View : 803 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor유봉호-
dc.contributor.author丁慶順-
dc.creator丁慶順-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:17Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:17Z-
dc.date.issued1989-
dc.identifier.otherOAK-000000017215-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/211000-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000017215-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to generalize the revised middle school science curriculum from the 1st to the 5th, and to search the future direction of operating the curriculum. In the chapter Ⅱ, it is presented, as a theoretical background about the character of science curriculum, and the reformational trends of modern science curriculum and other countires' science education. In the chapter Ⅲ, summarized the contents of the revised middle school science curriculum over five tines and comparative analyzed them. They are as follows; 1. The theoretical bases The 1st and the 2nd curriculums are affected by 'Experience-centered curriculum' the 3rd by 'Discipline-centered curriculum', the 4th by 'Human-centered curriculum' and the 5th is the supplements of the 4th. 2. The general objectives In the 1st and 2nd, emphasized the understanding of the principle and rules, and the bringing-up of scientific knowledge and attitude through experimental observation. In the 3rd, aimed at the understanding of structurized scientific basic concept. In the 4th, let the students learning the scientific knowledge and the way. In the 5th, stressed the ability of thinking and solving problems creatively. 3. The contents In the 1st and the 2nd, the contents are very similar, but in the 3rd, they are selected into a basic concept. In the 4th, composed of four units every grade because of considering on the mutual comprehension involved conceptual system. 4. The remarking points on guidance In the 1st, they are not presented and from the 2nd to the 5th, presented according to the scientific subjects and in the 4th and the 5th, particulary presented them for evaluation. According to the above study, the followings should be researched for the proper science education.. 1st, science that emphasize applications of industries beneficial to society. 2nd, science that emphasize moral & ethical relationship with itself. 3rd, science education to foster value view related to science and society should be emphasized. On the basis of this education, aims of the science education must be set up and accomplished, giving emphasis to improvement of investigation ability, application attitude of scientific knowledge and ways, interest, learning aspiration and tentative, value perception as well as knowledge.;본 硏究의 目的은 제1차에서 제5차에 걸쳐 전면 개정된 중학교 과학과 교육과정의 變遷內容을 개괄하고 중학교 과학과 교육과정의 目標와 지도내용 및 지도상의 留意點 등의 변화내용을 비교분석하여 그 변천의 理論的 근거를 고찰함으로써 앞으로 중학교 과학과 교육과정의 운영에 대한 方向을 모색하는 데 있다. 제Ⅱ장에서는 理論적 배경으로 과학과 교육의 성격과 우리나라 과학교육의 方向, 외국의 과학교육 및 현대 과학 교육과정의 개혁동향을 살폈고, 제Ⅲ장은 우리나라 중학교 과학과 교육과정의 제5차에 걸친 변천내용을 개관하고 이론적 근거에 따라 比較分析 하였다. 이와 같은 硏究結果를 요약하면 다음과 같다. 1. 과학과 교육과정의 변천에 대한 이론적 근거를 살피면 제1, 제2차 교육과정은 경험중심주의 교육과정의 영향을 받았고, 제3차 교육과정은 학문중심 교육과정의 영향을 받아 기본개념과 탐구과정을 중시하였으며, 제4차 교육과정은 全人敎育을 강조한 인간중심 교육과정으로 과학의 기본개념 이해와 과학적 생활을 할 수 있게 하였으며, 제5차 교육과정은 제4차 교육과정의 보완으로 과학적 소양을 기르는 데 역점을 두는 한편 과학문화의 보편화를 강조하고 있다. 2. 중학교 과학교육 과정의 목표를 보면 제1, 제2차는 과학적 원리와 法則을 이해하고 실험 관찰을 통한 知識과 태도를 육성하는 데 중점을 두었으며 제3차에서는 구조화 된 과학적 기본 개념의 이해를 目標로 삼았다. 제4차는 과학지식과 방법을 習得케 하였고 제5차는 과학적으로 思考하고 創意的으로 문제를 해결하는 능력을 함양토록 하고 있다. 3. 과학과 교육과정의 指導內容은 제1, 제2차에서 모두 비슷하나 제3차에서는 그 체제와 내용이 기본적 개념으로 정선되었다. 그리고, 제4차에서는 槪念體系에 내포된 상호 종합성을 고려하여 학년당 4개 단원으로 축소통합되었으며, 현행 제5차에서는 기본개념의 원리 이해와 기본적 실험실습 기능을 기르고 지역과의 연계성을 고려한 문제들을 선택 지도하도록 하고 있다. 4. 과학과 교육과정에서 지도상의 留意點은 제1차에서는 없고 제2차에서 제5차까지는 科學科 目標에 따라 제시되어 있는데 특히 제4, 제5차에서는 評價上의 유의점까지 제시되어 있다. 이상의 연구 결과로 미루어 볼 때 올바른 과학교육을 위해서는 다음과 같은 방향점이 모색되어야 할 것이다. 첫째, 사회에 유익한 산업에의 응용을 강조하는 과학교육. 둘째, 과학과 산업의 사회윤리적 관련성을 강조하는 과학교육. 셋째, 과학과 사회에 관련되 가치관의 증진을 위한 과학교육이 되어야 할 것이다. 이러한 과학교육 바탕위에 과학교육의 目標가 지식의 이해는 물론 탐구능력의 신장, 과학지식과 과학방법의 활용 태도, 흥미와 학습 의욕, 과학지식의 잠정성, 과학의 價値認識 등에 보다 중점을 두어 설정되고 또 실천되어야 할 것이다.-
dc.description.tableofcontents論文槪要 = ⅴ Ⅰ. 緖論 = 1 A. 硏究의 趣旨와 目的 = 1 B. 硏究 間題 = 2 C. 硏究對象 및 方法 = 3 Ⅱ. 理論的 背景 = 4 A. 科擧敎育의 性格 = 4 B. 우리나라 斜學敎育의 方向 = 6 C. 外國의 科學敎育 動向 = 9 D. 現代 科學敎育 課程의 改革動向 = 14 Ⅲ. 中擧校 科學料 敎育課程딘 變邏 = 18 A. 科學科 敎育課程의 變遷過程 槪觀 = 19 B. 科學科 敎育課程의 -縊目標 比較 = 30 C. 科學科 敎育課程의 指導內容 分析 = 36 D. 科學科 敎育課程의 指導上 留意點 分析 = 44 E. 科學科 敎育課程 改編의 理論的 根據 = 49 Ⅳ. 要約 및 結論 = 53 A. 要約 = 53 B. 結論 = 55 참고문헌 = 58 附鐵目次 = 61 ABSTRACT = 69-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3246597 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject중학교-
dc.subject과학-
dc.subject교육과정-
dc.subject교육학-
dc.title中學校 科學科 敎育課程의 變遷에 대한 硏究-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) STUDY ON THE CURRICULAR TRANSITION OF MIDDLE SCHOOL SCIENCE IN KOREA-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육학전공교육과정분야-
dc.date.awarded1990. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육과정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE