View : 41 Download: 0

공립유치원 소인수 학급의 대인관계 확대를 위한 실행연구

Title
공립유치원 소인수 학급의 대인관계 확대를 위한 실행연구
Other Titles
Action Research for the Interpersonal Relations Expansion of Minority Class of Public Kindergarten
Authors
최세희
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
홍용희
Abstract
본 연구는 공립유치원 소인수 학급의 대인관계 확대를 위한 운영 방안을 모색하여 실행하고, 운영 방안이 유아들에게 미친 영향에 대해 알아보는 것을 목적으로 했다. 연구 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 공립유치원 소인수 학급의 대인관계 확대를 위한 운영 방안은 무엇인가? 2. 공립유치원 소인수 학급의 대인관계 확대를 위한 운영 방안은 유아들과 주변 사람들에게 어떤 영향을 미치는가? 본 연구는 경기도 소재의 초등학교 병설유치원인 하나유치원 만 3, 4, 5세 혼합연령 학급에서 실행됐으며, 연구 대상은 만 4세 여아 1명, 만 5세 여아 2명으로 3명의 유아 모두 여아들이다. 소인수 학급으로서 유아들의 대인관계 경험에 대한 문제점을 인식했고 효과적인 운영 방안을 모색한 후 구체적인 계획을 세워 실행했다. 연구 기간은 2014년 2월 6일부터 4월 29일까지로, 공립유치원 소인수 학급의 대인관계에 대한 문제점인식 및 해결 방안 모색, 1차 실행 및 평가, 2차 실행 및 평가, 1, 2차 실행 방안의 평가 순으로 진행했다. 실행은 담임교사인 본 연구자가 직접 녹화, 녹음하여 전사했으며 사진자료, 교사면담, 유아면담, 연구자 저널의 자료를 수집하여 분석했다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 소인수 학급의 대인관계 경험에 대한 문제점을 분석한 결과, 유아들은 활동에 지루함을 느끼고 있었고 또래를 통해 새로운 자극을 받을 기회가 부족했다. 따라서 유아들의 대인관계를 확장하기 위한 활동을 선정하고 실행을 했다. 1차 실행에서는 ‘동창회’, ‘선배와 함께 점심급식 먹기’, ‘형제·자매 초대’, ‘다른 소인수 학급 유치원과의 교류’를 실시했다. 활동을 위해 사전에 진행 방법을 구체적으로 계획하고 유아들과 사전 준비 활동을 한 후 실행이 이루어졌다. 1차 실행 결과 유아들은 여러 사람들과의 만남을 통해 다양한 대인관계를 경험했고 함께 지내는 즐거움을 알게 되었다. 그러나 대인관계 대상의 확대의 필요성, 정기적인 만남의 필요성, 특별활동이 아닌 유치원 일상적인 활동을 통한 만남의 필요성을 발견하고 2차 실행을 위한 방안을 모색했다. 2차 실행에서는 1차 실행의 평가를 반영하여 초등학교 돌봄교실과의 정기적인 만남을 실행했다. 유치원 방과 후 과정 시간에 초등학교 돌봄교실의 1학년 학생들과 함께 신체놀이, 유치원 자유선택활동을 각각 4회씩 진행하여 유아들이 지속적인 대인관계를 형성할 수 있도록 했다. 신체활동은 ‘무궁화 꽃이 피었습니다’, ‘징치기’, ‘어미새 새끼새’, ‘안경놀이’ 활동을 선정하여 초등학교 운동장에서 실시함으로써 유아들이 충분한 신체활동을 통해 대인관계를 맺을 수 있도록 했다. 유치원 자유선택활동에서는 자연스러운 놀이 속에서 유아들과 초등학교 1학년들이 함께 놀이를 확장하면서 친밀해 질 수 있었다. 둘째, 소인수 학급의 대인관계 확대를 위한 방안이 유아들과 학부모, 초등학생, 초등학교 교사, 유치원 교사에게 미치는 영향을 살펴보면, 유아들이 다양한 대인관계를 확대하고 다양한 연령층의 사람들과 다양한 놀이를 경험할 수 있었다. 또 유아들의 놀이를 확장하고 학습의 기회를 제공했으며, 유아들이 다른 사람들과 함께 하는 즐거움을 느낄 수 있었다. 더불어 학부모와 초등학생, 초등학교 교사들의 유치원에 대한 관심이 높아졌고 유치원 교사 역시 주변의 관심을 받게 되었다. 본 연구는 소인수 학급에서 부족한 유아의 대인관계를 확장해야 할 필요성을 제기하며, 소인수 학급의 교사들이 실제 현장에서 효과적으로 적용할 수 있는 방안을 제시했다는 점에서 연구의 의의를 가진다. 또한 초등학교와 다양한 연계 활동을 실천했다는 점에서 의의가 있다. 본 실행 연구가 소인수 학급의 교사들에게 유아들의 대인관계 확대를 위한 구체적인 지침이 되어 학급운영에 도움이 되기를 기대한다.;The aim of this study was to look for and practice the operational plan for the interpersonal relations expansion of minority class of public kindergarten and examine the effect of operational plan on children. The study questions set up following the study object are as follows. 1. What is the operational plan for the interpersonal relations expansion of minority class of public kindergarten? 2. What effect does the operational plan for interpersonal relations expansion of minority class of public kindergarten have on children and surrounding people? This study was carried out in mixed age class including the age 3, 4, and 5 in Hana Kindergarten attached to an elementary school in Gyeonggi-do and the targets were all female children: 1 child aged 4, 2 children aged 5. The problems on interpersonal relation experience of children in the minority class were recognized and the effective operational plan was sought and a concrete plan was set up to practice. The study time was from February 6th, 2014 to April 29th and the practice order was problem recognition and solution groping on the interpersonal relations of minority class in public kindergarten, 1stpractice and evaluation, 2nd practice and evaluation, and evaluation of 1st, 2ndpractice plan. This researcher, a teacher in charge, directly recorded and transcribed, and collected photo materials, teacher interview, children interview, and researcher journals to analyze. The results from this study were as follows. First, asa result of analyzing the problems on the interpersonal relation experience of minority class, children were feeling bored with activities and they had few chances to receive new stimulus through peers. Accordingly, the activity to expand children’s interpersonal relations was selected to carry out. ‘Reunion’, ‘having lunch with senior children’, ‘inviting brothers and sisters’, and ‘exchange with other minority class kindergarten’were execute in the first practice. The progress method was concretely planned in advance for the activity and the practice was done after the advance preparation activity with children. Children experienced various interpersonal relations through the meeting with several people as a result of the first practice and came to know the delight of staying together. However, the necessity of expanding the interpersonal relation targets, necessity of regular meeting, and the necessity of meeting through the ordinary kindergarten activity rather than special activity were discovered and the plan for the 2nd practice was sought. The evaluation of the 1st practice was reflected in the 2ndpractice to conduct the regular meeting with the caring classroom of elementary school. Body play with 1stgraders of elementary caring classroom and kindergarten free choice activity were conducted for 4 times each during after-kindergarten time to enable children to form constant interpersonal relations. ‘Roses of Sharon have blossomed’,‘beating Jing’,‘mother bird, baby bird’,‘glasses play’were chosen as body activities and they were played in the playground of elementary school to enable children to form interpersonal relations through enough physical activities. In the kindergarten free choice activity, infants and first graders could become close to each other while expanding the play in the natural play. Second, to look see the effect of the plan for expanding interpersonal relations of minority class on infants, parents, school children, elementary teachers, and kindergarten teachers, infants could expand various interpersonal relations and experience various plays with people of various ages. Also, the play for infants was expanded and the chance of learning was provided and infants could feel the delight of doing with others. Moreover, the concern of parents, elementary children, and elementary school teachers on the kindergarten increased and kindergarten teachers also received the concern of surrounding people. This study has the significance in light of raising the necessity of expanding interpersonal relations of infants in minority class and presenting plan for teachers of minority class to apply effectively in the real spot. Also, it has the significance in light of conducting various connected activities with elementary school. This study is expected to be a concrete guidance to minority class teachers for interpersonal relation expansion of infants and be helpful to the class operation.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE