View : 821 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이종희-
dc.contributor.author염혜진-
dc.creator염혜진-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:37Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:37Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.otherOAK-000000084747-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/210630-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000084747-
dc.description.abstractAs announced in “High School Vocational Education Advancement Plan” in 2010, the government has tried to customize high schools suited to industries, shifting the focus onto employment. In more detail, the efforts were made in direct involvement on mid-level human resource development, specializing jobs and providing them to graduates. Hence, the employment specialized high schools have established vocational education with ‘specialized’ jobfields : finance, generalaccounting, taxaccounting, design, computer, healthscience, cosmetologyandetc. However, the mathematics being taught in specialized vocational high schools is indifferent from other general high schools – sharing the same textbooks and curriculums. Even the relation of the mathematics course and the vocational program has not fully studied yet. Hence, school curriculums need to be aligned with the specialized vocational programs and job seeking programs, which can be used in the future job field. Therefore, this research studies on the correlation of each school’s specialized area (finance) and mathematics curriculum, and seeks for mathematics chapters applicable for the job field; then ultimately, tries to develop a curriculum program that enhances the actual usefulness. For a finance specialized vocational high school, this research seeks answers to the below questions. Research Problem 1: What are the major tasks in banking industries? Research Problem 2: What kinds of mathematical skills are required for banking professionals as per their daily operation? Research Problem 3: Is this new curriculum program actually useful for the future job? To address the aforementioned problems, six bankers were closely interviewed for their jobs. Then, in accordance with the interviews and finance textbooks, the bankers’ major tasks were divided into four parts: deposits, periodic savings, loans and foreign exchange. For each part, real life examples were studied, especially for the problem solving skills. In order to distinguish the essential mathematical knowledge and concepts matching with the criterion, the current mathematics textbooks were analyzed. As an outcome, these chapters were selected: a percentage, linear function, exponential function, sum of geometric sequence, and calculations of loans. In reference to Dick & Carey’s program development module and gathered information of textbook analysis and interviews, the field application programs were developed. As per the main objective; developing a useful vocational training for banking jobs by collaborating finance and mathematics; teachers and students were monitored and the program was evaluated. Also, the dedicated efforts were put to make interesting reading materials and problems with a suitable difficulty level in order to bring out students’ learning concentration, relatedness, confidence, and satisfaction. The on-site programs (in four sessions) were developed, and implemented on eight students, pursuing financial jobs. Thereafter, the students’ feedbacks on the relatedness of finance and mathematics, and bankers’ analysis on the program’s usefulness were gathered. From the students’ feedbacks, a need for the correlation of finance and mathematics was again confirmed. Also, the usefulness of the program was positively rated. The students were more curiously interested in real life problems than just theoretical ones. Moreover, banking professionals reviewed the program that it is very detailed, useful and applicable to the job. Considering all these aspects, this vocational program seems to achieve its purpose.;정부는 2010년 발표된 「고등학교 직업교육 선진화 방안」에서 특성화 고등학교를 취업중심학교로 육성하기 위해서는 이들 학교를 산업맞춤형 또는 산학 협력 기반형으로 바꾸어나가는 노력이 필요조건으로 선진국처럼 산업계도 중등단계 인력 양성 과정에 직접적으로 참여하고, 일자리를 특성화고 졸업생에게 제공하는 노력을 갖추고 있다. 따라서 특성화 고등학교의 ‘특성화’분야를 선정하게 되었고 현재 금융, 회계, 세무, 디자인, 컴퓨터, 보건, 미용 등 각각의 분야의 특성화를 가지고 직업교육을 실시하고 있다. 하지만 현재 특성화 고등학교에서의 수학 수업은 인문계 고등학교와 같은 교과서를 사용하며 학습목표도 동일하고 전문교과와 수학교과의 연계가 있는지에 대한 분석 없이 지도하고 있는 실정이다. 기업 현장에 적용할 수 있는 전문 직업 교육 및 취업지원 프로그램을 통하여 학생들의 경제활동 진출과 그 연장선에 무리가 없도록 교과 프로그램을 개선하고 활성화 시킬 필요가 있다고 생각되었다. 따라서 각 특정한 특성화분야 맞게 특성화 고등학교에서의 각 학교의 특성화 분야와 수학교육의 연결성을 분석함과 동시에 실제 기업에서 필요한 수학적 부분을 파악하여 현장성도 높일 수 있는 프로그램을 개발하려 한다. 이 연구는 다음과 같은 연구문제를 제시하였다. 연구문제1 은행권에서 주로 하는 업무에는 어떠한 것이 있는가? 연구문제2 은행권 종사자의 실생활 업무의 처리과정에서 필요한 수학적 지식은 무엇인가? 연구문제3 개발된 프로그램이 학생들에게 적용 시 학생들의 현장성을 높일 수 있는 것인가? 연구문제 해결을 위해 6명의 은행권 종사자의 인터뷰를 통해 은행권 업무에 대해 상세히 조사하였다. 은행 업무를 예금, 적금, 대출, 외환의 4종류로 나누고 실생활 예를 조사하였으며, 실생활 문제의 해결하는 방법을 집중적으로 분석하였다. 인터뷰 내용을 토대로 금융교과서를 함께 분석하여 교과서 의 은행권 업무를 분류 할 수 있었으며, 수학교과서 분석을 통해 실생활 예제의 해결 방안에 대한 수학적 지식과 개념을 파악하였다. 수학적 지식과 개념으로는 백분율, 일차식의 계산, 지수법칙, 등비수열의 합, 대출 종류의 따른 계산법 등을 알 수 있었다. 교과서 분석과 현장 인터뷰 분석을 통한 자료 수집을 바탕으로 Dick&Carey의 프로그램 개발 모형에 의한 현장 적용 프로그램을 제작하였다. 학생들의 금융교과와 수학교과의 연결성과 은행권 직장의 현장성을 갖춘 인재를 양성하는 것을 목표로 두고 교수분석, 학습자 분석, 프로그램 평가를 하였으며, 학습자의 주의집중, 관련성, 자신감, 만족감을 높이기 위하여 읽기자료를 만들고 학습자의 난이도에 맞는 문항을 제작하는 등의 많은 노력을 기울였다. 이에 4차시 분량의 현장 프로그램을 개발하였고 금융권 기업 취업을 목표를 하는 8명의 학생들에게 적용하여 학생들이 느끼는 금융교과와 수학교과의 연계성과 현장성을 분석하였다. 학생들이 작성한 수업일지를 통해 금융교과와 수학교과의 연계성이 필요하다는 것을 알 수 있었으며, 이 프로그램이 취업이 되었을 때의 유용할 것 같다고 평가하였다. 또한 이론적이 아닌 현장의 실생활 문제를 가지고 문항을 제작함으로써 더욱 흥미와 호기심을 가지고 수업에 임하였다. 또한 현장 전문가들도 업무에 적합하며, 구체적이며, 활용성이 높다고 평가하였다. 따라서 본 연구에서 개발한 현장 적용 프로그램으로 가치가 있다고 여겨진다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 목적 및 필요성 1 B. 연구문제 4 C. 용어의 정의 5 D. 연구의 제한점 6 Ⅱ. 이론적 배경 7 A. 특성화고의 직업교육 7 1 직업교육의 선진화 방향 7 2 OECD 국가와 비교한 한국의 진로교육 실태 10 3 선진 직업교육 체제 정착을 위한 준비 13 4 특성화 고등학교의 교육과정 및 취업 환경 17 B. 금융과 수학교육 19 1. 금융교등학교의 목표 19 2. 금융과목의 목표 및 단원의 구성 23 3. 특성화고의 수학교육 29 4. 금융교육과 수학교육의 연계성 30 C. 선행연구 고찰 32 Ⅲ. 연구방법 및 절차 34 A. 연구 절차 34 B. 연구 대상 36 1. 현장 인터뷰 대상 36 2. 금융교과서 분석 대상 38 3. 수학교과서 분석 대상 39 4. 프로그램 적용 대상 39 C. 연구 방법 40 1. 현장 인터뷰 분석 40 2. 금융 교과서 분석 45 3. 수학 교과서 분석 47 4. 현장 적용 프로그램 개발 48 5. 프로그램 개발 평가 57 6. 프로그램 적용 방법 59 Ⅳ. 연구결과 61 A. 연구문제1의 결과 61 1. 현장 인터뷰 분석 61 2. 금융교과서 분석 64 B. 연구문제2의 결과 66 1. 수학적 개념 분석 66 2. 현장 적용 프로그램의 구조와 구성 68 3. 현장 적용 프로그램의 주제별 활동 내용 69 4. 현장 적용 프로그램의 수업 과정안 개발 71 5. 프로그램 내용 검토 73 C. 연구문제3의 결과 75 1. 실행 75 2. 학생들의 연계성 평가 76 3. 은행권 종사자들의 현장성 평가 79 Ⅴ. 결론 및 제언 82 A. 요약 및 결론 82 B. 제언 85 참고문헌 87 부록 91 ABSTRACT 128-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent6266664 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc500-
dc.title금융 특성화고 직업교육을 위한 기업의 현장성을 갖춘 수학 프로그램 개발-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe Development of Mathematics program for Business to Enhance Career Education Course in Financially Specialized Highschool-
dc.creator.othernameYeom, Hye Jin-
dc.format.pagexi, 130 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 수학교육전공-
dc.date.awarded2014. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE