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다문화 수학수업의 적용에 따른 학생들의 인식의 변화

Title
다문화 수학수업의 적용에 따른 학생들의 인식의 변화
Other Titles
Awareness Changes of Students According to the Application of Multicultural Mathematics Instructions: Focused on High School Freshmen
Authors
임승리
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김래영
Abstract
국내에 거주하는 다문화학생들의 비율이 점차 증가함에 따라 다문화교육의 필요성이 대두되고 있으며 많은 다문화교육프로그램들이 개발되고 있다. 그러나 대부분의 다문화교육프로그램들은 다문화학생들만을 대상으로 하고 있어 오히려 다문화학생들에게는 ‘구분 짓기’, 일반학생들에게는 ‘역차별’의 문제를 발생시킨다는 지적이 있다(조혜영 외, 2007). 결국 다문화교육이 한국사회에서 다문화학생들의 적용을 어렵게 만드는 역효과를 초래한 것이다. 이러한 비판은 다문화교육의 대상을 다문화학생들로 제한하였기 때문이다. 그러나 다문화교육의 목적은 모든 학생들을 대상으로 다문화적 역량을 강화시키는 것에 있다(Bennett, 2007; Banks 2006, 김선미, 2000). 실제로 다문화교육을 모든 학생들에게 적용하였을 때, 일반학생들의 경우 이주민에 대한 편견을 극복하고 타 문화를 긍정적으로 수용할 수 있었고(최충옥, 정은진, 2010; 박보영, 2010), 다문화가정의 학생들은 학업성취의 향상이나 한국문화의 이해를 도왔다는 연구결과가 있었다(조혜영 외, 2007). 따라서 앞으로의 다문화교육은 교육의 대상을 모든 학생들에게 확대시켜 모든 학생들의 다문화적역량을 강화시키는 방향으로 실행되어질 필요가 있다. 다문화적 역량이란 타 문화를 자신의 문화적 가치와 동등하게 인정하고 적절히 행동할 수 있게 하는 능력이다. 다문화적 역량의 특성을 고려할 때 문화의 특수성과 일반성을 고루 갖추고 있는 수학에 주목할 필요가 있다. 수학교과는 범인류적인 지식체계인 동시에 개인이 속한 공동체에 필요에 따라 발달되어져온 문화적 지식체계이므로(D'Ambrosio, 1999; 주미경, 2009), 문화적 이질감이 적으면서 동시에 다양한 문화를 포괄할 수 있는 다문화적 요소가 강하다. 또한 수학을 도구로 사회현상을 바라보는 활동은 수학적으로 분석하고 탐구하므로 비판적 시각으로 사회를 바라볼 수 있는 힘과 수학적 힘을 동시에 발달시키므로(Gutstein, 2003) 다문화교육의 목표를 실현하기에 적합한 교과라고 볼 수 있다. 그러나 국내의 다문화교육의 연구동향을 살펴보았을 때 수학교과를 활용한 다문화교육 프로그램 연구는 미비한 편이다(이정우, 2012; 장인실; 2012, 최충옥, 정은진, 2010). 따라서 본 연구는 일반학생들을 대상으로 다문화수학수업을 개발하여 고등학교 1학년 학생들에게 적용한 후, 그들에게 나타난 인식 변화를 관찰하고 궁극적으로는 그들의 다문화적 역량을 강화할 수 있는 다문화수학수업의 방안을 모색해 보고자 한다. 본 연구의 연구문제를 다음과 같이 설정하였다. 1. 다문화수학수업을 고등학교 1학년 학생들에게 적용하였을 때 학생들의 인식은 어떻게 변화하는가? 1-1. 학생들의 타 문화에 대한 인식의 변화는 어떠한가? 1-2. 학생들의 사회구조의 불평등에 대한 인식의 변화는 어떠한가? 본 연구는 선행연구를 통하여 다문화수학교육의 개념 및 방법을 탐구하였고, 송륜진과 주미경(2011)의 연구에서 도출된 ‘문화성’, ‘평등성’, ‘개혁성’의 원리를 비롯한 선행연구를 통해 다문화 수학수업을 구성하였다. 중학교 1~3학년의 통계를 학습단원 선정하고, 세계기아를 주제로 선택했다. 또한 인터넷과 읽기자료를 활용한 NIE 학습을 교수방법으로 택하였다. 이에 따라 개발된 8차시의 다문화수학수업은 다양한 자료를 수집하여 통계적으로 분석하고 세계기아의 원인을 탐구하는 활동을 주제로 구성되었다. 개발된 다문화 수학수업을 고등학교 1학년 학생들 5명에게 적용하여 학생들의 수업담화를 통한 인식의 변화를 관찰하였으며, 이를 위해 전 차시의 수업내용을 비디오로 녹화하였고, 학생들의 수업평가 설문지와 사후 인터뷰내용을 분석 자료로 수집하였다. 녹화한 비디오의 담화내용을 전사하여 타 문화에 대한 인식과 사회구조의 불평등에 대한 인식의 변화로 나누어 <표 Ⅲ-11>와 <표 Ⅲ-12>의 분석틀을 적용하여 분석하였다. 연구문제의 결과로 수업이 진행될수록 학생들의 다문화에 대한 인식의 수준이 높아지고, 담화의 빈도가 증가하였다. 학생들은 다문화수학수업을 통해 그동안 알지 못했던 사회문제와 다양한 문화에 대해 배우게 되어 흥미를 느꼈으며, 수학을 실생활에서 활용할 수 있어 학습에 도움이 되었다고 응답하였다. 다문화수학수업을 통해 나타난 학생들의 인식의 변화는 다음과 같다. 첫째, 다문화수학수업은 학생들의 타 문화에 대한 인식 발달을 유도하였다. 학생들은 수업을 통해 다른 나라의 문화나 정보에 대해 조사하는 활동을 통해 타 문화에 대한 지식이 확장되었다. 그리고 학생들은 지식의 확장을 통해 타 문화에 대해 관심을 갖게 되었으며, 이는 학생들의 긍정적인 인식으로 연결되었다. 둘째, 다문화수학수업은 학생들의 사회구조의 불평등에 대한 인식의 발달을 촉진시켰다. 다문화수학수업을 통해 학생들이 사회구조의 불평등을 인식하는 것을 넘어서 사회적 불평등구조를 해소하기 위한 행동의 실천까지 영향을 준다는 것을 발견하였다. 셋째, 학생들은 다문화수학수업을 통해 수학의 필요성과 유용성을 인식하였다. 학생들은 본 수업을 통해 실생활에서 수학이 어떻게 쓰이는지 간접적으로 경험하게 되었다. 수학을 통해 탐구하는 활동은 학생들에게 수학의 유용성과 필요성을 인식시켜 수학학습에 대한 흥미를 높여주는 계기를 제공하였다. 본 연구를 통해 다문화수학수업이 학생들의 다문화적 역량을 강화시키고, 수학을 통해 사회현상을 이해할 수 있는 수학적 힘을 증가시킴을 확인할 수 있었다. 본 연구의 결과를 바탕으로 효과적인 다문화수학수업을 구성하기 위하여 논의될 수 있는 결론은 다음과 같다 첫째, 핵심아이디어를 활용하여 다문화수학수업을 구성하는 것이다. 한 가지주제를 선택하여 수업을 구성하는 것은 매 수업시간 다른 주제로 수업 구성한 기존의 연구(박보영, 2010; 최충옥, 정은진, 2010)와 비교하였을 때 학생들에게 좀 더 깊은 탐구의 기회를 제공함을 알 수 있었다. 둘째, 학생들의 다문화적 역량의 강화에 도움이 되는 다문화수학수업을 구성할 수 있었다. 따라서 다문화학생이 없는 수학교실에서 다문화수학수업의 적용 가능성을 확인하였다. 셋째, 다문화수학수업은 다문화적 내용 뿐 아니라 수학학습에도 유용하다. 수학은 범인류적인 지식체계인 동시에 수학은 각 문화 공동체의 필요에 따라 발달되어져왔다(주미경, 2009). 수학의 다양성을 학습하는 것은 학생들의 수학적 흥미를 높이고 학생들에게 수학의 유용성과 필요성을 인식시킨다. 그러나 본 연구는 5명의 학생들을 대상으로 단기간에 실행되었기 때문에 일반화하기엔 어려움이 있고, 지속적인 관찰을 통한 변화를 확인할 수 없었다. 또한 학교수학수업에서 적용해보지 않았기 때문에 학교수학수업에서의 실현가능성이 검증되지 않았다. 따라서 다음과 같은 후속연구를 제언한다. 첫째, 다양한 소재와 단원을 활용한 다문화수학수업의 개발이 필요하다. 본 수업을 통해 학생들은 세계기아의 현황과 원인에 대해 알게 되었고 기아의 원인 중 하나가 과도한 육류섭취에 있음을 알고 생활 속에서 계속 인지하고 있는 모습을 보였다. 따라서 다양한 소재를 통한 다문화수학수업을 개발한다면 학생들은 더 많은 세계의 문제들에 관심을 가지고 행동할 수 있을 것이다. 둘째, 다문화수학수업을 지속적으로 실시하였을 때 학생들이 학업성취, 수업에 대한 흥미, 다문화적역량의 변화에 대한 연구가 필요하다. 한국에서 학생들을 대상으로 진행된 다문화수학수업의 연구는 대부분 단기적으로 진행되었다. 따라서 장기적으로 다문화수학수업을 진행하고 그에 따른 학생들의 변화과정에 대한 연구를 통하여 다문화수학수업에 대한 다문화적 인식의 변화나 학습흥미의 상승 외의 다문화수학수업의 유용성을 검증하는 수업이 필요하다. 셋째, 다문화수학수업을 평가하기 위한 적절한 평가도구를 개발할 필요가 있다. 연구에 참여한 학생들은 수업에 흥미롭게 참여하였으나 학교에서 다문화수학수업을 받는다면 배운 내용이 평가에 포함되기 때문에 공부할 양이 증가되는 것을 부담스러워하였다. 따라서 다문화수학수업을 좀 더 유의미하게 적용하기 위한 적절한 평가도구의 개발의 필요성을 확인하였다.;As the ratio of multicultural students residing in Korea are increasing, the need for multicultural education is rising, and in response, many multicultural educational programs are being developed. However, the most of multicultural educational programs are being pointed out for only targeting multicultural students, and hence causing problems such as 'differentiating' to multicultural students and 'reverse discrimination' to the general students (Cho Hye Young et al. 2007). As a result, multicultural education has lead to the reverse effect of making its application to multicultural students hard in Korean society. Such criticism is because the target of multicultural educational programs are limited to multicultural students. However, the purpose of multicultural education is to enhance multicultural competence in all students (Bennett, 2007; Banks 2006, Kim Sun Mi, 2000). In reality, when multicultural education is applied to all students, general students were able to overcome their prejudice against immigrants, and positively accept other cultures (Choi Choong Ok, Chung Eun Jin, 2010; Park Bo Young, 2010), and multicultural students had improvements in academic achievements and better understanding of Korean culture (Cho Hye Young et al. 2007). Therefore, the future multicultural education should expand its target to all students, and reinforce their multicultural competence. Multicultural competence refers to the ability to acknowledge other cultures equal to one's cultural value and act appropriately. Considering the characters of multicultural competence, the focus should be directed to mathematics, which entails the variety of cultural distinctiveness and generality. Mathematics is a panhuman system of knowledge and at the same time a cultural system of knowledge developed from the community needs which the individual belongs to (D'Ambrosio, 1999; Chu Mi Kyung, 2009), so it has less cultural difference but also has strong multicultural elements that can embrace diverse cultures. Also, since the activities of studying social phenomena using mathematics analyzes and researches mathematically, they develop the power to see the society in a critical view and mathematical power at the same time, (Gutstein, 2003) therefore it is a proper subject to fulfill the purpose of multicultural education. However, the research trend of Korea's multicultural education reveals that the studies on multicultural educational programs using mathematics is inadequate (Lee Jung Woo, 2012; Chang In Sil; 2012, Choi Choong Ok, Chung Eun Jin, 2010). Therefore, this study is to seek a multicultural mathematical instruction plan, apply it to high school freshmen, observe the awareness changes of high school freshmen, and ultimately enhance their multicultural competence, by developing a multicultural mathematical instruction targeting the general students and applying it to them. The subjects of the study were set as follows. 1. How does the awareness of high school freshmen change when multicultural mathematical instructions are applied to them? 1-1. How is the change in students' awareness on other cultures? 1-2. How is the change in students' awareness on social inequality? This study drew the principles and methods of multicultural education and multicultural mathematical education through previous studies. To develop the multicultural mathematical instruction, the principles of multicultural mathematical class, such as 'cultural traits', 'equality', and 'reformation' were drawn from studying previous studies including Song Ryun Jin & Joo Mi Kyung (2011). The statistics unit and world hunger in middle school curriculum were selected as the topics, and the NIE learning through internet and reading material was selected as the teaching method. The 8-session multicultural mathematical instruction with the principles applied were created in the form of activities that research the cause of hunger, by collecting various data and statically analyzing on the topic of world hunger. The developed multicultural mathematical instruction was applied to 5 high school freshmen, and their awareness changes were observed. For this, each instruction session was recorded on video, and the students' questionnaires and interviews were collected as analysis data. The conversations in recorded videos were transcribed, divided into the awareness on other cultures and awareness on social inequality structure, and were analyzed using the analysis framework in and . As a result, as the instructions progressed, the students' level of awareness on multiculture went up, and the frequency of conversations increased. Students became interested in learning about the social issues and various cultures that they did not know about, through the multicultural mathematical instructions, and responded that it was helpful in terms of applying mathematics in real life. In summary, the changes of students' awareness through multicultural mathematical instructions are as follows. First, the multicultural mathematical instructions induced students' awareness development on other cultures. Through the instruction, students expanded their knowledge on other cultures through investigating other cultures and information, and this lead to positive awareness of students. Second, the multicultural mathematical instructions promoted the students' awareness development on the inequality of social structure. Through multicultural mathematical instructions, students went beyond realizing the social inequality, their actions to resolve such inequality were influenced. Third, students acknowledge the necessity and usefulness of mathematics through multicultural mathematical instructions. Students indirectly experienced how mathematics is used in real life. Researching thorugh mathematics made students realize the usefulness and necessity of mathematics, and increased their interest in mathematics. This study confirmed that multicultural mathematical instructions enhance the students' multicultural competence, and improved their mathematical power to understand social phenomena through mathematics. The results to be discussed to form an effective multicultural mathematical instruction based on the results of this study are as follows. First is creating a multicultural mathematical instruction using core ideas. Selecting one topic and forming instructions around it provided students with opportunities for more in-depth research, compared to the existing studies with different topics in each instruction (Park Bo Young, 2010; Choi Choong Ok & Chung Eun Jin, 2010). Second, it was able to create a multicultural mathematical instruction that helps enhancing the multicultural competence of students. Therefore, the applicability of multicultural mathematical instruction without the presence of multicultural students was confirmed. Third, the multicultural mathematical instruction not only helps in multicultural contents, but also helps in learning mathematics. Mathematics is a panhuman system of knowledge and at the same time developed by the needs of each cultural community (Joo Mi Kyung, 2009). Studying the diversity of mathematics increases the mathematical interest in students and builds the usefulness and necessity mathematics in students. However, this study was conducted in a short period of time on 5 students, so it is not feasible for generalization, and could not confirm the changes through continuous observation. Also, it wasn't applied in school mathematical classes, so its feasibility in school mathematical instructions was not confirmed. Therefore, follow-up studies such as the following are suggested. First, multicultural mathematical instructions using different topics and units are needed. Through this instruction, students learned about the current situation and causes of world hunger, learned that one of the reasons for hunger is excessive meat consumption, and displayed their continuous awareness on this in real life. Therefore, by creating multicultural mathematical instructions using various topics, students will become interested in more world issues, and act accordingly. Second, studies on the changes of students academic achievements, interest in classes, and changes in multicultural competence in continued multicultural mathematical instructions are needed. Studies in Korea that dealt with multicultural mathematical instructions targeting students were mostly short-term. Therefore, long-term multicultural mathematics instructions to prove the multicultural awareness changes on multicultural mathematical instructions, increase in academic interest, and the usefulness of multicultural mathematical classes, and studies that investigate students' process of change according to the instructions are needed. Third, a proper evaluation tool to evaluate multicultural mathematical instructions needs to be developed. The students who participated in the study were interested in the instruction, but felt burdened with the fact that if the content in multicultural mathematics instructions is learned in school, it will be included in evaluations, which means that they would have more materials study for. Therefore, it confirmed the necessity of the development of proper evaluation tool to apply the multicultural mathematics instructions more significantly.
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