View : 1509 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김선미-
dc.contributor.author하슬기-
dc.creator하슬기-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:43Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:43Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.otherOAK-000000083896-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/210681-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000083896-
dc.description.abstract본 연구는 중학교 음악 수업에서의 학습 동기 유발을 위한 지도안 개발에 목적을 두었다. 음악 수업에서의 동기 유발을 통해 학습자들에게 국악에 대한 흥미를 유발하고 적극적인 참여를 유도하며 전반적인 수업 시간에 걸쳐 동기가 지속되도록 하고, 수업이 끝난 이후 실생활에서도 영향을 줄 수 있는 수업을 구상하는 데에 그 목적이 있다. 중학교 1학년을 학습 대상으로 동기 유발 이론인 켈러의 ARCS 동기 설계 모델을 창작 국악 영역에 적용하여 학습 전략을 제시하였다. 켈러의 ARCS 동기 설계 모델은 학습자의 동기를 향상 시키고, 학습 전반적으로 유지시키기 위한 과정으로써, 동기의 네 가지 요소인 주의집중(Attention), 관련성(Relevance), 자신감(Confidence), 만족감(Satisfaction)을 향상시키는 전략을 10단계의 설계 과정으로 제시하여 창작 국악 영역 수업에 적용하였다. 10단계는 코스 정보 획득, 학습자 정보 획득, 학습자 분석, 현존 자료 분석, 목표 및 평가 항목 명세, 잠재적 전술 명세, 전술 선택 및 설계, 수업과 통합, 수업 자료 선택 및 개발, 평가 및 수정으로 이루어져 있으며, 각 단계에 해당하는 분석 및 전략을 제시 하였다. 제재곡 선정을 위해 2009 개정 교육과정 중학교 음악 교과서 17종의 창작 국악 영역 수록현황을 분석한 후 수록 빈도수가 가장 높은 ‘청소년을 위한 국악관현악 입문’과 ‘신모듬’을 제재곡으로 선정하였다. 선정된 제재곡은 켈러의 ARCS 이론의 10단계 설계과정에 따라 주의집중, 관련성, 자신감, 만족감을 향상 시키는 교수 전략을 적용하여 지도안을 개발하였다. 개발한 지도안은 현직 음악 교사 4명에게 타당성과 신뢰도, 현장에서 실행 가능성에 대한 검증을 받아 수정 및 보완 하였다. 본 연구에서 구성한 수업 지도안에 대한 현직 중등 음악 교사의 의견은 여러 매체를 적절하게 사용하여 학습자의 흥미와 수업참여도를 높였으나 45분 동안 진행되는 수업에서 활용하기에는 활동이 많아 시간이 부족하다는 결론을 얻어 수업 지도안을 수정하여 제시하였다. 학습 동기는 수업에 있어서 중요한 요소이다. 학습 동기의 형성은 학습자의 몰입과 성취에 영향을 미친다. 따라서 학습 동기 유발을 위한 수업을 설계하여 학습자의 성공적인 수업 몰입을 돕는 것이 교사의 역할이다. 그러므로 창작 국악 영역에 대한 학습자들의 흥미와 성취를 높일 수 있는 수업 지도 방안이 지속적으로 연구되고 활용되어지기를 기대한다.;The purpose of the study is to develop teaching guide for motivation of learning in the middle school music class. The teaching guide is designed that students are able to be interested in Korean traditional music and build and improve their motivation by participating actively in music class as they are learning Korean traditional music. Furthermore, it has aim to have influence on their practical life so that they can continue to have motivation of it. In this study, middle school students in the first grade were selected, and it has been suggested that Keller's ARCS about motivation theory is applied to New korean traditional music for effective learning strategy. ARCS motivational design model of Keller improves motivation of learner and maintains them continuing to learn in general. There are four elements which are "Attention, Relevance, Confidence, and Satisfaction", and those are applied to New Korean traditional music class by providing design process of ten steps. The following Ten steps consist of acquisition of course information, acquisition of information of learner, analysis of learner, analysis of existing materials, classification of evaluation items and goal, classification of potential plan, choice and design of method, class and integration, choice and development of class materials, and evaluation and modification. Each steps are given analysis and strategy to evaluate their effectiveness. The appreciation pieces of the creation classes Korean Traditional Music from seventeen different editions of middle school music textbooks revised in 2009 had been analyzed based on their contents and uses. Appreciation pieces were selected by frequency of appreciation pieces; "The Young Person's Guide to the Orchestra"and "Shinmodeum." The selected Korean traditional pieces have developed teaching method by applying teaching strategy to improve attention ability, correlation, confidence, and satisfaction in terms of 10 steps design process of ARCS theory of Keller. The teaching method was verified about validity, reliability and practicability by current four music teachers so that it has been modified and supplemented. In the result of verification, opinions of current middle school music teachers about selected teaching method in this study were that it is hard to progress class given forty five minute even if learner's interest and participation in the class increased. This is because it is not enough time to get everything done during forty five minute class. Therefore, the complimented teaching method has been provided to take into account learning motivation. The learning motivation is the most important element in the class and its development affects concentration ability and achievement ability of learner. Therefore, it is role of teacher to help learner to be able to participate actively and pay attention in the class for learning motivation. In order to improve interest and achievement of learner in the area of the creation classes Korean Traditional Music, study of various teaching methods need to be conducted consistently and applied.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구의 내용 및 방법 3 Ⅱ. 이론적 배경 4 A. 켈러(Keller)의 ARCS 동기 설계 모델 4 B. ARCS 동기 설계 모델의 교육적 적용 20 Ⅲ. ARCS 동기 설계 모델을 적용한 창작 국악 수업 지도방안 개발 24 A. 제재곡 선정을 위한 교과서 분석 24 B. ARCS 동기 설계 모델을 적용한 교수 학습 설계 35 C. ARCS 동기 설계 모델을 적용한 교수 학습 지도 계획안 69 D. 수업지도안에 대한 검증 85 Ⅳ. 결론 89 참고문헌 91 부록 94 ABSTRACT 99-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent15573810 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title켈러의 ARCS 동기 설계 모델을 적용한 국악수업 지도방안 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle국악 창작 영역을 중심으로-
dc.title.translatedThe research regarding teaching method for Korean Traditional music class based on the designed model of ARCS of Keller : Focus on the creation classes Korean Traditional Music-
dc.creator.othernameHa, Seul Gi-
dc.format.page101 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 음악교육전공-
dc.date.awarded2014. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE