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엘리자베스 1세 평가하기

Title
엘리자베스 1세 평가하기
Other Titles
Assessment of Elizabeth I : The study of history of man's class method with utilization of image media
Authors
손혜린
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 역사교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이종경
Abstract
교육현장에서 실제로 이뤄지고 있는 역사 학습 과정에서 엘리자베스 1세는 주로 남성지도자와 같은 특질을 지닌 성공한 지도자로서 서술되어 있다. 엘리자베스 1세에 대한 학계의 평가 또한 그녀의 여성적 특성에 주목하기 보다는 남성지도자와 같은 특성을 그녀의 강점과 성공의 요인으로 보고 있다. 본 연구는 이와 같은 기존의 관점과 평가에 이의를 제기해 엘리자베스 1세가 남성과는 분명히 다른 ‘여성적 특성’을 통해 당대의 사회적 인식 속에서 여성으로서의 한계를 극복하고 여성지도자로서의 역할을 어떻게 수행했는가라는 관점에 중점을 두고 학생들의 이해를 돕기 위한 학습 자료를 고안했다. 이를 활용한 실제 수업을 통해 엘리자베스 1세에 대한 학생들의 이해도, 평가 및 인식의 정도를 알아봄으로서 역사교육에서의 활용방안을 제시하고자 했다. 엘리자베스 1세의 여성성을 살린 지도자로서의 모습과 관련한 이론적 연구와 관련 영상물 등의 자료를 토대로 학생들이 보다 쉽게 이해할 수 있는 인물사 수업안을 개발하였다. 학생들에게 다소 어려운 주제가 될 수 있다는 판단 하에 학생들이 보다 쉽게 이해할 수 있도록 영상물을 활용한 수업으로 진행되었다. 실제 교육현장에서의 효율적인 활용 및 학생들의 이해를 돕기 위해 교수학습의 주안점에 따라 주제를 4개로 분류했다. 왕위를 계승하기까지 엘리자베스 1세가 겪었던 고난과 그 과정 속에서 그녀가 체득했을 지도자로서의 전략, 일생을 결혼하지 않고 독신을 고수한 목적과 결혼을 정치적․외교적으로 활용한 면모, 본인이 달성하고자 하는 목표를 위해 여성성을 활용한 지혜로운 모습, 관용과 자애의 언행을 통해 국가와 국민적 통합을 이룬 면모 등의 총 4가지 주제 구성에 따라 수업의 전 과정이 진행되었다. 영화의 편집, 조별 영화 감상 및 탐구활동의 전 과정이 주제에 따라 설계․진행되었다. 수업에 참여한 학생들을 대상으로 한 설문지 및 활동지의 결과, 실제 수업을 진행한 선생님의 평가를 통해 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 학생들은 수업 전에 관심을 보이지 않았던 여성사에 대한 관심과 인식 전환의 모습을 보여주었다. 또한 기존의 교과서와 역사적 평가와는 다른 관점에서 역사적 인물을 바라볼 수 있는 발전적 모습을 보였다. 실제 수업을 진행한 교사 또한 수업안의 활용성 여부에 대해 긍정적으로 평가했다. 다만 시간적 제약으로 인해 학생들이 학습주제에 대해 보다 폭 넓게 이해하고 충분히 논의할 수 있는 기회를 갖지 못했다. 시간적 측면을 고려해 탐구활동의 기회를 가질 수 있게 한다면 학습 주제와 내용에 대한 보다 심층적이고 발전적인 결과를 이끌어 낼 수 있을 것이다.;Elizabeth I has been regarded as a successful leader who has features like men leader in historical learning process of real education environment. The academic world’s evaluation of her also think that her strong points and reasons for success are features similar to men leader not focusing on her women’s characteristics. This article would have objection to previous view and evaluation. Also, this study was designed learning materials focused on following points to help students' understanding of Elizabeth I. The focused points that she overcame the limitation as women and accomplished the role of successful women leader by having women features different from men’s in sociological perception of the period she had lived. Through the real class with utilization of the learning materials, this study tried to suggest the use of way in history education by looking into students' understanding, evaluation, and awareness of Elizabeth I. I developed history of men teaching method that students could understand easily based on theoretical research and relative authentic materials connect to Elizabeth I’s femininity image as women leader. The class had progressed with authentic materials for deeper understanding of students because the research topic would be difficult for students. For practical use of real class and understanding of students, the topics were divided four up to focus of teaching and learning. The class was progressed four parts of topics and components. These are first, the hardships that Elizabeth I suffered until she had succeeded to the throne and her strategy she learned through the process, second, the purpose that she was not married and cleaved single queen and aspects of using marriage for political and diplomatic issue, third, her wise image by using femininity to achieve her goals, fourth, the aspect that she united public of the nation through the generosity and affection. Editing of movies, appreciation movies of each group, and whole stages were designed and processed by following the topics. This research acquired the results below through the results of questionnaire and activity paper of attended students and assessment of the emcee teacher. The students showed changed figure of cognition about women history they had not been interested. Also, they showed developed aspects that they looked historical people from different standpoint existing text books mentioned and historical perspectives. The teacher emceed the real class also gave positive assessment of availability of the lesson plan. However, students could not have a opportunity broad understanding and deep discussing study topic because of time limitation. If students could have research activities’ opportunity which consider learning time, it could be possible to drag more deep and developed results from the learning topic and content.
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