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동시를 활용한 음운인식활동이 유아의 음운인식능력 및 읽기·쓰기 발달에 미치는 영향

Title
동시를 활용한 음운인식활동이 유아의 음운인식능력 및 읽기·쓰기 발달에 미치는 영향
Authors
이은주
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김순환
Abstract
The purpose of this study is to determine the effects of phonological awareness activities using children's verse on the phonological awareness ability and reading and writing development of young children. For this purpose, the following questions were set: 1. How do phonological awareness activities using children's verse affect the phonological awareness ability of five-year-olds? 2. How do phonological awareness activities using children's verse affect reading development for five-year-olds? 3. How do phonological awareness activities using children's verse affect writing development for five-year-olds? The research was conducted in 54 children at two classes for five-year-olds at B Kindergarten in Seoul. Of these, 28 children were in the experiment group to which phonological awareness activities using children's verse were applied and the remaining 26 were in the control group. A total of 24 phonological awareness activities were performed for eight weeks from March 19 to May 9, 2014: 9 large-group activities and 15 small-group and individual activities. Phonological Awareness Ability, Word Recognition, and Reading Fluency in Basic Academic Skills Assessment: Early Literacy (Kim, 2011) were used to assess the phonological awareness ability and reading development. The Writing Development Stage developed by Hildreth (1963) and Schikedanz (1983), revised and complemented by Lee and Lee (1985), revised again by Lee (1997), and applied by Roh (2012) and Im (2013) was used to assess writing development. Pilot study, pretest, and posttest were performed; the data from pretest and posttest were analyzed using inter-group independent sample t-test. The results of this study can be summarized as follows: First, phonological awareness activities using children's verse improved the phonological awareness ability. In four sub-factors of the phonological awareness ability―discrimination, deletion, synthesis, and substitution―both syllabic and phonetic levels varied significantly. Second, phonological awareness activities using children's verse significantly changed young children's ability to recognize words. Reading fluency was also improved, with no significant difference. Third, phonological awareness activities using children's verse improved writing development for young children. To put the results together, phonological awareness activities using children's verse positively affected the phonological awareness ability and reading and writing development for young children; it is thus expected that phonological awareness activities which use selected children's verse suitable for young children and which reflect the characteristics of the Korean alphabet can be used in early childhood education practice as a teaching method effective in developing reading and writing for young children.;본 연구는 동시를 활용한 음운인식활동이 유아의 음운인식능력 및 읽기·쓰기 발달에 미치는 영향을 알아보는 것을 목적으로 하고 있다 연구 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 동시를 활용한 음운인식 활동이 만 5세 유아의 음운인식능력에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 동시를 활용한 음운인식 활동이 만 5세 유아의 읽기 발달에 미치는 영향은 어떠한가? 3. 동시를 활용한 음운인식 활동이 만 5세 유아의 쓰기 발달에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울에 소재한 B유치원 만 5세 2학급 유아 54명이다. 그 중 28명은 동시를 활용한 음운인식활동을 적용하는 실험집단이고, 26명은 비교집단이다. 실험은 2014년 3월 19일부터 2014년 5월 9일까지 8주간 대집단 활동 9회, 소집단 및 개별활동 15회로 총 24회의 음운인식활동을 진행하였다. 유아의 음운인식능력과 읽기 발달은 “바사 기초학습기능 수행평가체제 : 초기문해” (Basic Academic Skills Assessment : Early Literacy)(김동일, 2011) 중 ‘음운인식능력’, ‘단어인지’, ‘읽기유창성’을 사용하였다. 쓰기 발달 검사는 Hildreth(1963)과 Schikedanz(1983)의 쓰기 발달 단계에 기초하여 이영자, 이종숙(1985)이 수정 보완하고 이경화(1997)가 재수정한 것에, 노상혜(2012), 임민희(2013)가 사용한 도구를 일부 수정하여 사용하였다. 예비연구, 사전 · 사후 검사를 실시하였으며, 수집된 자료의 분석은 사전검사 점수와 사후검사 점수를 집단 간 독립 표본 t-test를 실시하여 분석하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 동시를 활용한 음운인식활동은 음운인식능력을 증진시켰다. 음운인식능력의 하위요소인 변별, 탈락, 합성, 대치의 네 가지 요인에서 음절 수준, 음소 수준 모두 유의미한 차이가 나타났다. 둘째, 동시를 활용한 음운인식활동은 유아의 단어인지 능력에 유의미한 차이를 가져왔다. 읽기유창성도 증진되었으나 유의미한 차이가 나타나지는 않았다. 셋째, 동시를 활용한 음운인식활동 결과 유아의 쓰기 발달이 증진되었다. 이러한 결과를 종합하면 동시를 활용한 음운인식활동은 유아의 음운인식능력 및 단어 읽기ㆍ쓰기 발달에 긍정적 영향을 주었으며, 유아교육현장에서 유아에게 적합한 동시를 선정하고 한글의 특성을 반영한 다양한 음운인식활동이 유아의 읽기ㆍ쓰기에 효과적인 교수방법으로 활용될 수 있음을 시사한다.
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교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
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