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과학자의 희노애락(喜怒哀樂)을 반영한 과학사 에피소드 활용 프로그램 개발 및 적용

Title
과학자의 희노애락(喜怒哀樂)을 반영한 과학사 에피소드 활용 프로그램 개발 및 적용
Other Titles
Program Development of Scientists' Episode : Focusing on Scientists' Joy, Anger, Sorrow and Pleasure
Authors
이윤경
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 과학교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
신동희
Abstract
본 연구는 과학자의 인간적인 모습이 담긴 과학사 에피소드를 활용해 학습자에게 과학자에 대한 다양한 이미지를 제공하는데 목적이 있다. 더 나아가 과학자의 희노애락(喜怒哀樂) 에피소드가 포함된 수업의 흐름을 제시하고자 했다. 과학사와 관련된 이론적 근거는 국내외 과학사 활용 과학 교육 프로그램을 참고했다. 과학자 이미지와 관련된 이론적 배경은 국내외 과학자 이미지 연구 결과를 토대로 연구의 방향을 설정했다. 본 프로그램은 2011년 9월부터 2012년 7월에 걸쳐 약 11개월 간 개발되었다. 과학자의 인간적인 면을 드러내기 위해 ‘희노애락(喜怒哀樂)’이라는 주제를 선택했다. 따뜻한 마음을 가진 과학자의 모습, 분노와 슬픔을 느끼는 과학자 모습, 즐거움을 느끼는 과학자의 모습을 통해 냉랭한 이미지의 과학자가 아닌 인간적인 과학자의 삶을 보여주고자 했다. 학습자에게 알려지지 않은 과학자 자료를 찾기 위해 과학자 전기와 단행본, 신문 자료, 인터넷 기사 등에서 에피소드를 얻었다. 수집된 이야기를 4개의 주제에 맞게 분류하고 각 수업 목표에 맞게 재편집했다. 본 프로그램의 수업 목표가 학습자에게 익숙하지 않다는 점을 감안해 ‘과학자의 숨겨진 삶[秘]’이라는 수업을 도입부에 추가해 총 5차시의 수업을 개발했다. 2012년 7월부터 8월까지 2개월 간 2차시씩 5회에 걸쳐 프로그램을 적용했다. 연구에 참여한 학생은 모두 여학생으로 수업에 참여하는 학생은 평균 10명이었다. 그러나 수업 5회와 수업 후 면담에 모두 참여한 여학생 5명을 연구 참여자로 분석했다. 연구 자료는 수업 전 검사, 수업 후 검사, 현장 노트, 비디오 기록, 수업 시간에 작성한 활동지, 수업 후 면담 등이다. 연구에 대한 결과는 다음과 같다. 과학자의 인간적인 측면이 드러난 과학사 에피소드를 소재로 활용해 ‘과학자의 희노애락’ 5차시 수업 프로그램을 개발했다. 개발된 수업은 학생들의 반응을 토대로 수정·보완하여 과학자의 인간적인 측면이 드러난 과학사 에피소드 수업 흐름으로 개발되었다. 연구에 참여한 여학생들은 수업 전 과학자에 대해 정신이 온전하지 않은 이미지, 인간적이지 않은 이미지 등 부정적인 이미지를 가지고 있었다. 프로그램에 참여한 뒤, 학생들은 과학자에 대해 친밀감과 과학에 대한 자신감을 가지게 되었다. 그리고 과학자의 인간적인 이미지를 대안적으로 갖게 되었다. 과학자의 인간적 측면이 드러난 과학사 에피소드 수업은 과학자의 이미지 개선 연구에 과학사를 활용했다는 점이 독창적이다. 과학자의 이미지를 개선하기 위해 직접 과학자를 만나 실제의 모습을 익히는 것이 효과적일 것이다. 그러나 모든 학생들이 과학자를 직접 만나는 것에는 한계가 있기 때문에 과학사를 활용하는 방법은 좋은 대안이 될 수 있다. 기존 과학 교과에서 과학 지식을 잘 수용하는 학생들은 이 수업을 통해 과학자의 이미지가 효과적으로 변하지 않을 수 있다. 연구자 및 교사는 학습자에게 과학 지식을 얻는 수업과 혼동하지 않도록 수업의 도입부에서 충분히 수업의 목표와 방향에 대해 설명해야 한다. 추후 수업 프로그램의 과학사 에피소드 개발하고 참여 연령을 확대해 프로그램을 적용한다면 의미 있는 결과를 얻을 수 있을 것으로 보인다.;This study aims to provide the students with an alternative image of scientists using the episodes that reflect the human side of scientists. Furthermore, it aims to develop a five-part lesson plan that includes the episodes showing the joy, anger, sorrow and pleasure of scientists. The theoretical basis for the science history was referred from international science education programs that utilizes science history. As for the theoretical background for the image of scientists, the direction of the study was determined based on the international previous studies on the image of scientists. This program was developed for 11 months from September 2011 to July 2012. It chose the topic of 'Joy, Anger, Sorrow and Pleasure' in order to expose the human side of scientists. The program intended to show the human life of scientists through the moments of their feeling angry, sad, and happy with their warm heart, rather than being mechanical and cold. In order to obtain the data material about the scientists that are not known to the students, biographies, books, newspaper articles, and internet articles about the scientists were obtained. The collected stories were classified into the four topics and edited according to each class objective. Considering the fact that the class objectives of this program are not familiar to the students, the program added 'the secret life of the scientists' as the introduction, making up the total five-part class curriculum. The program was tested total five times, being offered as a two-part class for two months from July to August 2012. The participants in the study program were ten female students. However, five female students that both attended the class five times and participated in the interviews after class were chosen as the study samples. The study materials were the investigations before and after class, the class notes taken, the video recordings, the activity questionnaires during class, the interviews after class, etc. The results of this study are as follows. It developed a five-part 'joy, anger, sorrow and pleasure' class program using the episodes of scientists that show their personality and character. The developed class program was revised and improved based on the reactions of the students, and it became a lesson plan for the scientist episodes that reflect the humand side of scientists. The students that participated in the study mostly had some kind of prejudice towards scientists before class. After participation, they acquired familiarity and confidence with scientists. As an alternative, they obtained a human image of scientists. The scientists' episode lesson that reflect the human side of scientists had the unique feature of utilizing the science history in the improvement study of the scientists' image. In improving the image of scientists, it will be more effective, if possible, to meet the scientists in person and become familiar. However, as there is a limit for every student to meet each scientist personally, the use of the science history could become a feasible alternative. This program is designed as a story-telling for the students about the life of scientists, but it is recommended that the students will investigate the scientists themselves the in the future. In the process of learning about the scientists, they will come across various episodes and meet with true science and scientists. Currently, the supply of biographies and books about scientists are limited, and therefore, it is necessary to increase and encourage the translation and publication activities. This class program may not be fully effective for the students who do not have difficulties in learning science in the existing science curriculum. Among the definitive areas of science, the program's objective deals with the image of scientists, not to be confused with the class that aims to obtain the knowledge of science. It is necessary to fully explain the objective and direction of this class program in the introductory part. The class program that utilizes various scientist episodes reflecting the human side of scientists will help improve the image of scientists. The stories about scientists in and outside Korea will help the students with understanding scientists with a positive image. Through this process, the awareness and recognition of Korean science history will be improved. The age and number of study participants also need to be expanded. Five female students who are the 10th graders participated as study samples. However, it requires caution to generalize the results obtained from five students. Therefore, if this class program can be adjusted and applied at each level of kindergartens, elementary schools and middle schools, it could obtain significant results.
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