View : 128 Download: 0

사회과 스토리텔링 수업이 경도 지적장애학생의 수업 참여 행동에 미치는 영향

Title
사회과 스토리텔링 수업이 경도 지적장애학생의 수업 참여 행동에 미치는 영향
Other Titles
A study on the effect of storytelling method in social science upon class participation behaviors of students with mild intellectual disability
Authors
김은혜
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 일반사회교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김성훈
Abstract
This study examines the effect of storytelling on class participation behaviors of students with mild intellectual disability as an instructional method for social science. The study deals with Practical Economics as an example subject of social science. The conceptual framework adopted for the study is drawn from two characteristics of students with mild intellectual disability that they are hard to concentrate on but easy to get distracted due to multisensory stimulation. This is the reason way the instructional method of Practical Economics for students with intellectual disability should be changed to give interesting opportunities as they are able to understand, or to develop the ability to think as an economic way. The study was conducted an instructional strategy of storytelling method for social science with three random students with intellectual disability in a special care class of a public high school in S city, Gyeonggi-do. To observe their class participation behaviors, the multiple probe design across the subjects was applied as a single subject research. This research investigated with three time period of a class participation behavior: baseline period; intervention period through storytelling class; maintenance period. Each storytelling class of social science was reconstructed with proper consideration of individual characteristics and academic status of each student. During the experiment, the rate of action for class participation was recorded and measured based on a behavior occurrence chart. The result of study indicates that storytelling method for social science class increases the frequency of class participation behaviors of students with mild intellectual disability. The number of class participation behaviors of all three subjects increased in the end compare to the baseline period. The finding of the study, therefore, suggests that storytelling would be an effective instructional method for social science in the light of encouragement of class participation behaviors of high school students with intellectual disability for two analyses on the research: a) a social science class with storytelling method affects the increase of the number of class participation behavior with positive effect; b) all of the subjects rather actively participated in the class with the storytelling method than the class without it.;본 연구는 사회과 스토리텔링 수업이 경도 지적장애학생의 수업 참여 행동에 미치는 영향을 알아보기 위한 목적으로 생활경제 과목을 중심으로 연구하였다. 경도 지적장애학생들은 다양한 자극에 주의를 집중하기가 힘들고 쉽게 산만해지고 집중시간도 짧다. 특히 주의집중의 결함이 경도 지적장애학생의 여러 가지 문제를 야기하고 경도 지적장애학생들은 일반학생들보다 실패 기대가 높아 새로운 과제를 시도하려고도 하지 않는다. 그 결과 앞으로 나아가 사회활동을 할 때 더 많은 어려움을 겪는다. 경도 지적 장애학생들의 사회생활을 보면 생활경제와 밀접하게 연관되어 있는데 생활경제는 일반 사람들에게도 사회생활을 영위하고 새로운 환경에서 살아가는데 크게 작용한다. 이것은 경도 지적장애학생들의 경우도 마찬가지이다. 그러므로 지적장애학생의 생활 경제 교육을 학생들의 수준에 맞게 흥미로운 경험을 제공하거나, 현실에서의 경제적 사고를 할 수 있는 능력을 길러주는데 초점을 두어야 한다. 이를 위해 경도 지적장애학생의 경제교육에서 스토리텔링 수업을 적용하는 것이 효과적인 교수전략이 될 수 있다. 스토리텔링은 모델링과 함께 인간이 개인과 공동체의 가치를 타인이나 후손에게 전달하는 가장 오래되고 익숙한 교육방법에 해당한다. 스토리텔링은 기존의 전달식 교육에서 학생들에게 가치나 지식을 일방적으로 내면화하려는 구태에서 벗어나, 의미를 전체적으로 통합 인식하는 데 목적을 둔다. 따라서 본 연구에서는 스토리텔링 수업이 경도 지적장애학생의 수업 참여 행동에 미치는 영향을 확인함을 목적으로 하고 있다. 본 연구의 참여자는 경기도 S시 공립 고등학교 특수학급에 소속되어 있는 지적장애학생 3명을 선정하여 사회과 스토리텔링 교수전략을 시행하였다. 본 연구는 수업 참여 행동을 관찰하기 위해서는 단일 대상 연구로 대상자 간 중다 간헐 기초선 설계를 사용하여 기초선 기간, 스토리텔링 수업을 통한 중재 기간, 유지 기간의 순으로 수업 참여 행동에 대한 결과를 알아보았다. 본 연구에서 사용한 사회과 스토리텔링 수업은 각 대상학생의 현행수준에 적합하게 재구성하여 사용하였으며 행동 발생 기록지를 활용하여 수업 참여 행동 행동발생률을 측정하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 사회과 스토리텔링 수업은 경도 지적장애 학생의 수업 참여 행동을 향상시켰다. 본 연구의 대상학생 모두 기초선과 비교하여 수업 참여 행동이 증가하였다. 그러므로 사회과 스토리텔링 수업은 학습자의 적극적 참여를 유도하고 문제행동을 해결함으로써 학습자가 지식을 구성할 수 있도록 도와주는 교수전략이라고 할 수 있다. 이와 같은 결과로 사회과 스토리텔링을 활용한 수업이 경도 지적장애학생들의 수업 참여 행동의 증가에 긍정적인 영향을 미친다고 하겠다. 또한 스토리텔링 수업 전과 비교했을 때 수업에 적극적으로 참여하는 모습을 보였다. 따라서 고등학교 경도 지적 장애학생들의 경제 수업 참여 행동 향상을 위해서 사회과 스토리텔링 수업이 효과적인 교수 전략이라고 할 수 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 일반사회교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE