View : 1174 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor정종우-
dc.contributor.author김윤미-
dc.creator김윤미-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:55Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:55Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.otherOAK-000000090007-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/211358-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000090007-
dc.description.abstract비유는 기존에 형성된 개념과 새로 습득한 개념 간의 상호작용에 의해서 이루어진다. 그러므로 비유는 과학적인 문제를 기존에 인지하고 있는 내용과 유사한 개념을 연결하여 이해과정을 거치게 되므로, 효과적인 학습 방법이라 할 수 있다. 2009 개정 생명과학Ⅱ의 비유분석이 이루어지지 않은 점을 고려하여, 추상적인 개념이 많은 ‘생물의 진화’ 단원을 중심으로 진행하였다. 2009 개정 생명과학Ⅱ에 제시된 비유의 유형별·설명방식별·역할을 연구하였고, 자주 사용되는 비유를 추출하여 분석을 하였다. 본 연구의 목적은 교과서에 사용된 비유를 추출하여 연구함으로써 효과적인 교수-학습 방향을 제시하는 것이다. 본 연구를 통하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 2009 개정 교육과정에 따라 집필된 고등학교 생명과학Ⅱ 교과서 4종 ‘생물의 진화’ 단원에 사용된 비유를 유형별 분석에 따라 분석한 결과, 기능적 비유, 그림과 언어로 제시된 비유, 구체적 비유물을 구체적 목표물에 대응시킨 비유, 단순 비유가 가장 높은 비율로 나타났다. 둘째, 2009 개정 교육과정에 따라 집필된 고등학교 생명과학Ⅱ 교과서 4종 ‘생물의 진화’ 단원에 사용된 비유를 설명방식별 분석에 따라 분석한 결과, 비유의 언급여부에서 비유설명에 비유라는 용어를 언급하는 교과 종은 제시되지 않았다. 또한 비유의 한계언급여부에서 비유설명에 비유의 한계를 언급하는 교과 종도 나타나지 않았다. 비유의 인과관계여부에서 비유설명에 인과관계를 포함하는 경우는 평균 31%로 나타났다. 셋째, 2009 개정 교육과정에 따라 집필된 고등학교 생명과학Ⅱ 교과서 4종 ‘생물의 진화’ 단원에 사용된 비유의 역할에서 새롭게 학습한 개념의 기억에 도움을 주는 단순기억 비유가 가장 높은 비율을 차지하였다. 넷째, 2009 개정 교육과정에 따라 집필된 고등학교 생명과학Ⅱ 교과서 4종 ‘생물의 진화’ 단원에 사용된 비유의 빈도는 교과 종별로 차이가 있었다. 또한 교과 종별로 비유가 다양하게 나타난 것은 교과서 저자에 의하여 독자적으로 개발되어 제시되었기 때문으로 해석할 수 있다. 다섯째, 2009 개정 교육과정에 따라 집필된 고등학교 생명과학Ⅱ 교과서 4종 ‘생물의 진화’ 단원에 2회 이상 나타난 비유를 추출하여 공통개념을 이해하는 데 효과적으로 사용된 비유를 토대로 연구하였다. 예전부터 사용되어 오던 비유는 현재까지 사용되어 오기도 하였고, 교과 종별로 공통적으로 사용된 비유도 있었다. 또한 저자에 의하여 새롭게 개발된 비유도 제시되었다. 비유가 교수-학습에 효과적으로 사용되기 위해서는 효과적인 비유가 교과서에 많이 제시되도록 하여야 한다. 또한 교사는 사전에 학습자의 배경지식·경험을 파악하여, 학습자가 비유를 효과적으로 활용할 수 있도록 독려하여야 한다.;Comparison is made by the interaction between concepts that you learn new concepts and is formed in the past. Thus it means that connects the concepts similar to what you are aware of the existing problems scientific undergo comprehension processes, it is possible to learning effective way. Because it means that connects the concepts similar to what you are aware of the existing problems scientific undergo comprehension processes. comparison is effective learning method, because it makes interactions between scientific problems and similar conception from cognizance process. It extracts effective comparisons from the life science Ⅱ textbook based in 2009 on the basis of type, explanation method, part. And in the base on classification conception, I represented proper comparison decision method for understanding common conception. The purpose of research is comparison is use effectively in teaching-learning while using comparisons. First, In the result of the life science Ⅱ textbook based in 2009 on the basis of type, it represents high percentage functional comparison, picture and word comparison, specific comparison for the specific target. there is not mention‘comparison' word in the life science Ⅱ textbook based in 2009. there is a high percentage of simple comparison for helping memory new conception in role of the comparison of the life science Ⅱ textbook based in 2009. there is a difference according to other textbook. Second, It is used effectively in order to extract the comparison that appears more than two in the section "biological evolution" four textbook of life science Ⅱ high school was written based on the 2009 revision curriculum, to understand the concept of common I studied on the basis of the comparison are. Comparisons that have been used previously, and also or used until now, and there is also a comparison that is commonly used in the type of course. Further, comparisons newly developed by the authors were also presented. In order to use effectively in teaching-learning, an effective comparison must to be presented to a lot textbook. Further, the teacher to understand the background knowledge and experience of the learner in advance, it is necessary to encourage the student to take advantage effectively comparison..-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구 문제 2 Ⅱ. 이론적 배경 3 A. 과학교육에서의 비유 3 B. 비유와 교수·학습 6 C. 비유 추론 13 D. 선행 연구 고찰 15 Ⅲ. 연구 대상 및 연구 방법 16 A. 연구 대상 16 B. 연구 방법 17 Ⅳ. 연구 결과 20 A. 단원 비유 연구 20 B. 공통 개념에 대한 비유의 교과서간 비교 연구 27 Ⅴ. 결론 35 참고문헌 37 부록 42 ABSTRACT 67-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1134686 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc500-
dc.title2009 개정 교육과정 생명과학Ⅱ 교과서에 제시된 비유의 비교 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle‘생물의 진화’ 단원을 중심으로-
dc.title.translatedComparative study of comparison is described in the textbook of 2009 revised curriculum Life Science Ⅱ : In the center section of the ‘evolution of life'-
dc.creator.othernameKim, Yun Mi-
dc.format.pageviii, 68 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 생물교육전공-
dc.date.awarded2014. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE