View : 632 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor윤승현-
dc.contributor.author서현선-
dc.creator서현선-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:43Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:43Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.otherOAK-000000084632-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/210676-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000084632-
dc.description.abstract본 연구는 음악학자 달크로즈(Dalcroze, E.)의 유아음악교육법에 기초하여 유리드믹스(Eurythmics) 활동을 유아를 대상으로 한 바이올린 그룹 레슨에 적용하고 리듬감 향상 효과 여부를 확인하는 것에 목적이 있다. 이를 위하여 달크로즈 전문가 아브람슨(Abramson, R. M.)이 정의한 달크로즈 이론의 34가지 리듬 요소 중 유아의 눈높이에 맞는 동작 8개를 선정하여 달크로즈 이론을 적용한 바이올린 지도법을 고안하였다. 이 지도법의 효과를 확인하기 위해 서울에 위치한 C유치원의 원생(만 6세) 55명을 대상으로 교육을 실시했다. 실험집단으로 국화반 28명을, 비교집단으로 백합반 27명을 선정했다. 실험집단은 주 1회 8주간 8회에 걸쳐 실시하였고, 비교집단에는 기존의 일반적인 바이올린 레슨 중심의 음악활동으로 진행하였다. 유아의 리듬감을 측정하기 위해 고든(Gordon, E. E.)의 음악 오디에이션 초급 측정(PMMA) 중 리듬소질 테스트를 사전, 사후검사에 실시하였다. 8회의 수업 이후, 실험집단 원생 중 17명의 학생들은 사후 점수가 상승한 것으로 조사되었고, 원 점수 기준으로 11점(백분위 점수 48점)과 9점(백분위 점수 45점)씩 개선된 원생들이 상대적으로 높은 개선도를 나타냈다. 또한 실험집단의 63.0%가 사전에 비해 향상된 것으로 나타난 반면, 비교집단의 경우 51.7%로 다소 낮게 나타나며, 사전 예상과 일치한 결과를 도출했다. 많은 선행연구의 달크로즈 유리드믹스 활동 시 유아의 음감 및 리듬감이 향상되었다는 보고에 따라 본 연구 또한 바이올린이라는 기악 활동에 달크로즈 유리드믹스 활동을 적용하기에 적합하며, 바이올린 그룹 레슨 시에는 일반적인 연주법 레슨과 동시에 달크로즈 유리드믹스 활동을 겸하는 것이 효과적이라고 판단된다. 본 논문은 유아를 대상으로 한 바이올린 그룹 레슨에 달크로즈 이론을 적용시켜 실험한 실험적 논문으로 이 연구를 계기로 이후의 달크로즈 이론이 음악의 기악 영역에도 확장되어 좀 더 발전된 연구가 이루어지길 바란다.;Preparation and Practice of Eurythmics-Based Rhythm Teaching Plan for Early Childhood Violin Group Lesson The purpose of this study was to examine the application of eurythmics to violin group lesson based on musicologist Emile Dalcroze's early childhood music education method in an attempt to determine the effects of this approach on a sense of rhythm. Eight movements that were appropriate at preschooler level were selected from among 34 rhythmic elements of Dalcroze's theory that were selected by Robert M. Abramson who was an expert in Dalcroze, and then a violin teaching method was devised based on Dalcroze's theory. The subjects in this study were 55 five-year-old preschoolers at a kindergarten located in Seoul. 28 preschoolers from a class named chrysanthemum were selected as an experimental group, and 27 preschoolers from another class named lily were selected as a control group. The experimental group took lessons according to the teaching method, and the control group took typical lessons. The instrument used to assess their sense of rhythm before and after the experimental teaching was the rhythm test of Gordon's PMMA. The application of the eurythmics-based new teaching method to violin group lesson was expected to have a significant effect on the improvement of the preschoolers' sense of rhythm. After they took eight lessons, 17 kindergarteners of the experimental group scored higher in the posttest, and the kindergarteners who showed a rise of 11 scores(percentile score 48) and 9 scores(percentile score 45) showed a relatively better improvement. 63.0 percent of the experimental group scored higher in the posttest, whereas just 51.7 percent of the control group did. Thus, the experimental teaching produced the same results as expected. A lot of earlier studies established that preschoolers who engaged in eurythmics activities showed improvement in terms of pitch and a sense of rhythm, and this study also found that Dalcroze's eurythmics could be appropriate for instrumental music activities of violin, and that a combination of general lessons on how to play the violin and Dalcroze's eurythmics could be more effective in violin group lessons. So far, an experiment was implemented to apply Dalcroze's theory to early childhood violin group lesson, and this study is expected to be followed by more advanced research efforts in the application of Dalcroze's theory into the field of instrumental music.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 Ⅱ. 이론적 배경 3 A. 유아음악교육의 필요성과 그 목적 3 B. 리듬교육의 필요성과 그 목적 6 C. 달크로즈 교수법의 이론적 개요 8 1. 유리드믹스에서의 박자와 리듬의 개념 9 2. 유리드믹스의 동작 유형 11 3. 유리드믹스의 원리 11 4. 유리드믹스 활동이 유아에 미치는 영향 13 D. 선행연구 고찰 15 Ⅲ. 연구방법 17 A. 연구 대상 17 B. 측정도구 17 C. 연구 절차 18 D. 통계처리 19 E. 제재곡 선정 20 Ⅳ. 유리드믹스를 적용한 바이올린 유아그룹 레슨 지도안과 그 실습 21 A. 빠르기(Tempo) 24 B. 강약(Dynamics) 31 C. 쉼(Rests) 37 D. 여러 가지 리듬(Various Rhythms) I 43 E. 여러 가지 리듬(Various Rhythms) II 48 F. 악상 (Articulation) 54 G. 당김음 (Syncopation) 58 H. 루바토 (Rubato) 63 Ⅴ. 고든의 음악 오디에이션 초급 측정(PMMA) 결과 및 분석 67 A. 사전 검사 결과 및 분석 67 B. 사후 검사 결과 및 분석 70 Ⅵ. 결론 및 제언 72 참고문헌 74 ABSTRACT 77-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent7515023 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title유리드믹스를 적용한 그룹 바이올린 레슨이 유아의 리듬감 향상에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedPreparation and Practice of Eurythmics-Based Rhythm Teaching Plan for Early Childhood Violin Group Lesson-
dc.creator.othernameSeo, Hyun Sun-
dc.format.pageix, 78 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 음악교육전공-
dc.date.awarded2014. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE