View : 1574 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor장미화-
dc.contributor.author문소휘-
dc.creator문소휘-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:46Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:46Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.otherOAK-000000084531-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/210704-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000084531-
dc.description.abstract보통 피아노를 처음 접하는 초급 과정에서는 악기를 탐색하고 적응한다. 중급 과정에서는 고급 수준으로의 도약에 도움이 되고 공부하면서 학생들에게 즐거움도 줄 수 있는 다양한 레퍼토리를 다루어야 한다. 하지만 현실적으로 대부분의 교사들은 새로운 곡을 개발하거나 다양한 시대, 작곡가, 장르 등을 고려해서 곡을 선정하기보다 지금까지 본인이 배워온 그대로를 답습하여 학생들에게 주는 곡들이 한정적인 경우가 많다. 특히 20세기 작품들이 고전과 낭만시대에 비해 상대적으로 등한시되고 있다. 그리고 학생들은 평소에 다른 친구들이 연주하여 귀에 익숙한 곡들을 치고 싶어 하기 때문에 교사들의 레퍼토리 선택의 폭이 좁아지게 된다. 본인 역시 중급 수준에서 다루었던 기본 테크닉 교재 외의 레퍼토리는 바로크 시대의 바흐(Johann Sebastian Bach, 1685-1750), 고전 시대의 하이든(Franz Joseph Haydn, 1732-1809), 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756-1791), 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827), 낭만 시대의 쇼팽(Frédéric Chopin, 1810-1849), 리스트(Franz Liszt, 1811-1886) 등의 작품이었다. 물론 이와 같은 곡들은 꼭 다루어야 할 작품이기는 하지만 그 외에 당시 흔하지 않은 작곡가들의 작품은 전혀 다룬 기억이 없다. 과거에 본인을 지도해 주셨던 교사의 입장에서 그 이유를 생각해 보면 1990년대에는 20세기의 레퍼토리가 지금보다도 덜 알려져 있기 때문에 수준별로 다양하게 도입할 수 있는 작품들의 종류가 많지 않았기 때문이라 생각한다. 대학교 입학 후 바로크, 고전, 낭만 작품뿐만 아니라 그 전에는 다루지 않았던 민족주의 음악인 스페인이나 러시아, 또는 미국, 그리고 20세기 여러 작곡가들의 곡들을 접하게 되었다. 처음 이 곡들을 공부했을 때 작곡가가 표현하고자 하는 것이 무엇인지, 또는 작곡 배경 등을 고려하지 않았다. 이후 다시 그 곡을 대했을 때 색다른 주법과 악상(Dynamic), 복잡한 리듬과 예상치 못한 화성의 전개, 작곡가의 혁신적 작법, 그 곡에 대한 배경과 세부적 사항 등을 좀 더 분석적인 방법으로 공부해야 할 필요성을 느꼈다. 피아노를 학습할 때 한국에서는 대체적으로 바로크, 고전, 낭만 시대 레퍼토리를 먼저 다루고 20세기의 곡들은 늦게 다루는 경우가 많다. 그러나 21세기를 살고 있는 우리는 20세기 곡을 고급 수준에 가서 다룰 것이 아니라 독보 능력이 어느 정도 생기면 그 이후부터 수준에 맞추어 시대별로 다양한 음악에 익숙해 질 필요성이 있다고 생각한다. 바르톡(Béla Bartók, 1881-1945)의 “미크로코스모스(Mikrokosmos)”나 쇼스타코비치(Dimitri Shostakovich, 1906-1975)의 “피아노를 위한 일곱 개의 작품(Seven Pieces for Piano)”, “어린이들의 앨범(Children's Album)” 등 초급이나 중급 정도에 다룰 수 있는 20세기의 곡들은 매우 많다. 이러한 작품들도 조성 음악처럼 익숙하게 받아들일 수 있도록 초급 수준부터 도입해야하며 더 다양한 레퍼토리를 위하여 20세기 피아노 교습의 작품 연구와 보편화가 시급하다고 생각한다. 대학원 입학 후 투리나(Joaquin Turina, 1882-1949)의 작품인 “세 개의 안달루시아 춤(Tres Danses Andalouses), Op. 8”을 연주하게 되면서 “투리나”라는 작곡가를 처음 알게 되었고, 생소한 이 작곡가의 음악에 대해 연구하던 중 스페인 음악에 관심을 가지게 되었다. 투리나의 작품은 중급 수준의 학생들이 다룰 수 있는 곡들이 많았고, 스페인의 음악적 특징을 경험하게 하는 좋은 레퍼토리가 될 수 있다는 것을 알게 되었다. 투리나가 살던 시기인 19세기 말에서 20세기 초에는 유럽을 중심으로 혁신적인 바그너를 추종하는 후기 낭만주의(Late Romanticism)와 러시아, 폴란드, 스페인, 노르웨이 등을 중심으로 한 민족주의(Nationalism), 프랑스의 인상주의(Impressionism), 그리고 오페라에서 가장 두드러지게 나타난 사실주의(Realism) 음악이 주류를 이루었다. 그 중 음악사에서 민족주의 음악으로 러시아, 폴란드, 헝가리의 음악이 매우 중요한 위치를 차지하고 있지만, 스페인의 민족주의 음악도 특징적인 많은 요소들과 함께 음악 문헌사에서 중요하게 취급되어야 한다. 19세기 말에서 20세기 초, 근대 스페인 민족주의 음악의 시작은 페드렐(Felipe Pedrell, 1841-1922)로 볼 수 있는데 그는 20세기 스페인의 대표적인 작곡가인 알베니즈(Isaac Albeniz, 1860-1909), 그라나도스(Enrique Granados, 1867-1916), 파야(Manuel de Falla, 1876-1946)의 스승으로도 잘 알려져 있다. 페드렐은 스페인 음악을 이탈리아 스타일의 영향으로부터 벗어나게 하기위해 노력하였으며 올메다(Federico Olmeda, 1865-1909)와 함께 스페인 민족주의의 음악적 기반의 많은 부분을 확립하였다. 이 시기의 두 작곡가는 스페인 음악의 선율적 특징과 다양한 춤에서 비롯한 리듬, 기타와 캐스터네츠와 같은 악기 등 민속 음악에 관한 자료를 수집하고, 그러한 것을 바탕으로 자신들의 작품을 작곡함으로써 알베니즈, 그라나도스, 파야, 투리나와 같은 많은 작곡가들의 선구적 역할을 하였다. 스페인의 예술음악을 대표하는 작곡가로는 투리나 외에도 알베니즈, 그라나도스, 파야가 있다. 그 중 알베니즈는 스페인 리듬을 국제적으로 널리 알리게 되는 첫 번째 사람이며 비르투오조(Virtuoso)적인 곡들을 많이 썼다. 그라나도스는 그의 피아노 음악에서 춤곡 리듬을 조금 사용하였으며 파야는 스페인 춤곡 리듬을 많이 이용하였지만 피아노가 아닌 다른 매체를 위해서였다. 그 중 투리나는 알베니즈에 비해 다양한 수준의 작품들이 많으며 그라나도스나 파야보다 훨씬 더 많은 스페인 춤곡 리듬과 선율을 작품에 사용하였다. 투리나는 프랑스의 작곡가인 댕디(Vincent d'Indy, 1851-1931), 포레(Gabriel-Urbain Faure, 1845-1924), 드뷔시(Claude Achille Debussy, 1862-1918), 라벨(Maurice Ravel, 1875-1937), 뒤카(Paul Dukas, 1865-1935) 등의 영향을 받았다. 그렇기 때문에 투리나는 비록 기법은 프랑스적이지만 스페인 어법을 많이 사용해서 작곡했다는 점이 특징적이다(김경임, 1982). 투리나는 관현악곡, 앙상블, 가곡 등 다양한 장르의 곡을 작곡하였지만 피아노곡을 가장 많이 썼으며 대표적인 곡으로는 “세비야(Sevilla), Op. 2, 1909” “낭만적 소나타(Sonata Romentique), Op. 3, 1909” “환상 소나타(Sonata Fantasia), Op. 59, 1930” 등 이다. 그의 피아노 작품은 중급 수준 이상의 곡들이 대부분으로 그 중 특히 “어린이”를 위한 곡은 어린이가 직접 칠 수도 있는 곡과 어린이들에게 들려주기 위해 의도된 곡들로 나누어진다. 그러한 곡들은 “어린아이 같은 행동(Niñerías), Series 1, Op. 21, 1918”, “소형 예술품(Miniaturas), Op. 52, 1929”, “어린아이 같은 행동(Niñerías), Series 2, Op. 56, 1930”, “어린이 학교(Jardín de Niños), Op. 63, 1931”과 같은 것이다. 본 논문에서는 스페인의 20세기 피아노 음악의 대표적 작곡가 중 한 사람인 투리나의 생애를 먼저 살펴보고 그의 피아노 독주 작품을 형식이나 주제별, 그리고 난이도 별로 나누어 정리 하였다. 그리고 투리나의 피아노 작품에 나타난 전반적인 음악적 특징을 알아본 후 “다섯 개의 집시 춤(Cinco Danzas Gitanas), Series 2, Op. 84, 1934”에서 사용된 특징적 음악 작법을 중심으로 한 분석과 지도 방안을 연구하여 제시하였다. 마지막으로 “다섯 개의 집시 춤, Op. 84”의 교육적 가치를 살펴보기로 하겠다. 결론에서는 연구의 내용을 정리하고 “다섯 개의 집시 춤, Op. 84”과 연계하여 다룰 수 있는 작품들을 제언하였다. 이러한 연구는 19세기 말과 20세기 초의 기법과 함께 스페인 음악적 특징을 가진 곡을 이해하고 접근 할 수 있는 방법을 찾을 수 있도록 도움을 줄 것이다. 그리고 본 논문이 스페인 음악 뿐 아니라 많이 연주되지 않는 투리나의 작법을 연구하여 여러 테크닉적 요소들과 함께 음악적 표현력 향상에 도움을 주어 연주에 도움이 되도록 하고 더 나아가 새로운 레퍼토리 개발의 촉매가 되기를 바란다. 또한 이 곡의 연구를 통하여 투리나의 알려지지 않은 작품과 또 다른 스페인의 작곡가의 작품을 지도하는 교사나 공부하는 학생에게 도움이 되기를 기대한다. ;The piano beginner usually starts with knowing about the instrument Piano getting used to it, and then learns how to play the piano, and for the Intermediate, a number of repertoires to help the preparation for the Higher level are treated along with enjoyment. Even though most of piano teachers should try to search new repertoires for their students, they don't, but just teach the same pieces and in the same way to have learned. Spacially the 20th-century piano pieces don't be preferred relatively than the classic and the romantic. Furthermore teachers can't help giving selective pieces due to students' hope to play the pieces familiar or popular among them including their friends. With the pieces for the technique, I also played the works of Johann Sebastian Bach(1685-1750) in the Baroque era, Franz Joseph Haydn(1732-1809), Wolfgang Amadeus Mozart(1756-1791), Ludwig van Beethoven(1770-1827) in the Classic era, Frédéric Chopin(1810-1849) and Franz Liszt(1811-1886), etc. in the Intermediate level. in the Romantic era. Of course, these works must have been treated necessarily but I never played pieces of the 20th-century composers who were uncommon at that time. If I understand at my teacher's situation, the reason why I didn't play the 20th-century pieces was that there were not enough a variety of the 20th-century works for each level in the 1990s than now. As a music college student, I performed various repertoires of the Baroque, the Classic, and the Romantic as well as many kinds of works from Nationalism music like Spain and Russia, and works from the 20th-century music of U. S. A. and of the others. I practiced music only depending on music without thinking what the composer want to express, when firstly encountering those music, or background, etc. of composition. When I encountered the music through analytic approach again over time, I felt the need to study about different playing method, dynamic, complex