View : 181 Download: 0

「3-5세 누리과정 교사용 지도서」의 미술활동 분석

Title
「3-5세 누리과정 교사용 지도서」의 미술활동 분석
Other Titles
The analysis of art activities in 「Teacher's guidebook for 3-5 Nuri system」
Authors
최혜림
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
홍용희
Abstract
본 연구의 목적은 「3-5세 누리과정 교사용 지도서」의 모든 미술활동을 미술활동의 분포, 표현유형(회화, 조소, 디자인, 만들기와 꾸미기, 염색, 사진, 설치, 퍼포먼스, 미디어 아트), 미술내용(미술적 요소 탐색하기, 미술활동으로 표현하기, 통합적으로 표현하기, 다양한 예술 감상하기, 전통예술 감상하기), 집단의 형태(개별활동, 공동활동, 대소집단활동, 자유선택활동), 재료의 특성(자연물, 재활용품, 그리기 재료, 찍기 재료, 만들기 재료, 꾸미기 재료)에 따라 분석하는 것이다. 연구의 목적을 달성하기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 「3-5세 누리과정 교사용 지도서」의 미술활동의 분포는 연령별, 생활주제별로 어떠한가? 2. 「3-5세 누리과정 교사용 지도서」의 미술활동의 표현유형은 연령별, 생활주제별로 어떠한가? 3. 「3-5세 누리과정 교사용 지도서」의 미술활동은 누리과정 예술경험 영역의 미술내용에 따라 연령별, 생활주제별로 어떠한가? 4. 「3-5세 누리과정 교사용 지도서」의 미술활동은 집단의 형태와 재료의 특성에 따라 연령별, 생활주제별로 어떠한가? 본 연구의 대상은 교육과학기술부와 보건복지부가 발행한 「3-5세 누리과정 교사용 지도서」 총 32권에 수록된 미술활동이다. 「3세 누리과정 교사용 지도서」는 10권, 「4세 누리과정 교사용 지도서」는 11권, 「5세 누리과정 교사용 지도서」는 11권으로 구성되어 있다. 누리과정 교사용 지도서의 모든 활동의 실제 활동내용을 살펴보고 실질적으로 미술내용이 포함되어 있고 미술활동으로 볼 수 있는지를 분석해서 미술활동을 선정했다. 이러한 과정을 통해 선정된 미술활동의 수는 총 341개이다. 미술활동의 유형 분석을 위해 여러 학자들이 제시한 미술활동 표현유형을 종합하고, 여기에 유아교육학자들이 언급하지 않은 디자인, 퍼포먼스, 미디어아트를 추가하여 사용했다. 미술활동의 미술내용 분석을 위해 누리과정에 명시된 예술경험 영역의 내용 범주에서 미술내용을 사용했다. 또한, 미술내용은 크게 탐색, 표현, 감상으로 분류할 수 있는데, 이에 따른 경향을 살펴보기 위해 앞서 분석한 결과를 탐색․표현․감상으로 재분류했다. 집단의 형태 분석을 위해 미술활동을 개별 활동과 공동 활동으로 분류했고, 다시 전체 활동을 대소집단활동과 자유선택활동으로 분류했다. 재료의 특성 분석을 위해서는 먼저 각 미술활동에서 자연물과 재활용품이 쓰였는지를 살펴보고, 자연물과 재활용품을 포함한 모든 재료를 그리기, 찍기, 만들기, 꾸미기 재료로 분석했다. 각 범주에 따라 빈도(%)로 분석했다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 미술활동의 분포에 대한 분석 결과, 미술활동의 수는 총 341개이다. 생활주제 중에서 건강과 안전은 미술활동의 수는 가장 적었지만, 미술활동 표현유형은 총 9가지 중, 7가지로 구성되어 있었다. 반면에 우리나라는 미술활동의 수는 가장 많았지만, 미술활동 표현유형은 6가지로 구성되어 있었다. 둘째, 미술활동 표현유형 분석 결과, 미술활동은 미술활동 표현유형 9가지 중 만들기와 꾸미기와 회화에 편중되어 있다. 회화는 연령이 높아질수록 빈도와 비중이 낮아졌고, 사진은 연령이 높아질수록 많아졌다. 또한, 설치, 퍼포먼스, 미디어 아트는 전 연령에 걸쳐 비교적 고른 분포를 이루고 있고, 만 4세에서 가장 많았다. 9가지 미술활동 표현유형 중 7가지 이상의 표현유형을 포함한 생활주제는 유치원과 친구, 나와 가족, 동식물과 자연, 건강과 안전, 환경과 생활이다. 셋째, 미술내용 분석 결과, 전체적으로 미술활동으로 표현하기가 가장 많았지만, 탐색, 표현, 감상이 균형을 이루고 있다. 각 생활주제는 미술내용을 8개 이상 포함하고 있다. 넷째, 한 활동 내에서 탐색과 표현으로만 이루어진 활동의 빈도가 가장 높았고, 한 활동 내에서 탐색, 표현, 감상이 모두 포함된 활동은 봄․여름․가을․겨울에서 가장 많았다. 다섯째, 집단의 형태 분석 결과, 미술활동은 주로 자유선택활동과 개별 활동으로 이루어졌다. 자유선택활동과 대소집단활동, 개별 활동과 공동 활동은 활동 간의 균형이 잘 이루어졌다. 여섯째, 재료의 특성 분석 결과, 자연물은 약 5개의 활동 중 1개, 재활용품은 약 4개의 활동 중 1개 비율로 사용됐다. 자연물과 재활용품은 연령이 높아질수록 점점 적게 사용했다. 또한, 재료는 모든 연령에서 꾸미기 재료가 가장 많이 쓰였고, 다음으로 만들기 재료, 그리기 재료, 찍기 재료의 순으로 나타났다.;The purpose of this study is to analyze all art activities in 「Teacher's guidebook for 3-5 Nuri system」 in accordance with their distribution, types of expression(painting, sculpture, design, making and decorating, dyeing, photograph, installation, performance, and media art), the art contents(exploring artistic factors, representing art as an activity, expressing it in an integrated way, appreciating various arts, and traditional arts), types of a group(individual activity, shared activity, large and small group activity, and free-choice activity), and characteristic of materials(natural objects, recycled goods, drawing materials, spotting materials, making materials, and decorating materials). The research questions to achieve the goal of study are as follows. 1. How are art activities distributed by age and theme in 「Teacher's guidebook for 3-5 Nuri system」? 2. How are types of expression of art activities composed by age and theme in 「Teacher's guidebook for 3-5 Nuri system」? 3. How are art activities composed by age and theme in accordance with the art contents of art experience area in 「Teacher's guidebook for 3-5 Nuri system」? 4. How are art activities composed by age and theme in accordance with types of a group and characteristic of materials in 「Teacher's guidebook for 3-5 Nuri system」? The subjects for this study are art activities contained in total of 32 teacher's guidebooks for 3-5 Nuri system published from the Ministry of Education, Science and Technology and the Ministry of Health and Welfare. There are 10 books for 3 year olds, 11 books for 4 year olds, and 11 books for 5 year olds. The art activities were chosen from examining the contents of all activities in the teacher’s guidebooks for Nuri system and analyzing whether they contain the actual art contents or not as well as their possibility to be counted as an art activity. Through these process, a total of 341 art activities were selected. In order to analyze the types of expression of art activities, the categories for expression in art activities suggested by numeral researchers were collected. In addition to it, design, performance, and media art which were not referred by early childhood educators were considered. Moreover, in order to analyze the art contents of the art activities, the contents of the art in the category of art experience stated in Nuri system were used. Furthermore, the contents can be classified into exploration, expression, and appreciation at large. Thus, the analyzed results were re-classified according to this. Then, to analyze the group type, the art activities were categorized into individual activities and shared activities, and they were also classified into large and small group activities and free-choice activities. Lastly, in order to analyze the characteristic of materials, examining whether natural objects and recycled goods were used or not for each art activity was firstly done. In addition, all materials including natural objects and recycled goods were categorized into drawing, spotting, making, and decorating materials. Frequency and percentage were calculated for data analysis. The results of current study are as follows. First, the number of all art activities was 341. As a result of examining it based on themes, teacher’s guidebooks for ‘Health and safety’ had the least number of art activities, but there were 7 types of expression among a total of 9. On the other hand, teacher’s guidebooks for ‘Korea’ had the most number of art activities, but 6 types of expression were found. Second, as a result of analyzing the types of expression, the art activities were leaned to making and decorating, and painting of a total of 9 types. The percentage for painting got lower as the age increased, whereas the percentage for photograph got higher as the age increased. In addition, installation, performance, and media art showed relatively even distribution along all age, and were highest at age 4. The themes which contain more than 7 types of expression out of 9 were ‘Kindergarten and friends,’ ‘Me and my family,’ ‘Animals and plants, and nature,’ ‘Health and safety,’ ‘Environment and living’. Third, as a result of analyzing the art contents, ‘representing art as an activity’ was comprised the most in general, but exploration, expression, and appreciation were balanced each other. Each theme included more than or equal to 8 art contents. Fourth, the activities that only consisted of exploration and expression in an activity showed the highest percentage, and the activities which included all parts of exploration, expression, and appreciation in an activity were mostly found in teacher’s guidebooks for ‘Spring, summer, fall, and winter.’ Fifth, as a result of analyzing the types of group, art activities were mostly conducted as free-choice activities and individual activities. In the activities, there were a balance between free-choice activities and large and small group activities as well as individual and shared activities. Lastly, as a result of analyzing the characteristic of materials, at the rate of one to 5 activities showed using natural objects, and one to 4 activities showed using recycled goods. The frequency using natural objects and using recycled goods decreased as the age increased. In addition, materials for decorating were mostly used at all ages, followed by making, drawing, and spotting materials.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE