View : 673 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor정혜욱-
dc.contributor.author강세희-
dc.creator강세희-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:02Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:02Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.otherOAK-000000089997-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/211429-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000089997-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to determine the effects of emotional education activities using life-based children's stories on emotional intelligence of young children. It aims to provide a plan for emotional education activities using life-based children's stories, which allow young children to perceive and express their emotions, have their emotions stimulate thinking, use emotional information, and control emotions in early childhood education practice. For this purpose, the following questions were set: 1. How do emotional education activities using life-based children's stories affect emotional intelligence of four-year-olds: emotional awareness and expression, thinking stimulation by emotions, use of emotional knowledge, and reflective control of emotions? An experimental study was conducted to determine how emotional education activities using life-based children's stories affected emotional intelligence of young children. The experiment was performed in 40 four-year-old children at the public kindergarten attached to A Elementary School in Seoul from March 31 and May 2, 2014. The children in the experimental group performed emotional education activities by reading life-based children's stories and having a diversity of emotional experiences in a total of 14 sessions over five weeks in total, while those in the control group were asked to read life-based children's stories and share their ideas and feelings briefly. The Teacher Rating Based Emotional Intelligence Scale for Young Children developed by Lee, Lee, and Shin (2000) was used to test young children's emotional intelligence; pretest and posttest were performed in experimental and control groups, followed by independent sample t-test. The results of this study can be summarized as follows: The emotional education activities using life-based children's stories positively affected the development of emotional intelligence in early childhood. The activities also positively affected four sub-areas of emotional intelligence: emotional awareness and expression, thinking stimulation by emotions, use of emotional knowledge, and reflective control of emotions. This implies that emotional education activities using life-based children's stories may give young children chances to have emotional experiences in a familiar and realistic context, perceive and express their emotions and those of others properly, and use and control emotions in each situation, consequently affecting development of emotional intelligence positively.;본 연구는 생활동화를 활용한 정서교육활동이 유아의 정서지능에 미치는 영향을 알아보는 것을 목적으로 하였으며, 유아들이 자신의 정서를 인식하고 표현하며 정서에 의한 사고촉진을 하고 정서적 정보를 활용하며 정서를 조절하는 경험을 하는, 생활동화를 활용한 정서교육활동방안을 유아교육현장에 제공하는데 의의가 있다. 이와 관련하여 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 생활동화를 활용한 정서교육활동이 만 4세 유아의 정서지능(정서의 인식과 표현, 정서에 의한 사고촉진, 정서적 지식의 활용, 정서의 반영적 조절)에 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구는 생활동화를 활용한 정서교육활동이 유아의 정서지능에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 실험연구를 실시하였다. 연구대상은 서울시에 소재한 공립 A초등학교병설유치원의 만 4세반 유아 40명이며, 실험은 2014년 3월 31일부터 5월 2일까지 실시하였다. 실험집단의 유아들은 총 5주에 걸쳐 생활동화를 읽고 다양한 정서적 경험을 해보는 정서교육활동을 14회 실시하였고, 비교집단의 유아들은 생활동화를 읽고 동화에 대한 생각과 느낌을 간단하게 나누는 활동을 실시하였다. 연구도구는 유아의 정서지능을 검사하기 위하여 이영자, 이종숙, 신은수(2000)의 ‘교사평정에 의한 유아용 정서지능 평가도구’를 사용하였고, 실험집단과 비교집단을 대상으로 사전·사후 검사를 실시하였으며, 독립표본 t 검증으로 분석하였다. 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 생활동화를 활용한 정서교육활동은 유아의 정서지능 발달에 긍정적인 영향을 미쳤다. 또한 정서지능의 4가지 하위영역인 정서의 인식과 표현, 정서에 의한 사고촉진, 정서적 지식의 활용, 정서의 반영적 조절에 긍정적인 영향을 미쳤다. 이는 생활동화를 활용한 정서교육활동을 통해 유아들이 친숙하고 사실적인 맥락에서 정서적 경험을 할 수 있었고, 이러한 과정에서 유아는 자신과 타인의 정서를 인식하고 적절하게 표현하며 상황에 따라 정서를 활용하고 조절해보는 기회를 제공 받아 결과적으로 정서지능 발달에 긍정적인 영향을 미치게 되었음을 의미한다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구문제 4 Ⅱ. 이론적 배경 5 A. 유아의 정서지능 5 B. 정서교육활동 10 Ⅲ. 연구방법 18 A. 연구 대상 18 B. 연구 도구 18 C. 연구 절차 19 D. 자료 분석 28 Ⅳ. 연구결과 및 해석 29 A. 생활동화를 활용한 정서교육활동이 유아의 정서지능에 미치는 영향 29 Ⅴ. 논의 및 결론 32 A. 논의 32 B. 결론 및 제언 36 참고문헌 39 부록 45 ABSTRACT 77-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1292467 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc300-
dc.title생활동화를 활용한 정서교육활동이 유아의 정서지능에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe Effects of the Emotional Education Activities Using Life-Based Children's Stories on Emotional Intelligence of Young Children-
dc.creator.othernameKang, Se Hee-
dc.format.pagevii, 78 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 유아교육전공-
dc.date.awarded2014. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE