills by applying the Content-based Instruction(CBI), which is focused on simultaneous acquisition of the contents of parent education and Korean language, in consideration of the language ability of women immigrants. In order to organize this program, the contents of existing parent education programs were analyzed, so that a questionnaire survey based on the results of the analysis has been carried out, in which the needs for educational programs requested by international marriage women immigrants and elementary school teachers who are experienced in teach children form multi-cultural families. According to the analysis results, it has been revealed that the international marriage women immigrants did not have enough time to participate in parent education programs even though they acknowledge the necessity and wanted to be helped. And also they replied that the domain of solution for parent education shall be focused on the safety of children and psychological problems. It was found out that they were more interested in the roles of parent than the basic communication that had been more focused on in the parent education until then. And with regard to teaching methods, they preferred the CBI that focused on reading and writing rather than reading and understanding materials written in their own language and the traditional teaching method that was similar to the teaching method used in the existing basic Korean language class. On the basis of the analysis of survey results, I organized the syllabus of parent education program, focusing on the contents that were most often requested. And the program is composed of ten 60-minute classes in total. Among the class model of the content-based instruction, the samples of teaching plan and materials for three units by using the words such as 'into', 'through' and 'beyond'. And the reaction of international marriage women immigrants to the sample educational program was checked through interviews with them. During the interviews, they reacted positively to the contents of the educational program and the education method by and large. However, they reacted negatively to actual participation in the educational program, so that it was concluded that we had to prepare more diverse programs such as on-line education and self-learning materials. It is expected that the parent education program based on content-based instruction will be helpful for the international marriage women immigrants rearing their children and trying to improve their Korean language skills.
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