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제 2주기 유치원 평가에 대한 시・도 장학사의 인식

Title
제 2주기 유치원 평가에 대한 시・도 장학사의 인식
Other Titles
17 Cities and Provinces Supervisor’s Perception about Evaluation for Kindergarten
Authors
김지윤
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
본 연구는 유치원 평가를 계획하고 집행하며 유아교육전문가이자 교육행정가로서 역할을 수행하는 17개 시・도의 현직 장학사들의 유치원 평가에 대한 인식을 살펴보고, 전문가적 견해를 수렴하는 것을 주 연구 목적으로 한다. 이러한 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 자체지표에 대한 17개 시・도 장학사의 인식은 어떠한가? 둘째, 유치원 평가의 평가과정에 대한 17개 시・도 장학사의 인식은 어떠한가? 셋째, 평가위원 관리체계에 대한 17개 시・도 장학사의 인식은 어떠한가? 넷째, 평가결과의 처리 및 활용에 대한 17개 시・도 장학사의 인식은 어떠한가? 연구문제를 위해 17개 시・도의 유아교육 담당 업무를 수행하는 현직 장학사에게 설문조사를 실시하였다. 우편으로 배부된 설문지 중 총 124부의 설문지를 분석에 이용하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 통계분석프로그램 SPSS 21.0을 통하여 다음과 같은 방법으로 분석하였다. 주요 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유치원 평가에서 시・도별 자체지표에 대해 과반수 이상이 긍정적으로 인식하고 있었다. 자체지표의 가장 큰 장점으로 각 지역의 특수성을 고려한 평가가 가능한 점을 꼽았고 그 취약점으로는 공교육으로서 책무성 갖는 일관된 결과도출이 어렵다는 인식이 가장 많았다. 자체지표의 보완되어야 할 사항으로 자체지표의 평가결과 객관성 확보가 필요하다고 보았다. 둘째, 유치원 평가의 평가과정에 대해서는 유치원이 제출한 자체평가보고서가 실제와 대체로 일치한다고 보았고, 서면평가에서 현장의 준비부담 축소와, 서면평가 자료에서의 신뢰성 개선이 필요하다고 보고 있었다. 장학사는 현장평가 후 평가결과 처리 및 입력을 가장 큰 어려움으로 보았다. 평가위원의 현장방문평가에서 적절한 시간과 횟수에 대하여 과반수 이상이 현행 1회 방문이 충분하다고 하였고 평균 3.65시간이 적절하다고 보았으며, 불충분하다고 본 장학사들은 1.84회의 방문평가를 적절하다고 보고 있었다. 가장 개선이 필요한 부분으로 현장평가 시 중복되는 서류 축소를 선택하였으며 평가준비로 인한 수업준비 및 교육활동의 지장을 가장 큰 문제로 인식하고 있었다. 셋째, 평가위원 관리체제에 대하여 대다수의 장학사가 현행 평가위원 관리주관 체계를 긍정적으로 보고 있었다. 적절한 평가위원의 선발 기관에 대하여 과반수 이상의 장학사가 시・도교육청이 주관해야 한다고 응답하였다. 선발 주관기관에서 공신력을 갖고 평가위원의 전문성 보장해야하며, 평가팀 구성 시 대학, 유치원, 교육청의 인사가 골고루 포함되도록 배정해야한다고 인식 있었다. 인력풀 확보를 위해 매년 필요한 시기에 새로 평가위원을 선발하는 경우가 가장 많아 시간과 노력, 비용 소요되고 있었다. 대부분이 평가위원 연수에 참여하고 있었으며, 교육전문직경력이 높을수록 평가위원 연수과정에 참여 비율이게 높았다. 연수에서 내용으로 평가지표의 이해와 실제를 가장 많이 다루고 있었고 방법으로는 강의를 가장 많이 하고 있었다. 영역별 평가지표의 내용 이해를 가장 중요한 연수내용으로 인식하였고, 향후 연수에서 평가위원의 자질과 역할을 가장 중요하게 다루어야 한다고 보았다. 넷째, 장학사는 결과 처리과정에서 평가결과 수합 및 DB입력을 가장 많이 하고 있었으며 방대한 입력 자료의 양과 담당업무를 하는 실무자 수 부족을 어려운 점으로 인식하였다. 평가결과 산출 시 평가팀 간 결과의 일관성 결여를 가장 큰 문제점으로 보았다. 평가보고서에 컨설팅이 필요한 부분과 강점과 약점에 대한 내용이 포함되어야 한다고 보았다. 평가결과는 평가주관기관과 해당유치원에만 공개해야하며 ‘유치원정보알리미’를 공개하기에 적절한 곳으로 보았다. 현행과 같이 해당 유치원에만 공개하고, 우수사례 일부를 공개하는 것에 대체로 ‘적절하다’고 보고 있었다. 공개가 필요한 내용으로 지역 내 우수 유치원의 사례가 가장 많았으며 정보공개로 가장 도움을 받는 집단은 학부모라고 하였다. 평가제도 홍보정도가 적절하며 홍보방안으로 TV광고와 공문이 필요하다고 보았다. 평가 결과 활용을 위해 평가에 연계한 컨설팅 운영이 가장 필요하며, 평가결과에 따른 재정지원 연계가 필요하다고 하였다. 그러나 컨설턴트 인력풀 구성이 현실적으로 어렵고 의뢰에 의한 것이 아닌 행정적인 절차로 관성화 될 수 있는 점을 우려하였다. 컨설팅 비용은 교육부에서 부담하는 것이 가장 적절하며 ‘유치원 자체진단을 통해 미흡한 부분에 대한 컨설팅 진행 후 유치원 평가’를 받아야 한다고 본 경우가 가장 많았다. 이상의 결과에 따른 시사점은 다음과 같다. 첫째, 평가의 효과성과 평가지표의 적절성과 개선방안, 평가위원의 전문성 검증에 대한 연구 등 국가 정책적 차원의 2주기 평가에 대한 지속적인 연구가 이루어져야 한다. 둘째, 평가결과 활용에 대한 적극적인 정책 모색이 필요하다. 평가결과에 따라 우수 유치원에 대하여 인텐시브 제공, 우수사례 공유 및 우수교원의 컨설턴트 활용이나, 미흡유치원에 대한 컨설팅 시행과 같은 보다 적극적인 조치가 모색되어야 할 것이다. 셋째, 평가지표와 평가위원 관리를 통한 결과의 신뢰성 확보가 이루어져야 한다. 우수 및 미흡유치원을 가늠할 객관적이고 공정한 지표가 필요하며, 도서산간 및 병설유치원 1학급 유치원과 같이 규모가 작은 유치원에 적합한 평가방법을 모색하여야 할 것이다. ;The purpose of this research is to investigate how kindergarten supervisors perceived about second-period of Kindergarten evaluation. In this study, to see the recognition for the evaluation of kindergarten, focus the view of professional entrepreneurial incumbent supervisors who perform the role as educrat in 17 cities and provinces. Problems of a study to achieve these goals is as follows. First, how do 17 cities and provinces supervisors perceive about the district indicators? Second, how do 17 cities and provinces supervisors perceive about the process of kindergarten evaluation? Third, how do 17 cities and provinces supervisors perceive about the management system of evaluation committee? Fourth, how do 17 cities and provinces supervisors perceive about the processing and utilization of evaluation results? For the subject inquiry, a questionnaire survey was conducted to incumbent supervisors who’s in charge of early childhood education business in 17 cities and provinces. The questionnaires were distributed by postal mail and 124 questionnaires were used for analysis. The data collected in this study, were analyzed in the following ways: through a statistical analysis program SPSS 21.0. For the survey data, frequencies, percentiles, independent samples, Chi-Squares, one-way ANOVAs were used to analyzed the data. The results of this study are summarized as follows. First, more than half supervisors were aware of the positive about cities and provinces about the district indicators of kindergarten evaluation. The biggest advantage of an index of its own, considering the peculiarities of each region is possible. In that vulnerability, accountability as public education is difficult to derive a consistent result. As matters to be complementary indicators of its own, it is necessary to ensure the objectivity of the evaluation results of own indicators. Secondly, the evaluation process of kindergarten evaluation, self-evaluation report kindergarten submitted is generally consistent with the fact. In the evaluation written, it is necessary to reduce the burden of preparation of the site, and improve the reliability of material. After evaluation of the site, supervisor’s greatest challenge was input and processing of evaluation results. For the appropriate number of times and time, it is assumed that one visit of the evaluation committee is sufficient, and average 3.65 hours have seen to be appropriate. Inversely, who thought insufficient, appropriate visit was 1.84 times. The trouble of educational activities and prepare lessons was recognized as the biggest problem that originate in the preparation of the evaluation. Third, a number of supervisors was looking positively the main management system and the current management system. For selecting appropriate evaluation committee, must in charge, supervisors of a majority or more replied cities and provinces office of education. It is necessary to guarantee the expertise of the evaluation committee with a public trust force in the selection main institution. Evaluation team must be assigned human resources from university, kindergarten, the board of education to be included. Most supervisors have participated in the training of the evaluation committee, the more professional career of education is high, the higher proportionally participated in the training course. The most important training contents to understand the contents of the evaluation index of each area. Fourth, supervisors recognized that practitioners are insufficient and point the huge amount of input data is difficultly in processing manage of results. The biggest problem the inconsistency of the results of the evaluation teams at the output of the evaluation results. Supervisor perceived the advantages and disadvantages should be included at evaluation consulting report. Contents that need to be published, the case of kindergarten excellent within the region most, populations subject to help the most information disclosure was with parents. For evaluation results utilizing, consulting management in cooperation evaluation is needed most, was the need coordination financial support in accordance with the evaluation result. However, the structure of the talent pool consultant is difficult in practice, and implement consulting not by request, and are concerned that there be inertia into the administrative procedures. In conclusion, based on the above results, implication is as follows. First, improvement plan and validity of effectiveness evaluation index of evaluation, and research for professional verification of the evaluation committee, and are the subject of ongoing research at the policy level in the country should be carried out. Second, decision-making aggressive use of evaluation results is required. Intensive provided for kindergarten, consultants and the use of teachers and sharing of best practices, and consulting for insufficient kindergarten, measures more aggressive should be sought on the basis of the excellent results of the evaluation. Third, ensuring the reliability of results using the management review committee evaluation index should be performed. Excellence and fairness index is required objective and to measure the insufficient kindergarten, it is necessary to seek an evaluation method suitable for small-scale kindergarten.
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