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2009 개정 중학교 음악교과서에 수록된 현대음악 요소를 활용한 지도방안 연구

Title
2009 개정 중학교 음악교과서에 수록된 현대음악 요소를 활용한 지도방안 연구
Other Titles
A Study on the Teaching Method of Modern Music Elements in 2009 Revised Middle School Textbook : Focusing on a Variety of Tones.
Authors
박선영
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박은혜
Abstract
The goal of this study is to develop teaching and learning plan that used modern music elements in 2009 revised middle school textbook to improve understanding and interest of middle school students on modern music and to provide teaching and learning plan to teachers. In order to do so, looked into need for modern music education, organized trend of modern music and 2009 revised curriculum through many of literature researches, then analyzed modern music part of 17 kinds of middle school textbook by 2009 revised music and curriculum. Contents related to modern music that is handled in middle school music education was understood through textbook analysis, develop learning and teaching plan after 3 times by referring this, then survey on current teachers was conducted to verify the validity of that plan and see applicability on school site. The result of analysis on 17 kinds of middle school textbook by 2009 revised music and curriculum by focusing on composer, work and related matter of modern music is as in the following. First, all 17 kinds of middle school music textbooks handled modern music. This can be interpreted as applying music education trend that emphasizes on appropriateness and necessity of modern music education, and it shows that music of various era and cultural area including modern music should be educated. Second, most popular modern music composer and work in textbook was Debussy, Stravinsky and , and compare to those three composers, number of works by other composers were relatively small. Also, since the composition of textbook was focused on musical pieces that focused on work of composer, thus it seems difficult to develop music class that used various music. Therefore, class will need to be composed that used various composers and works with music concept-oriented class or subject-oriented class. Third, most of contents related to modern music in textbook were appreciation-oriented activity. In order to develop comprehensive musicality, activity that express music creatively by connecting it to appreciation activity will need to be developed. Teaching and learning plan developed in this study is composed around concept called ‘various tones’ which proposed in in 2009 revised music and curriculum. It studied various tones through modern music experience which new tones were used, and furthermore, it tried to induce creative expression activity of students that used various tones. Teaching and learning plan is composed in total 3 instructions, and it could be divided by first class which focused on appreciation activity and 2~3rd class which focused on expressionactivity. The first teaching plan focused on activity that appreciate modern music that shows attempt of new tones, and second and third teaching plan focused on expression activity that students inquire into new tone directly and making music that used various tone. Also, second and third teaching plan was composed based on cooperative learning that applied jigsaw model. Teaching and learning plan developed through this study is verified by 3 present teachers who work in Gyeonggi-do for its validity and applicability to site by survey. Questions of survey were composed with 10 multiple-choice questions and 2 descriptive questions, and 10 multiple-choice questions were prepared by 5 stages of Likert scale. According to the result of survey, it seems teaching and learning plan developed in this study will be used as useful data for modern music education. Moreover, it is expected to improve comprehensive understanding of students on modern music through this and make music education that develop potential musicality and creativity efficiently.;본 연구의 목적은 현대음악에 관한 중학교 학생들의 이해와 흥미를 증진시키고 교사들에게 교수․학습 자료를 제공하기 위하여 2009 개정 중학교 교과서에 수록된 현대음악 요소를 활용한 교수․학습 지도안을 개발하는 것이다. 이를 위해 현대음악 교육의 필요성을 살펴보고, 여러 문헌 연구를 통해 현대음악의 경향과 2009 개정 교육과정을 정리한 후, 2009 개정 음악과 교육과정에 의한 중학교 교과서 17종의 현대음악 부분을 분석하였다. 교과서 분석을 통해 중학교 음악교육에서 다루고 있는 현대음악 관련 내용을 파악하고, 이를 참고하여 3차시에 걸친 교수․학습 지도안을 개발한 후 그 지도안의 타당도를 검증하고 학교 현장에서의 적용 가능성을 알아보기 위해 현직 교사들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 2009 개정 음악과 교육과정에 의한 17종 중학교 교과서를 현대 음악 작곡가와 작품, 그리고 관련 내용을 중심으로 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 17종 중학교 음악 교과서 모두 현대음악을 다루고 있었다. 이것은 현대음악 교육의 당위성과 필요성을 강조하는 음악교육의 흐름을 반영한 것으로 해석되며, 현대음악을 포함한 다양한 시대와 문화권의 음악을 교육해야 함을 보여준다. 둘째, 교과서에 수록된 현대음악 작곡가 및 작품은 드뷔시, 스트라빈스키, 쇤베르크의 작품이 가장 많았으며, 그 이외의 작곡가들의 작품은 세 명의 작곡가에 비해 현저히 적게 수록되어 있었다. 또한, 교과서 구성은 작곡가의 작품을 중심으로 한 제재곡 중심의 구성을 취하고 있어서 다양한 악곡을 활용한 음악 수업을 전개하기 어려운 것으로 판단된다. 따라서 음악 개념을 중심으로 한 수업이나 주제를 중심으로 한 수업을 통해 다양한 작곡가와 작품을 활용한 수업을 구성해야 할 것이다. 셋째, 교과서에 수록된 현대음악 관련 내용은 감상 영역을 중심으로 한 활동이 대다수였다. 포괄적인 음악성 함양을 위해 감상 활동과 연계하여 음악을 창조적으로 표현하는 활동이 전개되어야 할 것이다. 본 연구에서 개발한 교수․학습 지도안은 2009 개정 음악과 교육과정의 <음악 요소 및 개념 체계표>에 제시된 ‘여러 가지 음색’이라는 개념을 중심으로 구성하였다. 새로운 음색이 활용된 현대음악의 경험을 통해 여러 가지 음색을 학습하고, 더 나아가 다양한 음색을 활용한 학생들의 창의적인 표현활동을 유도하고자 하였다. 교수․학습 지도안은 총 3차시로 구성되어 있으며, 감상활동에 중점을 둔 1차시 수업과 표현활동에 중점을 둔 2~3차시 수업으로 구분할 수 있다. 1차시 지도안은 새로운 음색의 시도를 보여주는 현대음악을 감상하는 활동에 중점을 두었으며, 2차시와 3차시 지도안은 학생들이 직접 새로운 음색에 대해 탐색해보고 다양한 음색을 활용하여 음악을 만들어보는 표현활동에 초점을 두었다. 또한 2~3차시 지도안은 직소(jigsaw) 모형을 적용한 협동학습을 토대로 구성하였다. 본 연구를 통해 개발한 교수․학습 지도안은 경기도에 재직 중인 현직 교사 3명에게 그 내용의 타당성과 현장 적용 가능성을 설문조사를 통해 검증받았다. 설문지 문항은 선택형 문항 10문항과 서술형 문항 2문항으로 구성하였으며, 선택형 10문항은 5단계의 리커트 척도(likert scale)에 따라 작성하였다. 설문 조사 결과에 따르면 본 연구에서 개발한 교수․학습 지도안이 현대음악 교육을 위한 유용한 자료로 활용될 수 있을 것으로 보인다. 나아가 이를 통해 학생들의현대음악에 관한 포괄적인 이해력을 증진시키고, 잠재된 음악성과 창의성을 효과적으로 계발하는 음악교육이 이루어지기를 기대한다.
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