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학생 오케스트라 활동이 중학생의 사회성 및 또래관계에 미치는 영향

Title
학생 오케스트라 활동이 중학생의 사회성 및 또래관계에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Student-Orchestra Activities on Middle School Students' Sociality and Peer Relationship
Authors
김도연
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
염현경
Abstract
이 연구의 목적은 교육부에서 운영하는 학생오케스트라 활동의 경험이 중학생의 사회성과 또래관계에 긍정적인 영향을 미치는지를 확인하고 학생오케스트라 사업의 교육적 의의를 밝힘으로써 학생오케스트라 사업의 정책적·경제적 지원에 시사점을 제공하는 것이다. 이를 위하여 먼저 학생오케스트라 활동의 참여 여부에 따른 중학생의 사회성 및 또래관계 수준의 차이를 살펴본 후, 학생오케스트라 활동에 참여하는 중학생의 성별, 학년, 참여 기간, 참여 동기와 같은 일반적 특성에 따른 사회성과 또래관계 수준의 차이를 알아보았다. 또한 학생오케스트라 활동에 참여하는 중학생의 사회성과 또래관계의 각 하위요인 변수들의 상관관계를 밝히고 학생들의 사회성이 또래관계에 미치는 영향을 규명하고자 하였다. 이와 같은 사항을 검증하기 위해 2년 이상 학생오케스트라 사업을 실시하고 있는 서울 소재의 중학교 5개교를 선정하여 학생오케스트라 활동을 한 학기 이상(6개월 이상) 참여한 학생 95명과 일반학생 100명의 총 195명에게 설문조사를 실시하였다. 설문지의 내용은 세 가지 영역으로 나뉘며 먼저 일반적 특성을 묻는 문항, 사회적 기술의 측정 문항, 또래관계 측정 문항을 차례대로 구성하였다. 사회적 기술 측정 도구로는 Gresham과 Elliot(1990)이 개발한 SSRS-S Secondary level을 문성원(2003)이 번역, 수정한 도구를 사용하였으며, 또래관계 측정 도구로는 김성근, 천성문, 최희숙, 함경애(2011)가 개발한 중․고등학생용 또래관계 검사 도구를 사용하였다. 결과분석을 위하여 빈도분석, 기술통계, 신뢰도 검증, t검정, 상관분석, 단순회귀분석을 실시하였으며, 그 결과는 아래와 같다. 첫째, 학생오케스트라 활동에 참여하는 중학생의 사회성과 또래관계 전체 점수는 학생오케스트라 활동에 참여하지 않는 중학생의 사회성과 또래관계 점수보다 높았으며, 각각의 하위요인별 점수 또한 높았다. 둘째, 학생오케스트라 활동에 참여하는 중학생의 사회성 점수는 1년 이상 참여한 학생의 경우 6개월~1년 미만으로 참여한 학생의 경우보다 높게 나타났으나 성별, 학년, 참여 동기에 따른 사회성 점수는 유의한 차이가 없는 것으로 드러났다. 또래관계 점수는 여학생이 남학생보다 높아 성별에 따라 통계적으로 유의미한 차이가 있었으나 나머지 일반적 특성(학년, 참여 기간, 참여 동기)에 따른 차이는 나타나지 않았다. 셋째, 학생오케스트라 활동에 참여하는 중학생의 사회성은 또래관계에 정적인 상관관계가 있는 것으로 확인되어 사회성이 높은 학생들이 또래관계 점수도 높은 것으로 나타났으나, 또래관계의 4가지 하위요인인 사회적 지지 및 우의, 친밀도, 새 친구 사귀기, 갈등과 대립 중 갈등과 대립은 사회성과 관련성이 없는 것을 확인하였다. 또한 사회성이 높을수록 또래관계가 높아지는 결과로 사회성은 또래관계에 유의미한 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 이와 같은 연구 결과는 학생오케스트라 활동이 중학생의 사회성 함양과 또래관계를 발전시키는 것에 긍정적인 영향을 주는 것을 입증하는 바로, 학생오케스트라 활동이 단순히 악기 연주를 경험하고 재능을 계발하는 것에만 의의를 두는 것이 아니라 청소년의 인성 교육 프로그램으로도 사용될 수 있음을 알 수 있었다. 특히 학생오케스트라 활동의 참여기간이 긴 집단이 짧은 집단보다 사회성의 수준이 높다는 결과가 도출되었고, 이 사실은 교사들이 학생들의 지속적인 학생오케스트라 활동을 독려하고 학생들에게 학생오케스트라 활동이 꾸준히 참여하고 싶은 활동이 될 수 있도록 프로그램을 기획해야 할 필요가 있음을 시사하고 있다. 이러한 결과를 바탕으로 청소년의 음악 교육, 특히 학생오케스트라 활동의 필요성에 대해 제언하고자 한다. 청소년의 바른 인성 발달을 위해 본 연구의 대상인 중학생뿐만 아니라 초등학교와 고등학교 학생들의 연령별 특성과 변화에 따라 학생오케스트라의 적절한 교육 방안이 필요하며 장기적으로 학생오케스트라가 단순한 음악교육 이외에 인성교육에도 더욱 긍정적인 영향을 폭넓게 미칠 수 있도록 체계적인 교육 시스템과 정책적, 경제적 지원이 필요하다. 이를 통해 학생오케스트라 사업이 발전, 확대되고 청소년들에게 음악 활동의 중요성을 인식할 수 있는 기회를 마련하여 청소년들 스스로가 적극적으로 음악을 즐기게 되며 그에 따라 청소년의 올바른 인성 함양에 도움이 될 수 있기를 기대한다.;The purpose of this research is to verify if the experiences of middle school student-orchestra activities, operated by the Ministry of the Education, positively influence in developing peer relationship among students and developing sociality or not. The research also provides economic and policy implications of educational meaning of the student-orchestra enterprise. To find the significance of student-orchestra activities and the possible influence which these activities might generate, data are collected based on sex, year, period of activities, and motivation of activities of middle school students. Sub factors of sociality and peer relationship were, then, examined to verify the correlation of related factors to find the significance of student-orchestra activities. Five middle schools, all located in Seoul, were chosen for the research and all five schools have been operating the student-orchestra activities for at least two consecutive years. The total of 195 samples was collected and samples include 95 students who have been participating in the activities for more than one academic semester and 100 regular students. The contents of questionnaire are divided into three distinct categories; the general characteristics of students, the social skills of students, and the level of peer relationship of students. For the social skills of students’ category, SSRS-S Secondary level, developed by Gresham and Elliot (1990), was used and for the level of peer relationship of students’, ‘the tool for middle∙high school peer relationship test’, developed by Kim et al (2001) was used. Values collected via these tests were verified through frequency analysis, descriptive statistics, reliability analysis, t-test, correlation analysis, and simple regression analysis. The result shows that first, those who participate had a higher level of both sociality and peer relationship and sub factors were also resulted accordingly. Second, in the case of the students who participated over a year, the level of sociality came out to be higher than those who participated for 6 month to a year, but sex, year, motivation of activities were found to be not significant. Statistically speaking, female student showed a higher level of peer relationship than male students, but other general factors did not significantly contribute to the final results of the analysis. Third, the correlation between the two variables, sociality and peer relationship, was found to be sound yet the four sub factors of social support and fellowship, level of closeness, find new friends, and conflict were found not to have any significant correlation. Thus, the result shows that the higher the level of sociality, the higher the level of peer relationship among students. The results of analysis imply that student-orchestra activities positively influence in developing sociality and peer relationship among middle school students. Student-orchestra activities not only teach students how to play the instruments, but they also allow students to cultivate their ethological behaviors. The result especially implies that teachers of middle school should continuously promote the student-orchestra activities since these activities can elevate the level of sociality and peer relationship of students. This research ultimately proposes the necessity of musical education to adolescents based on the results of above analysis. For the cultivation of ethological behaviors, not only to middle school students, but also to elementary and high school students, musical education such as student-orchestra activities should be ubiquitously extended throughout the society. The role of the government, then, is to economically and systematically provide policies which can facilitate the activities. Through the accelerating support from the government and the constant promotion of teachers, the adolescents may spontaneously participate and enjoy music and hopefully this will lead them to cultivate their human nature.
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