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추체험 학습을 통한 로제타스톤 해독하기

Title
추체험 학습을 통한 로제타스톤 해독하기
Other Titles
Decoding the "Rosetta Stone" Through Historical Reenactment
Authors
권은영
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 역사교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이종경
Abstract
역사학습에서 경험을 통해 역사를 이해하고 배우는 것은 매우 중요하다. 학습자는 단순히 지식을 습득하는 것을 넘어서 경험을 통해 역사적 지식을 새롭고 의미 있게 구성하는 능동적인 과정을 거치는데, 이러한 활동의 효과적인 방법으로 추체험 학습법을 들 수 있다. 최근 많은 연구를 통해 다양한 형태의 추체험 학습이 역사적 사고력과 창의력을 신장시킬 수 있다는 의견이 제기되고 있음에도 불구하고 이와 관련된 구체적인 수업 안은 사실상 부족하다. 따라서 학생들 수준에 맞는 흥미로운 주제와 수업 방법에 대한 연구의 필요성을 인식하는 과정에서 몇 가지 중요한 점을 검토해보았다. 먼저, 세계사에서 고대 이집트에 대한 학생들의 관심이 높다는 점, 그리고 고대 이집트의 역사가 어떤 과정을 거쳐 세상에 밝혀지게 되었는지에 대한 학생들의 이해가 부족하다는 점에 착안하여‘로제타스톤’이라는 유물을 선정해 역사를 이해하는 방법을 생각하였다. 다음으로 단순히 유물에 대한 이해를 통해 역사를 암기하는 것보다 로제타스톤의 상형문자 해독 과정을 학생들이 직접 추체험함으로써 그 과정에서 창의력과 사고력을 발휘할 수 있도록 하는 방법을 고민하였다. 이에 본 연구에서는 로제타스톤과 상형문자 해독과정에 대한 이론적 연구를 바탕으로 토머스 영이나 장 샹폴리옹과 같은 천재적인 학자들이 어떤 사고과정을 거쳐 고대 이집트 상형문자를 해독했는지 학생들이 단계별 문제를 통해 추체험 해보는 수업 안을 개발하고, 이를 실제 교육 현장에 적용할 수 있는지의 여부를 검증하였다. 수업의 과정은 1단계(내용의 이해 및 인식), 2단계(실습활동), 3단계(사고의 확장), 4단계(적용 및 평가)로 구성하였고, 각 단계를 수행하기 위한 구체적인 수업 안은 기초단계, 실습단계, 해독단계로 구분하였다. 수업의 유형은 멀티미디어 자료와 활동지를 이용한 추체험 활동을 통해 학생들의 창의력을 계발 할 수 있는 학습법으로 진행하였다. 교과서에서 배우지 않는 생소한 내용이라는 점을 감안하여 수업의 도입부에 학생들의 흥미와 관심을 자극하기 위해 영상을 활용하였고, 교사의 수업 평가와 학생 참여도 및 이해도 평가를 바탕으로 수업의 결과를 검증하였다. 또한 학생들의 추체험 활동과 상형문자에 대한 인식을 살펴보기 위해 수업 전·후 설문조사를 실시하여 본 연구의 효과성을 검증하는 자료로 활용하였다. 본 연구의 수업 결과 학생들은 교과서에서 배우지 않는 처음 배우는 내용이라 흥미를 느꼈고, 이집트와 관련된 다른 많은 정보와 사실을 알게 되어 의미 있는 경험이었다는 긍정적인 반응을 보였다. 뿐만 아니라 추체험 과정에서 창의적인 사고가 가능했다는 것을 증명하는 학생들의 다양한 의견이 본 연구의 목적을 달성하였음을 뒷받침 해준다.;Understanding and learning are important in history studies. There exists variety ways to teach students, and historical reenactment is one of the most effective ways of activities to learn history. Nowadays, many studies supports the idea of historical reenactment as a new way of enhancing students with critical thinking and creativeness, but there still does not exist specific ways to teach. Therefore, inspections on studies of how to create new ways to teach students have led to important factorials: students’ interest and knowledge on the particular topic; and, one of the topic was the history of ancient Egypt. Many students have shown interest in the topic, but have lacked in understanding why it was revealed and what effect it had onto world. Therefore, “Rosetta Stone” was selected as the best fit model to understand and learn ancient Egyptian history. Furthermore, the lecture should not only contain elements of memorizations and understandings, but with the enhancement of historical reenactment, to know and understand better of the history while doing activities of decoding the hieroglyphics, to help students to build creativeness and critical thinking skills. This study, with the bases of all the fundamental and theoretical ways, has also involved great scholars’, such as Thomas Young or Jean Champollion, critical thinking processes on approaching the problem of decoding the hieroglyphics. With such bases, the lecture, a step by step process using historical reenactment, was also tested for its suitability. This experimental lecture, which was composed of four steps; consecutively, understanding and acknowledging the problem, practical exercise, critical thinking, and application and evaluation; and has focused on having students to be more creative using multi-media and activity sheets on reenacting the ancient Egyptian history. Due to the lack of familiarity on the subject, the foundational step included a short video to gain interest, and a survey was done before and after the class to verify the difference on recognition of the hieroglyphics and the effectiveness of the reenactment. To support the verification, this lecture was evaluated on the way it was taught, students’ participation, and their comprehension on the subject. As of the result, such an unfamiliar topic taught through historical reenactment was both entertaining and meaningful to the students. They have learned and understood the history of ancient Egypt better than ever and their variety opinions on Rosetta Stone, reflecting the creativeness and critical thinking skills gained, supports the idea that historical reenactment is effective on educational basis.
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