View : 195 Download: 0

SSI 프로그램이 고등학생들의 의사결정능력과 도덕성에 미치는 영향

Title
SSI 프로그램이 고등학생들의 의사결정능력과 도덕성에 미치는 영향
Other Titles
The Impact of SSI Program on High School Students' Decision making skill, Moral reasoning, Moral sensitivity
Authors
이은항
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 과학교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
정영란
Abstract
본 연구에서는 SSI 프로그램이 학생들의 과학 흥미, 과학에 대한 태도, 의사결정능력, 도덕성에 미치는 영향을 살펴보았다. 이를 위해 우선 유전자 변형 생물(GMO), 비만과 다이어트(Diet), 동물 실험(Animal Experiment), 생물 복제(Cloning)의 총 4개의 주제로 구성된 10차시 분량의 SSI 프로그램을 개발하고 서울시 소재 고등학교 학생들 202명을 대상으로 적용하였다. SSI 프로그램이 학생들의 과학에 대한 흥미, 과학에 대한 태도, 도덕적 판단력에 미치는 영향을 알아보기 위하여 수업 전・후로 검사지를 사용하여 파악하였다. 그리고 학생들이 수업 시간에 작성한 활동지의 응답을 토대로 하여 학생들의 의사결정능력과 도덕적 민감성을 측정하였고, 이렇게 측정한 학생들의 도덕적 민감성과 의사결정능력을 점수화하여 회귀분석으로 두 요인의 관계를 살펴보았다. 또한 10명의 학생들을 대상으로 사전·사후에 각각 2회에 걸쳐 심층 면담을 실시하고, 도덕적 민감성과 의사결정능력의 변화를 정성적으로 살펴보았다. SSI 수업은 학생들의 과학 흥미와 과학에 대한 태도 향상에 효과적이었다(p<.05). 그리고 주제별 수업에서 측정한 학생들의 의사결정능력 점수는 향상되지 않았다. 그러나 사전·사후 면담을 통하여 살펴본 결과 학생들은 수업 후의 의사결정 과정에 복잡한 요인과 다양한 관점을 고려하는 것을 확인하였다. 또한 SSI 수업은 학생들의 도덕적 판단력에 유의미한 영향을 미치지 않았다(p>.05). 그러나 SSI 수업에서 학생들은 도덕적 이유의 제시, 타인의 입장에 대한 이해와 공감, 사회에서 발생 가능한 결과의 예상, 다른 관점에서의 검토를 통하여 도덕적 민감성을 나타내었다. 그리고 학생들의 도덕적 민감성이 나타나는 특징이 수업 후에 증가한 것을 정성적으로 확인하였다. 또한 회귀분석을 통하여 도덕적 민감성의 향상은 의사결정능력을 신장시킴을 알 수 있었고, 면담 자료를 분석하여 도덕적 민감성의 증가는 의사결정능력의 신장에 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었다. 본 연구를 통하여 학생들의 도덕적 민감성은 합리적인 의사결정능력을 신장시키는 데에 중요한 역할을 하는 것을 확인하였다. 즉 SSI 교육은 학생들의 합리적인 의사결정능력의 신장과 함께 도덕성 발달을 촉진시킬 수 있으므로 본 연구는 과학 교육에서 과학적 소양의 목표와 함께 학생들의 인성과 감성을 고려하는 SSI 교육의 중요성을 강조한다.;In this study, the SSI program aims to investigate the influences of high school students’ scientific interest, attitude toward science, decision-making skills, their moral judgments, and their moral sensitivity. Four SSI topics were selected: Genetically Modified Organisms (GMO), obesity and diet, animal experimentation, and cloning. The program developed lessons 10 class periods targeting 202 high school students in Seoul. Based on each student’s response on the worksheets, we measured their decision-making skills and moral sensitivity, as well as compared their moral judgments before and after SSI instructions. Through a regression analysis, we were able to examine the relationship students’ moral sensitivity and their decision-making skills. To scrutinize the three SSI qualities at a deeper level, ten students were selected to participate in two, pre and post, in-depth interviews after class. Our results indicate that both students’ scientific interest and attitude toward science enhanced (p<.05). In the SSI class, a change in students’ decision-making skills was not quantitatively present. However, qualitatively students’ decision-making skills were shown to have improved after their participation in the SSI lessons. The result from DIT test showed no significant effect(p>.05), but it should be noted that DIT measures developmental levels of moral reasoning. It is reasonable to presume that a more sustained period of time is needed for programmatic effects to impact developmental levels of moral reasoning. For students’ moral sensitivity, four characteristics were discovered: Recognition of moral aspects of a situation, Awareness and empathy for how possible resolutions may affect other people, Anticipation of possible consequences in society, such as side effects, and Examination of different perspectives of a situation. Also, students’ interview data analysis showed that after the SSI lessons, students’ improvement in their moral sensitivity was qualitatively confirmed. Through regression analysis, moral sensitivity was an extension in students’ improvement in their decision-making skills. As the interview data were qualitatively analyzed there was the evidence that students’ decision-making skills was influenced by an improvement in their moral sensitivity. From this research, it has been confirmed that in order to improved students’ reasonable decision-making skills their role in moral sensitivity is significant. SSI education not only improves students’ decision-making skills, but also promotes the development of their moral character and morality. In terms of science education, this study focuses on maintaining scientific grounding and considering the importance of students’ character and their emotions. Key Words: socioscientific issues, scientific interest, attitude toward science, decision-making skills, moral judgments, moral sensitivity. morality
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 과학교육학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE