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중등과학교사의 도덕적 판단력과 SSI 수업에 대한 인식

Title
중등과학교사의 도덕적 판단력과 SSI 수업에 대한 인식
Other Titles
The moral judgement and perception of SSI-based education in the South Korean secondary school science teachers
Authors
오혜정
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정영란
Abstract
최근에 과학교육에 있어 과학과 관련한 사회-윤리적 문제들(Socioscientific Issue, SSI)을 다루는 교육의 중요성이 지속적으로 강조되고 있다. 그러나 현재 우리나라 중·고등학교에서는 과학수업에서 기본적인 지식을 학습하는데 중점을 두므로 SSI 수업을 현장에 적용하는 데에는 많은 어려움이 따른다. SSI수업의 적용은 과학교사의 인식과 그들의 의지에 따라 달라질 수 있으므로 과학교사의 역할은 매우 중요하다. SSI에서 의사결정을 할 때 도덕적 판단력이 영향을 미치며 교사의 도덕적 판단력의 근거가치에 따라 과학교사의 SSI 수업에 대한 인식이 달라질 수 있다. 이에 본 연구에서는 중등과학교사를 대상으로 DIT 검사를 통해 그들의 도덕적 판단력을 측정하고, 심층면담을 통해 도덕적 판단의 근거가치와 SSI 수업에 대한 인식을 알아보았다. 연구 참여자들은 서울, 경기지역 중등과학교사 101명이었으며, 이 중 5인의 교사의 자발적 참여로 개별적 심층 면담을 진행하여 자료를 수집하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 중등과학교사의 도덕적 판단력 평균 P(%)점수는 38.32점으로 일반 중등교사보다 다소 높아 중등과학교사들의 도덕적 판단력이 일반중등교사보다 높음을 알 수 있었다. 그러나 전공별, 경력별로는 차이를 보이지 않았다. 둘째, 중등과학교사의 도덕적 판단력의 근거 가치는 생명의 존중, 법과 규칙의 존중, 그리고 타인의 의사 존중으로 나타났다. 셋째, 대부분의 중등과학교사들은 SSI수업의 필요성을 인식하고 SSI수업에서 자신의 가치를 반영하는 것에 대해 긍정적으로 생각하였다. 그러나 일부 교사들은 그렇지 않았다. 도덕적 판단력의 근거 가치가 생명의 존중이거나 타인의 의사를 존중하는 교사들은 대부분 SSI 수업에 대해 적극적 태도를 보인 반면 근거가치가 법과 규칙인 교사들은 소극적인 태도를 보였다. SSI 수업이 현장에서 활성화되기 위해서는 과학교사들의 적극적인 의지가 필요하다. 그리고 특히 도덕적 판단력의 근거가치가 법과 규칙인 교사들이 SSI 수업을 적극적으로 적용할 수 있도록 SSI수업 적용에 대한 내용을 교육과정에 명시할 필요가 있다.;Science education dealing with SSI(Socio-scientific Issue, SSI) has been regarded very important and essential. However, science education system in South Korea tends to be structured to focus only on spreading the basic scientific knowledge to their middle and highschool students. Thus, the secondary school science teachers could play an important role in SSI-based education since their comprehension and intention are influential to it. The purpose of this case study is to know moral judgment of science teachers who affect on promoting SSI education, to understand science teacher’s perception of the science classes dealing with SSI. While DIT results from secondary school science teachers will be used to verify their moral judgement rates, in-depth interviews have performed to see their perception of SSI-based science classes. The research participants for moral judgement test consist of 101 science teachers who were the part of the teacher training program held in Seoul and Gyeonggi province, five of them, who have 10 years or less biology teaching experience, were selected for the in-depth interviews. The results and conclusion of this study as below. First, the average P(%) grade of the participating teacher's moral judgement was 38.32, which is a bit above the average of the secondary school teachers in South Korea. However, critical differences on this grade per majors and experiences were not shown in the survey. Second, the basic values that sits behind the secondary science teacher's moral judgement was sanctity of life, respect for the law and respect the other's opinion. The pattern how they make a moral judgement under the repetitive complications condition was to follow the values of life, to respect the laws and to respect the other's opinion. Third, in the process of understanding the science teachers' perception of SSI-based classes, the perspectives from the teachers on applying values of teachers and students and the teachers’ awareness of how SSI-based classes are have been mainly investigated. The survey results represent two different standpoints, enthusiastic or unwilling to SSI-based classes. Although most of them are agreed on adopting SSIs in their science classes, some of the teachers who are likely to make a modal judgement by the laws and the regulations are generally apt to be unpassionate to the SSI-based education. Lastly, here is what the author of this thesis is going to emphasize. In the South Korean secondary school science classes, the most essential and crucial part for promoting SSI-based education is the teachers' passionate attitude in their classes. Moreover, it needs to be stressed in the science curriculum how SSI-based education is important in order for those who tend to respect the laws and regulations to actively adopt the SSIs in their science classes.
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