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지리적 관점에서 본 세계유산 창덕궁의 현장체험학습 설계 및 모바일 시스템 구현

Title
지리적 관점에서 본 세계유산 창덕궁의 현장체험학습 설계 및 모바일 시스템 구현
Other Titles
Field Experience Learning Design and Mobile App System Realization for UNESCO World Heritage Changdeok Palace from a Geographical Perspective
Authors
한상미
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 지리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
강영옥
Abstract
본 연구의 목적은 세계유산 창덕궁을 주제로 지리적 관점에서 현장체험학습 내용 및 학생활동을 설계하고, 이를 모바일 APP형태로 구현함으로써 현장체험학습의 교육적 활용가능성을 모색해보는 것이다. 먼저 학교에서 현장체험학습이 IT 기술발달에 따라 어떻게 변화되고 있는지 살펴보고, 이를 모바일 차원에서 어떻게 지원하고 있는지 관련 APP을 분석하여 연구의 시사점을 도출하였다. APP분석은 현재 민간에서 사용되고 있는 지도 관련 APP과 세계유산 및 창덕궁, 고궁, 현장체험학습과 관련된 APP의 내용 및 기능을 분석하여 한계점 및 시사점을 도출하고, 학습내용 구성에 있어 연구의 차별성을 두었다. APP의 내용측면에서는 대부분 세계유산 및 창덕궁에 관련된 역사적 내용 설명에 그치고 있었으며, 기능측면에서는 증강현실, 이미지인식, 위치기반 기능 등 최신기술이 이미 사용되고 있었다. 본 연구에서는 APP분석을 통해 현재 사용되고 있는 기술적인 측면이 아니라, 지리적 관점에서 학습내용과 학생활동을 설계하여 APP형태로 구현하였다. 다음으로 현장체험학습 설계에 있어 세계유산 및 창덕궁을 다루고 있는 교과서를 분석하였는데, 2007 개정 교육과정에 의거하여 현행 중학교 3학년 사회교과서를 대상으로 창덕궁을 비롯한 세계유산을 어떠한 형태로 어떤 내용을 다루고 있는지를 분석하고 관련 교육과정과 함께 학습내용 설계의 기준점으로 삼았다. 그리고 관련 문헌 분석 및 현장 답사를 진행하여 창덕궁 현장체험학습의 학습내용을 추출하였다. 문헌분석은 세계유산, 창덕궁, 학습주제와 관련된 서적 및 논문과 현장체험학습 관련 논문을 분석하였고, 1차 문헌연구 후 창덕궁 현장 답사를 통해 각 장소별로 학습할 수 있는 학습내용을 구체화하였다. 이후 2차 문헌분석을 통해 창덕궁을 지리적 관점에서 학습할 수 있는 개념을 도출한 결과, 창덕궁 현장체험학습을 위한 학습개념은 크게 풍수지리 및 입지, 문화전파이며 이를 각 장소별 학생활동으로 연결시켰다. 현장체험학습 지원시스템(APP)의 설계 및 구현은 먼저 창덕궁 현장체험학습 설계 결과 중 학생활동을 모바일을 통해 학습할 수 있는 활동으로 재구성하고, 재구성한 학습내용 및 학생활동은 모바일 APP형태로 제작하였다. APP의 제작은 M-Bizmaker 프로그램(www.M-Bizmaker.com)을 사용하였으며, APP구현을 위해 관련 이론 및 지식을 숙지하고, 프로그램의 구조도 및 설계도를 작성한 뒤 프로그램의 기본기능을 응용하여 제작하였다. 학습내용과 학생활동은 창덕궁의 이동경로에 따라 각 장소에서 학습할 내용과 퀴즈풀기, 미션수행, 위치표시하기 등 모바일 기기 사용을 바탕으로 다양한 실제적 활동이 가능하도록 구성하였다. 본 연구에서 구현한 APP은 연구자가 제작한 APP의 구동여부를 직접 2차례에 거쳐 테스트 하였으며, 이후 지리교육 전공자를 대상으로 APP의 학습내용 구성, 학생활동으로의 연계, 현장체험학습의 적합성 여부 등을 2차 테스트 하고 사후 인터뷰를 통해 검증 및 시사점과 보완해야 할 점을 도출하였다. 본 연구는 현재 민간에서 사용되고 있는 창덕궁과 관련된 APP에서 제공하는 일반적인 내용과는 달리, 지리적 관점에서 학습내용과 학생활동을 설계하였음에 차별성이 있으며, 학습내용과 학생활동을 모바일 APP 형태로 구현함으로써 현장체험학습에 활용 가능성을 제시하였다는 점에서 의의가 있다. 이를 통해 현장체험학습에 있어 창덕궁을 바라보는 시선이 기존과는 다른 새로운 관점에서 학습함으로써 학생들의 지리적 안목을 육성하고, 학습도구로 모바일 기기 사용을 통해 학생의 흥미를 유발하여 효과적인 현장체험학습이 이루어질 수 있을 것이다. 나아가 학생 뿐 아니라 창덕궁 관람을 원하는 일반인을 대상으로 했을 때, 보다 참신하고 새로운 관점에서 창덕궁을 바라보는 데 기여할 수 있을 것이다.;The purpose of this study is to design contents and student activities of field experience learning on the theme of UNESCO World Heritage Changdeok Palace from a geographical perspective, and to realize them into a mobile APP format so as to find the educational applicability of field experience learning. First of all, the present study examined how field experience learning at schools are changing with the development of IT technology and how they are supported on a mobile basis. Thus, the implications of the present study were deduced from analyzing relevant apps. The limitations and implications of relevant apps were deduced from analyzing map-related apps, that are currently used by the general public, and other apps related to UNESCO World Heritages, Changdeok Palace, ancient palaces, and field experience learning, to differentiate the study from others in terms of the composition of learning contents. In terms of the content, the existing apps were mostly limited to explaining historical facts related to the world heritages and Changdeok Palace. In relation to functional aspects, they were already using the latest technologies such as augmented reality, image recognition, and position-based function. in the present study, learning content and student activities were designed and realized into an app format based on analysis of apps, and from a geographical viewpoint instead of the technical aspects that are currently under use. Next, textbooks dealing with world heritages and Changdeok Palace were also analyzed as part of designing the field experience learning. Based on 2007 Revised National Curriculum, it was analyzed in what form and content world heritages including Changdeok Palace are handled in the current Social Studies textbook for Third Grade Middle School students. Findings from these analysis, along with relevant curriculum, were used as a reference point in designing the learning contents. In addition, learning contents for field experience learning were deduced from carrying out field survey and analyzing relevant literatures. Literature analysis included books and studies related to world heritages, Changdeok Palace, and the learning theme, as well as studies related to field experience learning. After the first round of literature review, possible learning contents were developed for each locations through an in-site survey. Then, from the second round of literature review, possible learning concepts based on a geographical viewpoint were deduced, whereupon the learning concepts for Changdeok Palace field experience learning were largely arranged as position, culture diffusion, and the theory of divination based on topography. These concepts were then connected to student activities for each location. In order to design and realize a field experience learning support system (App), student activities from the Changdeok Palace field experience learning deisgn outcomes were reconstructed into activities that can be implemented on a mobile basis. These reconstructed learning contents and student activities were then made into a mobile app. M-Bizmaker program (www.M-Bizmaker.com) was used for the app production. For the application realization, the researcher mastered the related theory and knowledge, prepared the program structure chart and drawing, and produced the app after applying the basic functions of the program. The learning contents and student activities were constructed so that various practical activities can be carried out based on using mobile devices such as content study, quiz-taking, mission carry-out, and location marking at each location following the moving path at Changdeok Palace. The researcher personally tested the app realized in the present study two times in order to verify its drivability. The app was later tested again by geography education specialists in terms of its construction of learning content, connection with student activities, and suitability as field experience learning. Finally, implications and improvements of the app were deduced after app verification based on post interviews with these specialists. The present study is significant in that, unlike the general content provided by Changdeok Palace-related apps that are currently being used by the general public, its learning content and student activities have been designed from a geographical viewpoint and that it proposed the applicability of field experience learning by realizing the learning content and student activities into a mobile app format. The study, therefore, will promote students' geographical insight by providing learning opportunities about Changdeok Palace with a new perspective that is different from the existing one during field experience learning, and make effective field experience learning possible through the use of mobile devices as learning tools, which induce student interest. Furthermore, it is expected that the study will contribute to promoting a new way of appreciating Changdeok Palace with more original and new perspective when the proposed learning contents and activities are extended to the general public who are visiting Changdeok Palace.
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