View : 783 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor차미희-
dc.contributor.author한규희-
dc.creator한규희-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:48Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:48Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.otherOAK-000000089822-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/211292-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000089822-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to suggest the teaching plan for providing the opportunity of making students take positive views toward Japan through the classes regarding Joseon Tongsinsa. Recently, the relationship with Japan is getting extreme due to the unresolved historical problems. However, Japan is still the closest partner of Korea in terms of geography, and also the important companion of conversation to deal with the major international relations including the situations in the East Asia region. Therefore, the education to make the positive attitude toward Japan is required. The point that Joseon Tongsinsa as the topic of the classes for the relational history between Korean and Japan has enough potentials for utilization is identified through the existing studies. However, Joseon Tongsinsa has not been highlighted in actual textbooks or classes, and the curriculum is partial in introducing Joseon Tongsinsa’s influences on Japan. Starting from such point, this study focuses on ‘the change of the recognition through cultural exchange’. It emphasizes the characteristics of ‘mutual exchange’ by complementing the fact that it influenced on not only the members of Joseon Tongsinsa who directly participated in the cultural exchange but also the recognition of certain people in Joseon who did not visit Japan at all. As students becomes aware that the people in Joseon and Japan had positive relationships in the past, this study attempts to prove that they can confirm the possibility to have positive relationship between Japan and Korea in these days and expect the future Korea-Japan relation affirmatively. According to the results to make a teacher in middle school conduct the classes with the teaching plan developed by the researcher, the achieved outcomes with significant implications are as follows. First of all, the students realized that Joseon Tongsinsa was sent right before the war through the classes on the purpose and the background of Joseon Tongsinsa. They became to know that Joseon Tongsinsa was the product of the reinforcement of Japanese Invasion of Korea in 1592 (Imjin War), and how peace between two nations was established. Secondly, the students became to find the reason of Joseon Tongsinsa symbolizing the positive relationship between Korean and Japan in interchange. They could have the opportunity to understand that it was not one-sided dissemination of culture but ‘mutual exchange’. Thirdly, they gained the chance to bring the positive prospects of the future relationship between Korean and Japan. Although the Korea-Japan relation in these days is rushing into extremes, the students became to think that they can improve the relationship with Japan in the future through the positive experiences of Joseon Tongsinsa in Korean-Japan relation as well as the Korean wave and the Japanese pop culture which is easily accessible lately.;오늘날 한국과 일본의 갈등은 19세기에 기인한다. 19세기 동아시아는 서구 열강과의 갈등을 경험하는 동시에 동아시아 내에서도 갈등을 되풀이하면서 협력이 아닌, 적대를 선택했다. 오늘날까지 한국과 일본은 가해자와 피해자라는 명백한 구도 속에서 경쟁과 대립을 반복하고 있다. 그 결과 21세기를 살아가는 학생들에게 ‘일본’하면 떠오르는 것들은 ‘임진왜란’, ‘식민지’와 같은 역사적 사건이나 최근의 독도문제를 둘러싼 ‘영유권 다툼’과 역사교과서를 둘러싼 ‘역사전쟁’에 이르기까지 부정적인 것 일색이다. 그러나 일본은 우리와 지리적으로 가장 가까운 동아시아 공동체의 일원으로 앞으로 함께 거의 모든 국제 관계를 해결해 나가야 하는 파트너이다. 따라서 일본을 좀 더 개방적으로 이해할 수 있는 관용의 태도를 기름으로써 상호 간의 괴리감과 적대감을 해소하는 교육이 필요하다. 이러한 태도는 한국과 일본이 공유했던 긍정적인 역사 경험으로 함양할 수 있는데 조선통신사도 그 중 하나이다. 본 연구에서는 조선통신사를 통해 학생들이 한일관계의 긍정적인 측면을 발견할 수 있도록 하는 수업안을 제안하고자 한다. 현 중학교 교과서에는 조선통신사를 조선이 일본에 미친 영향에만 집중해서 서술하고 있다. 그러나 최근 조선통신사에 대한 연구 방향이 확장되면서 기존의 인식과 다른 방향의 연구들이 늘어나고 있다. 이를 기반으로 본 연구에서는 일본인들과의 교류를 통해 조선통신사의 일본에 대한 인식이 긍정적으로 바뀌었다는 점을 보완하여 상호교류였다는 점을 강조하는 수업안을 제안하고자 한다. 수업안은 현직 중학교 교사들로 구성된 전문가들의 점검을 받아 수정 작업을 거친 뒤 완성된 최종 수업안으로 실험 수업을 실시했다. 본 연구는 기존의 연구와 다음과 같은 점에서 차별화된다. 첫째, 조선통신사를 소재로 직접 수업안을 개발하여 실험 수업을 진행했고, 학생들이 작성한 활동지와 설문지를 토대로 결과 분석을 실시했다. 둘째, 본고는 조선통신사를 수업의 소재로 활용하는데 있어 ‘문화교류를 통한 인식 변화’에 초점을 맞춰 일본과 한국의 관계를 생각해보는 기회를 제공했다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구의 내용 및 방법 5 Ⅱ. 연구를 위한 기본적 검토 9 A. 조선통신사에 대한 학계의 연구 9 1. 조선통신사 파견의 목적 9 2. 조선통신사의 문화교류 14 3. 조선통신사로 인한 인식 변화 19 B. 2009 개정 중학교 <역사> 교육과정 분석 26 1. 교육과정에서 추구하는 인간상 26 2. 중학교 <역사>의 목표 28 3. 중학교 <역사>의 내용체계 및 영역별 내용 29 Ⅲ. 2009 개정 중학교 『역사』의 내용 분석 31 A. 2009 개정 중학교 『역사』의 단원 분석 31 B. 2009 개정 중학교 『역사』의 조선통신사 서술 32 1. 조선통신사 파견의 목적 32 2. 조선통신사의 문화교류 33 Ⅳ. 조선통신사 수업 방안의 준비 및 실행 35 A. 전문가 인식조사 및 조선통신사 수업에 대한 전문가 점검 35 B. 사전 학습자 실태 분석 38 C. 수업의 실행 42 1. 교수학습지도안 42 2. 활동지 48 Ⅴ. 조선통신사 수업 방안의 효과 52 A. 조선통신사의 파견 목적에 대한 이해 52 B. 문화교류 영향에 대한 이해와 미래 양국 관계에 대한 긍정적 인식 53 Ⅵ. 결론 및 제언 57 참고문헌 61 부록 64 Abstract 71-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1378214 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc900-
dc.title중학교 조선통신사 수업 방안 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA study on Teaching Methods of Joseon Tongsinsa in middle school-
dc.creator.othernameHan, Kyu Hee-
dc.format.pageviii, 72 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 역사교육전공-
dc.date.awarded2014. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 역사교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE