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음악치료 방법을 적용한 중학교 음악과 교수학습지도안개발

Title
음악치료 방법을 적용한 중학교 음악과 교수학습지도안개발
Other Titles
Development of Middle School Teaching Plan by Applying Youth Music therapy
Authors
이은한
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
장근주
Abstract
This study is aimed to bring emotional stability for the middle school students by applying music therapy to the music curriculum in the class. Due to the emotional problems of adolescence, unstable antisocial aspects occur, and the form of the rebellion grows with the form of bullying in schools, school violence, school maladjustment. Therefore, to develop the programs to help the youth cultivating emotional maturity and personal development in schools is very necessary in solving those problems. Music therapy is friendly and in the safe environment it brings psychological change in a variety of musical experiences. Thus, the music therapy in the middle school students has advantages in that it not only achieves the goal of learning tasks but also brings emotional changes and therapeutic effects by expressing the inner feeling naturally. For this purpose, I researched the general theory and the effect of music therapy for the middle school students. In addition, by comparing the similarities and differences in music therapy and music education, I examined how the music therapy can be applied to the methods of teaching music. For the reliability of the methods of music therapy, music therapy with adolescents case study which were effective were selected. For the application of music therapy, three integrated middle school music textbooks revision of 2009 were adopted. For the unification between methods of teaching music and music therapy, I matched singing the song with the song psychological treatment, playing musical instruments with musical instruments including improvisation, and listening activities with the listening . I selected "The dreams of middle school students" and "Jindo Arirang" from publisher of Gyohaksa to apply music therapy activities. I selected "Rhythm Rondo" for the activities and "Rhythm of the rhythm instruments from publisher of Miraeen, "Frontier" for the listenings from publisher of Chonjae Education. I set up a step-by-step goals and know-how to set goals and treatment to bring out the active participation of students and the inner feelings The first step, to form intimacy and positive relationship between teachers and students, students and students, they sing the greetings song with eye contacts, which brings the formation of therapeutic relationship by musical environments. The second step which is navigation and development stage, performances and musical activity enhance the emotional control and experience the musical interaction. The third step, it recognizes the self awareness and analyze the cause of the problems by discussions between the group, recording, singing and playing musical instruments. Those activities can induce a sense of accomplishment. Based on these step-by-step goal setting, the methods of teaching music in the middle school with music therapy was developed. Adopted by researchers with five songs and six activities and six teaching plans are proposed, therapeutic goals of each activity are conducted by academic activities. Music teacher's' comments were positive about the effects of the methods of treatment applied to the Youth Music Plan for middle school. It can be expected to resolve emotional problems of the students. The teaching plan can make the interest of the students focus on the activities and learning objectives ​​suitable for therapeutic purposes in the process. However, the actual application of it to cope with the emotional response and the professionalism of the teacher is needed With the application of music therapy in the future middle school music classes, I hope that students can fully express emotion and look back in the stable environment by their natural non-verbal communication between a teacher and a friend. I anticipate that it will help solving the problems in the field of school education.;본 연구는 음악치료 방법을 중학교 음악교과수업에 적용함으로서 학생들이 음악수업시간을 통해 정서적인 안정을 가져오는 것을 목적으로 하였다. 이에 청소년을 대상으로 하는 음악치료에 관해 전반적인 이론 및 효과를 알아보았다. 또한 음악치료와 음악교육의 공통점 및 차이점을 비교하면서 음악치료 방법을 음악 교수학습에 적용할 수 있는 근거를 살펴보았다. 방법의 신뢰성을 위해 적용할 수 있는 음악치료 방법으로는 청소년을 대상으로 한 음악치료의 사례연구에서 효과가 있다고 밝혀진 것들을 선정하였다. 음악치료 방법의 적용을 위해 현 2009 개정 중학교 통합 음악교과서 중 3종을 채택하여 가창, 기악, 감상의 영역별로 제재곡 및 활동을 살펴보았다. 음악 교수학습과 음악치료 방법의 영역별 통일성을 위해 가창은 노래심리치료로, 악기연주는 즉흥연주를 포함한 악기연주로, 감상은 감상활동으로 구분하였다. 음악치료 방법을 적용한 활동의 제재곡으로 교학사 출판사에서 ‘중학생의 꿈’과 ‘진도아리랑’을 선정하였다. 제재활동으로는 ‘리듬론도’와 미래엔 출판사의 ‘리듬악기, 다양한 리듬을 연주하다’ 를, 천재교육 출판사에서 감상을 위한 제재곡으로 ‘호두까기 인형’ 을 채택하였다. 학습목표와 치료목표를 구분하여 제시하였는데 학생의 적극적인 참여와 내면의 감정을 충분히 이끌어내기 위한 단계별 목표와 방법을 설정하였다. 1단계에서는 교사와 학생, 학생과 학생간의 친밀감 및 긍정적인 관계형성을 위한 인사노래를 하는데 교사 및 친구와의 눈마주침을 지속하면서 음악적 환경을 이용한 치료관계의 형성을 가져온다. 2단계에서는 탐색 및 전개 단계로 집단적 역동성을 중심으로 연주 및 음악 활동시 감정 통제 능력 강화와 음악적 상호작용을 경험한다. 3단계에서는 탐색되고 확인된 자아를 인식하고 확인된 문제의 원인 분석 및 해결을 위한 활동이 이루어지는데 주로 그룹원간의 토의나 기록, 노래나 악기연주 등 완성된 결과물로 인한 성취감을 유도하게 된다. 이러한 단계별 목표의 설정을 바탕으로 음악과 교수학습 지도안을 개발하였다. 본 연구에서 개발한 음악치료 방법을 적용한 중학교 음악 교수학습 지도안에 대한 현직 중등 음악교사들의 의견을 종합한 결과는 다음과 같다. 중학교 음악수업에 음악치료 방법을 적용하는 것은 학생들의 정서적 안정을 불러올 수 있고 교수학습지도안의 내용이 학생의 흥미를 유발하여 활동에 집중하기에 적합하다. 장점은 학습목표를 이루어가는 동시에 치료목표를 기대하며 교사와 학생, 학생간의 관계개선과 문제해결을 위한 긍정적인 효과를 가져온다는 것이다. 한편 실제 적용에 있어서 표출된 정서적 반응에 대처하는 교사의 전문성과 수업 후 연계하여 전문적인 상담이나 기초자료로 활용할 수 있는 제도적 장치의 마련에 대한 대책과 논의가 필요하다. 앞으로 음악치료 방법의 적용을 통해 청소년 문제해결 및 예방의 효과가 학교교육현장에서 더욱 다양하게 개발되고 활용되어지기를 기대한다.
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