rhythm, unexpected development of harmony, composer's revolutionary writing method, background and particulars of the music. Many students firstly treat music the Baroque, Romantic and Classic eras and then treat musics late. However, it is thought better that we living in the 21st century be accustomed various musics by period if independent ability is somewhat formed, not treating musics late. There are very many musics such as "Mikrokosmos” of Béla Bartók(1881-1945), "Seven Pieces for Piano” of Dimitri Shostakovich(1906-1975) or “Children's Album” which can treat in the Primary or Intermediate level and which are belonged to the 20th century. It is thoght that research and generalization for the works in the 20th century are urgent, which we can encounter even in the Primary level so as to accommodate works in the 20th century friendly like tonal music. After attending the graduate school, I firstly encountered a composer called “Turina(1882-1949)” while playing “Tres Danses Andalouses, Op. 8”, a his work as music for practical examination. I was interested in Spanish music while researching about a strange music. There were many Turina's works that students can treat in the Intermediate level and I found that they can become good repertoires to experience the characteristics of Spanish music. In the era of the end of 19th century through the early of the 20th century when Turina lived, late-romanticism music around Europe that followed revolutionary Wagner and Nationalism around Russia, Spain and Norway, Nationalism, Impressionism in France and Realism musics showing the significant characteristics in opera formed the mainstream. In fact, it can be regarded that Nationalism in Spain and Norway are relatively less treated than music in Russia, Poland or Hungary even in respect of play repertoires or literature research than but they have been frequently treated by non-Spanish composers such as Domenico Scarlatti(1685-1757), Franz Liszt(1811-1886) or Claude Achille Debussy (1862-1918). The first starter of the modern Spanish Nationalism music in the 19th century through the early 20th century can be regarded as Felipe Pedrell(1841-1922), who is also famous as a mentor of Isaac Albeniz(1860-1909), Enrique Granados (1867-1916), Manuel de Falla(1876-1946) who are typical Spanish composers in the 20th century. Manuel de Falla endeavored to release Spanish music from the effect by Italian style and established the majority of Nationalism music in Spain together with Federico Olmeda(1865-1909). Two composers in this period collected data concerning folk music instrument such as rhythm, guitar and castanets which are originated from rhythm characteristics of Spanish music and divers dances and composed their works on the data so collected and played a pioneering role of a lot of composers such as Albeniz, Granados, Falla and Turina. Typical composers of Spanish art music include Turina, Albeniz, Granados, and Falla. Albeniz of them is the first composer who let Spanish rhythm widely know internationally and mainly composed Virtuoso music. Granados used rhythm for dance music a little in his piano music and Falla mainly used rhythm for Spanish dance music for other media than piano. Turina composed more diverse level of many music than Albeniz and it is needed to study Turina's work since he used much more rhythm and melody for Spanish dance music than Granados or Falla. urina was affected by Vincent d'Indy(1851-1931), Gabriel-Urbain Faure(1845-1924), Claude Achille Debussy(1862-1918), Maurice Joseph Ravel(1875-1937) and Paul Dukas(1865-1935), etc. as French composers. For the reason, Turina used French technique and was featured that he composed by mainly using Spanish grammar(Kim Gyeong-im, 1982). Turina composed various genre such as orchestral music, ensemble and opera but mainly wrote piano music. His representative music includes “Sevilla, Op. 2, 1909” “Sonata Romentique, Op. 3, 1909” “Sonata Fantasia, Op. 59, 1930”, etc. Most of his piano works are music over the Intermediate level and especially music for "Children" are classified into music that children can directly play and music intended for hearing to children, These music include "Niñerías, Series 1, Op. 21, 1918”, “Miniaturas, Op. 52, 1929”, “Niñerías, Series 2, Op. 56, 1930” and “Jardín de Niños, Op. 63, 1931”, etc. This study firstly the life of Turina, a typical composer of Spanish piano music in the 20th century and then arranged his piano solo works by type, theme and difficulty degree. After examining the characteristics of the whole music appeared Turina's piano works, this study analyzed around the featured composing method used in "Cinco Danzas Gitanas, Series 2, Op. 84, 1934” and researched and suggested guidance methods and finally examined about educational value of “Cinco Danzas Gitanas, Op. 84”. It is thought that this study can help find a method to understand and access to the music with the characteristics of Spanish music together with technique used in the end of the 19th century and the early of 20th century. It is hoped that this study will help for improving musical expressiveness together with various technical factors through the research of Turina's composition method for music not frequently played as well as Spanish music and help for play and furthermore cause to develop new repertoires. In addition, it is expected that research of this music will be helpful to teachers who instructs the work of Turina's other works or works of other Spanish composers or students who study music.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성과 목적 1 B. 연구의 방법과 내용 2 C. 연구의 범위 및 제한점 4 Ⅱ. 본론 6 A. 투리나(Joaquin Turina, 1882-1949)의 생애 및 피아노 작품 6 1. 투리나의 생애 6 2. 투리나의 피아노 독주 작품 분류 11 B. 투리나 피아노 작품에 나타난 일반적 특성 34 1. 짜임새(Texture) 36 2. 선율 37 3. 조성 및 화성 42 4. 리듬 48 C. 다섯 개의 집시 춤(Cinco Danzas Gitanas, Series 2), Op. 84, 1934에 대한 교수법적 분석 57 1. 다섯 개의 집시 춤, Op. 84의 분석과 지도방안 57 가. 가마솥 축제(Fiesta de las Calderas) 57 나. 리드미컬한 원(Crculos Rtmicos) 67 다. 기도(Invocacin) 74 라. 리드미컬한 춤(Danza Rtmica) 81 마. 세기리야(Seguiriya) 88 2. 다섯 개의 집시 춤, Op. 84의 교육적 가치 95 Ⅲ. 결론 100 참고문헌 104 Abstract 109-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3823741 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 공연예술대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title투리나(Joaquin Turina)의 “다섯 개의 집시 춤 (Cinco Danzas Gitanas), Op. 84”에 대한 피아노 교수법적 분석-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedPiano Pedagogical Analysis on “Cinco Danzas Gitanas, Op. 84” of Joaquin Turina-
dc.creator.othernameMun, So Hui-
dc.format.pagexiii, 113 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major공연예술대학원 피아노교수학전공-
dc.date.awarded2014. 2-
Appears in Collections:
공연예술대학원 > 피아노교수학전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE