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감사노트 쓰기 활동이 청소년의 감사성향과 심리적 안녕감에 미치는 영향

Title
감사노트 쓰기 활동이 청소년의 감사성향과 심리적 안녕감에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Gratitude Writing on the gratitude disposition and Sense of psychological well-being in Adolescent
Authors
김지현
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 상담심리전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김아영
Abstract
The purpose of this research is to examine if Gratitude Writing can improve youth's gratitude disposition and sense of psychological well-being. To achieve it, following hypotheses were set. First, youth's gratitude disposition will be improve by Gratitude writing. Second, youth's sense of psychological well-being will be improved by Gratitude writing. To verify the above hypotheses of research, the subject was selected by 82 students in 2 third-grade classes in S middle school located in Seoul. 2 classes were divided into experimental group 1 and comparative group, so the experiment was conducted for 6 weeks. For students of comparative group, there was no treatment during the period. And, students of class in experimental group wrote Gratitude note by writing 3 thankful matters of each day and from Monday to Friday for 6 weeks. The measuring tools for examining measure effects of experiment are as follows. First, gratitude disposition was measured by what K-GQ-6 Kwon Sun Jung et al.(2006) translated Gratitude Questionnaire-6 (GQ-6) which was developed by McCullough, Emmons and Tsang (2002) in Korean converted to 5 score Likert scale and was used. Second, in measurement of sense of psychological well-being, the scale that Kim Myung So et al.(2001) translated Psychological Well-being Scale (PWBS) developed by Ryff(1989) in Korean and Kim Ki Hyung(2006) revised and supplemented by 34 questionnaires for youths was used. All of 2 groups took an examination before and after the experiment and after 6 weeks of experimental completion, same test same as pre-test and post-test was conducted to 2 groups as an afterward test and then, test papers were collected and the differences between gratitude disposition and psychological well-being were applied to variance analysis by testing time and group. Results of the analysis for verifying experimental effects of Gratitude note writing are as follows. First, youth's Gratitude disposition was significantly improved by Gratitude note writing activity. Second, youth's Sense of psychological well-being was significantly improved by Gratitude note writing activity. Also, there were positive effects in 6 sub-sectors of Sense of psychological well-being, such as self-acceptance, positive relation with others, autonomy, environmental mastery, purpose in life and personal growth. Third, in consideration of the results of afterward test conducted 6 weeks after the completion of experiment, Gratitude disposition and Sense of psychological well-being of thank-you note writing activity maintained improvement. To sum it up, Gratitude writing is effective to improve and maintain youth's gratitude disposition and Sense of psychological well-being. By investing a few regular time per a day, positive habit of appreciation should be cultivated and youths who are psychological unstable can control negative emotions for themselves and watch the world from a significant and positive angle. In addition, those processes cultivate positive power which can utilize their strengths and internal potentials and improve Sense of psychological well-being, so they should discover their value of existence for happiness, play an insignificant role for positive changes.;본 연구의 목적은 감사노트 쓰기 활동이 청소년의 감사성향과 심리적 안녕감을 향상시킬 수 있는지를 알아보기 위함이다. 이를 위해 다음과 같은 연구가설을 설정하였다. 첫째 감사노트 쓰기 활동을 통해 청소년의 감사성향은 증진될 것이다. 둘째 감사노트 쓰기 활동을 통해 청소년의 심리적 안녕감은 증진될 것이다. 위와 같은 연구가설을 검증하기 위하여 서울시에 소재한 S중학교 3학년 2개 학급 82명의 학생들을 대상으로 6주 동안 감사노트 쓰기 활동의 효과를 검증하기 위한 유사실험 연구를 수행하였다. 비교집단에 속한 학생들에게는 이 기간 동안 아무런 처치를 하지 않았으며, 실험집단 학급의 학생들은 월요일~금요일까지 6주 동안 담임선생님이 계시는 종례시간을 활용하여 그날의 감사한 일을 3가지씩 간단히 적고 그렇게 생각한 이유를 덧붙여 적어보는 형식으로 감사노트 쓰기 활동을 진행하였다. 실험처치에 들어가기 전에 실험집단과 비교집단에게 감사성향척도와 심리적 안녕감척도로 사전검사를 실시하였고, 실험집단에 대한 처치 직후와 실험 종료 6주 후에 추후검사를 두 집단에 모두 다시 실시한 후 검사지를 회수하여 감사성향과 심리적 안녕감에 유의미한 변화가 생겼는지 확인하였다. 감사노트 쓰기 활동의 실험효과를 검증하기 위해 실시한 분석의 결과는 다음과 같다. 첫째, 감사노트 쓰기 활동을 통해 청소년의 감사성향은 유의미하게 증진되었다. 둘째, 감사노트 쓰기 활동을 통해 청소년의 심리적 안녕감은 유의미하게 증진되었다. 또한 심리적 안녕감의 하위요인 자아수용, 긍정적 대인관계, 자율성, 환경에 대한 지배력, 삶의 목적, 개인적 성장의 6개 영역 모두에서 긍정적 효과를 보였다. 셋째, 실험종료 6주 후 실시된 추후검사의 결과로 볼 때 심리적 안녕감 하위요인 중 개인적 성장, 긍정적 대인관계, 삶의 목적, 환경지배력에서 감사노트 쓰기 활동을 통한 실험집단의 처치효과가 유지되고 있음을 알 수 있었다. 결론적으로 감사노트 쓰기 활동은 청소년의 감사성향과 심리적 안녕감을 모두 증진시키고 심리적 안녕감을 유지시키는데 효과적인 활동이라 할 수 있다. 즉 하루에 10분이라는 적지만 규칙적인 시간과 노력을 투자하여 긍정적인 습관이 길러지고 이로 인해 심리적으로 불안정한 시기에 놓여있는 청소년들이 스스로 부정적 감정들을 좀 더 효과적으로 다스리고 세상을 의미 있고 긍정적인 시각으로 바라볼 수 있다는 것이다.
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교육대학원 > 상담심리전공 > Theses_Master
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