View : 813 Download: 0

2009 개정 교육과정에 의한 중학교 음악교과서 합창 제재곡 분석

Title
2009 개정 교육과정에 의한 중학교 음악교과서 합창 제재곡 분석
Other Titles
The Analysis of Chorus in Middle School Music Textbooks by 2009 Revised Educational Curriculum
Authors
현희승
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김선미
Abstract
The objectives of this study is to organize and analyze ensemble theme songs recorded in 17 different kinds of middle school music textbooks and suggest fundamental materials for desirable ensemble education to support desirable music education at practical education sites. According to musical and educational factors of ensemble theme songs and 2009 revised educational curriculum, ensemble theme songs of each textbook was analyzed to diagnose pictures of ensemble education in music education. Therefore, this study is to deliberate 2009 revised educational curriculum and identify definition, objectives, value of ensemble through documentary researches. And ensemble theme songs recorded in 17 different kinds of textbooks according to 2009 revised educational process were identified and analyzed based on contents (expression, appreciation, routinizing), lyrics, music genre, song interpretation, accompaniment types, and recording song interpretations suggested. Based on them, final results of comprehensive analysis were drawn. The results of this study are as follows. First, among total songs of 2009 17 different types of music textbooks, the weight of ensemble theme songs appeared average 27.4%. In the form of paying, the rate of duet ensemble including partial duet ensemble appeared highest level, 82.6%. Not only 2-part ensemble theme songs but different parts of ensemble are expected to be recorded. Second, average transliteration of 17 different music textbooks at middle schools is identified suitable distribution from B3 to D5 for juveniles. Third, lyrics of ensemble theme songs in 17 different text books were classified and analyzed into 10 different topics such as season, nature, family, friend, hometown, love, race emotion, life music, hope, and other. Nature was adopted as theme most. Through ensemble song lyrics, diverse messages could be delivered. Fourth, as a result of analyzing ensemble theme songs genres from 17 different textbooks, 42.5% which was the highest weight handled with pop music, drama music, film music, classic edited music, dance music, and nursery rhyme. Next, foreign folk song, Korean song, and Korean folk song were handled. Fifth, as a result of analyzing present status of ensemble theme song’s accompaniments recorded, the songs suggested by codes were most with 171 songs. The songs suggesting piano-melodies were remarkably little compared with code accompaniments. The songs which suggested only song melodies were total 131 songs. Considerable songs did not present accompaniments. Sixth, as a result of identifying interpretations for ensemble theme songs recorded for 17 different types of textbooks, 47.8% of total 322 songs recorded interpretations on songs and background knowledge. 52.2% recorded only music book. Most of interpretations were recorded briefly in the sides or bottoms of the music books. The interpretations on ensemble theme songs should be suggested together for deep study for students. In school music education which is a base of music education, in order to operate ensemble education efficiently, basic data and directions were suggested to apply this paper to music class efficiently and help to arrange the system to develop prospective ensemble music education to help desirable music education executed at practical sites.;본 연구의 목적은 중학교 음악 교과서 17종에 수록된 가창영역에서의 합창 제재곡을 정리 및 분석하고 이를 통해 바람직한 합창교육을 위한 기초 자료를 제시하며 교육현장에서의 바람직한 음악 교육이 시행되는데 도움이 되도록 하는데 있다. 합창 제재곡의 음악적, 교육적 요소와 2009 개정 교육과정의 내용영역 따라 각 교과서의 합창 제재곡을 분석함으로서 음악교육에서의 합창교육의 모습을 진단하고자 하였다. 이에 본 연구는 2009 개정 교육과정을 고찰하고 여러 문헌 연구를 통해 합창의 정의 및 목적, 교육적 가치에 대해 알아보았다. 그리고 2009 개정 교육과정에 의한 17종의 교과서에 수록된 합창 제재곡을 파악하고 가사, 음악장르, 곡의 해설, 반주 형태, 곡의 해설 수록여부, 교육과정에서 제시한 내용영역(표현, 감상, 생활화)을 기준으로 분석하였으며 이를 토대로 최종적인 종합 분석 결과를 도출하였다. 본 연구의 분석 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 2009 개정 중학교 음악 교과서 17종의 가창영역 전체 악곡 중 합창 제재곡의 비중은 평균 27.4%로 나타났으며 연주 형태에 있어서 부분 2부 합창을 포함한 2부 합창의 비율이 82.6%로 가장 높은 비중을 차지하고 있음을 알 수 있었다. 2성부의 합창 제재곡 뿐만 아니라 다양한 성부의 합창곡을 골고루 수록할 수 있길 기대한다. 둘째, 중학교 음악교과서 17종의 합창 제재곡 평균음역은 B3음에서 D5음으로 변성기를 거치는 청소년기의 신체적 특징으로 고려한 적당한 음역의 분포가 이루어졌다고 파악되었다. 셋째, 17종 교과서의 합창 제재곡 가사를 계절, 자연, 가족, 친구, 고향, 사랑, 민족정서, 생활음악, 희망, 기타 이상의 10가지 주제로 분류하여 분석한 결과 ‘자연’을 주제로 한 곡이 가장 많음을 알 수 있었다. 합창 제재곡의 가사를 통해 다양한 메시지를 전달 할 수 있었다. 넷째, 17종 교과서의 합창 제재곡 음악 장르를 분석한 결과, 대중음악, 극음악, 영화음악, 클래식편곡음악, 춤곡, 동요로 구분된 기타 장르가 42.5%의 가장 높은 비중을 차지하였고 그 다음으로 외국민요, 한국가곡, 외국가곡, 한국민요 순이었다. 다섯째, 합창 제재곡의 반주 수록 현황을 분석한 결과, 코드로 제시된 곡이 171곡으로 가장 많았고 피아노 선율을 제시한 곡은 코드 반주의 곡에 비해 현저히 적었다. 노래 선율만 제시한 곡은 총 131곡으로 상당한 곡이 반주가 표시되지 않았음을 알 수 있었다. 여섯째, 17종 교과서의 합창 제재곡에 대한 해설수록 여부를 파악한 결과 전체 322곡 중 47.8%가 곡에 대한 해설 및 배경지식을 수록하고 있었고 52.2%가 악보만 수록하고 있는 것으로 나타났다. 대부분의 곡에 대한 해설을 악보의 옆이나 아래에 간략하게 서술되어 있었다. 합창 제재곡에 대한 해설을 함께 제시하여 학생들의 깊이 있는 학습이 이루어질 수 있도록 해야 할 것이다. 음악교육의 근간이 되는 학교음악교육에서 합창교육이 효율적으로 운영되기 위해 본 논문이 음악 수업에 효율적으로 활용될 수 있도록 기초적인 자료와 그 방향을 제시하고 향후의 합창음악교육에 있어 발전적인 체계를 마련하는데 도움을 주어 교육현장에서의 바람직한 음악 교육이 시행되는데 도움을 줄 수 있길 기대한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE