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평가염려 완벽주의와 내현적 자기애가 대학생의 발표불안에 미치는 영향

Title
평가염려 완벽주의와 내현적 자기애가 대학생의 발표불안에 미치는 영향
Other Titles
The effects of evaluative concerns, perfectionism and covert narcissism on speech anxiety : The mediating effects of fear of negative evaluation and social self-efficacy
Authors
이소연
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
오인수
Abstract
대학생들은 학교 수업에서 자신의 의견을 드러낼 기회가 많고, 학교 밖에서도 발표하는 환경과 마주하게 된다. 대학수업이 기존의 강의 중심 수업에서 자신의 의견과 생각을 말하는 발표 중심 학습으로 변화하면서 원활한 커뮤니케이션 능력이나 발표 능력은 사회적 진출을 앞둔 대학생들에게 중요한 역량으로 등장하고 있다. 또한 많은 기업체에서도 발표나 토론 위주의 방식을 통해 인재를 선발하고 있다. 이를 반영하듯 최근 들어 스피치 교육기관을 찾는 대학생들이 점차 늘고 있으며, 발표 기술이나 커뮤니케이션 기법에 대한 서적도 많이 발간되고 있다. 하지만 발표력이 강조되는 요즘의 교육환경에서 발표불안을 경험하는 대학생들은 수업 적응에 어려움을 겪거나 발표비중이 큰 수업을 회피하는 경향이 있다. 따라서 대학생들이 자신의 의견을 드러내는데 겪는 어려움을 이해하고, 이를 적절하게 교육하여 발표불안을 감소시키는 것은 상당히 중요하다고 할 수 있다. 발표불안은 사회불안의 일종이자 사회불안의 하위유형 중 가장 흔한 불안으로 알려져 있다. 특히 대학생들은 입시 위주의 경쟁 속에서 타인의 시선과 평가에 민감할 수밖에 없는 교육문화를 경험한데다 대학에 입학해서도 남보다 더 뛰어나야 한다는 강박관념으로 완벽주의를 추구하다보니 자신의 기대만큼 발표를 해내지 못하면 좌절하는 것이다. 본 연구는 대학생을 대상으로 발표불안과 관련된 변인들의 관계를 통합적으로 고려하기 위해 매개모델을 가정하였다. 발표불안에 직접적으로 영향을 미치는 변인과 이를 매개하는 변인을 상정해 발표불안을 줄이는 데 보다 효과적인 매커니즘을 찾고자 하였다. 본 연구에서는 평가염려 완벽주의와 내현적 자기애가 발표불안에 영향을 미치는 관계에서 부정적 평가에 대한 두려움과 사회적 자기효능감이 매개할 것이라고 가정하였다. 이를 확인하기 위해 첫째, 평가염려 완벽주의와 내현적 자기애가 발표불안에 미치는 영향에서 부정적 평가에 대한 두려움이 매개하는지, 둘째, 평가염려 완벽주의와 내현적 자기애가 발표불안에 미치는 영향에서 사회적 자기효능감이 매개하는지 살펴보았다. 이러한 연구문제를 검증하기 위하여 서울, 경기, 강원 소재 대학교에 재학 중인 488명의 자료를 분석하였다. 결과를 요약하면 첫째, 평가염려 완벽주의가 발표불안에 미치는 영향에서 부정적 평가에 대한 두려움은 이를 부분 매개하는 것으로 나타났다. 그리고 평가염려 완벽주의에 부정적 평가에 대한 두려움이 추가되었을 때, 설명력이 약 6.5% 증가하였다. 발표를 완벽하게 해야겠다는 생각이 부정적 평가에 대한 두려움을 유발하고, 결국 발표에 대한 불안을 일으키는 것으로 확인되었다. 따라서 부정적 평가에 대한 두려움을 줄인다면 평가염려 완벽주의자의 발표불안을 줄일 수 있을 것이다. 둘째, 내현적 자기애가 발표불안에 미치는 영향에서 부정적 평가에 대한 두려움은 매개변인으로 나타났다. 그리고 내현적 자기애에 부정적 평가에 대한 두려움이 추가되었을 때, 설명력이 약 2.1% 증가하였다. 내현적 자기애자는 미리 타인에게 발표에 대한 부정적 평가를 받을 것이라고 예상하기 때문에 발표에 대한 불안을 일으키는 것으로 확인되었다. 따라서 부정적 평가에 대한 두려움을 줄인다면 내현적 자기애자의 발표불안을 줄일 수 있을 것이다. 셋째, 평가염려 완벽주의가 발표불안에 미치는 영향에서 사회적 자기효능감은 이 두 변인을 매개하는 것으로 나타났다. 그리고 평가염려 완벽주의에 사회적 자기효능감이 추가되었을 때, 설명력이 약 23.4% 증가하였다. 평가염려 완벽주의자는 타인의 기대에 부응해야 하고, 자신이 세운 높은 기대를 충족시켜야 한다는 강박관념에 사로잡혀 발표를 잘 해내리라는 스스로에 대한 믿음인 사회적 자기효능감이 낮아지고, 결과적으로 발표에 대한 불안을 유발하는 것으로 확인되었다. 따라서 평가염려 완벽주의자의 사회적 자기효능감을 높이면 발표불안을 감소시킬 수 있을 것이다. 넷째, 내현적 자기애가 발표불안에 미치는 영향에서 사회적 자기효능감은이 두 변인을 매개하는 것으로 나타났다. 그리고 내현적 자기애에 사회적 효능감이 추가되었을 때, 설명력이 약 17.1% 증가하였다. 내현적 자기애는 성격이라는 측면에서 상담적으로 접근하는데 어려움이 있을 수 있지만, 사회적 자기효능감은 개입을 통한 변화가 좀 더 수월한 측면이 있다. 따라서 내현적 자기애자의 사회적 자기효능감을 높인다면 발표불안을 감소시킬 수 있을 것이다. 본 연구는 구체적으로 발표불안을 유발하는 심리적 변인을 확인하고, 발표불안에 영향을 미치는 변인들의 관계를 정교화 시켰다는데 의의가 있으며, 대학생들의 발표 상황에 떨림과 긴장을 유발하는 변인들을 동시에 탐색하여 발표불안을 줄이기 위한 이론적 기초자료를 제공하였다. 이를 통해, 발표불안을 호소하는 대학생들을 상담하거나 교육할 때, 평가염려 완벽주의 성향이나 내현적 자기애 성향이 어떤 경로를 거쳐 발표불안을 유발하는지 이해하도록 돕는데 시사점을 제공하였다.;University students have a multitude of opportunities to express their opinions in the classroom and also they are confronted with speech circumstances out of campus. University students are presented with a multitude of opportunities to express their opinions through speech both outside of and within the formal classroom setting. As university lessons are changed from lecture-based into speech-based, students increasingly must present their own opinions and ideas. Thus, fluent communication and speech skills play an important role for university students who are contemplating social advance. For example, many companies recruit capable graduates on the basis of their speech or discussion methods. Accordingly, university students who visit speech institutions are increasing and various books that are about speech skills or communication skills are being published. However, university students that experience speech anxiety in our communication focused educational system, have a tendency to avoid anxiety inducing circumstances by not attending classes. Therefore, it is important not only to understand the difficulty that students face when confronted with speeches and formal interviews but also to reduce their speech anxiety by educating them. Fear of public speaking is the most common social anxiety. Social anxiety disproportionally effects more university students than the general population. Many students caught in the middle of an educational system that focuses on entrance examinations experience educational culture to be grounded in evaluation both from peers and professors. This leads to an unhealthy obsession with perfection- frequently resulting in a competitive relationship amongst peers. Even after students have been admitted to a bachelors program, the pressure to be better than their peers carries on, resulting in feelings of frustration when they cannot achieve. This is especially true when comparing abilities of public speaking. The primary purpose of this study assumed a mediation model to consider the variable relationships related to speech anxiety in university students. Therefore, what the variables to influence speech anxiety directly were, assumed madiating variables and tried to look for more effective mechanism to reduce speech anxiety. This study assumed that when evaluative concerns perfectionism and covert narcissism have an effect on speech anxiety, fear of negative evaluation and social self-efficacy will meditate it and looked for that first, whether or not when evaluative concerns perfectionism and covert narcissism have an effect on speech anxiety, fear of negative evaluation mediates it, second, whether or not when evaluative concerns perfectionism and covert narcissism have an effect on speech anxiety, social self-efficacy mediates it. To perform this research a questionnaire was analyzed among 488 university students in Seoul, Gyeonggi province, Gangwon province. To summarize, when evaluative concerns and perfectionism were proven to have an effect on speech anxiety, fear of negative evaluation mediated it. Also, when fear of negative evaluation was added to evaluative concerns and perfectionism, the ability of explanation increased about 6.5%. The unrealistic goal of perfect speech creates the fear of negative evaluation and consequentially results in speech anxiety. In addition, when covert narcissism had an effect on speech anxiety, the fear of negative evaluation mediated it. Also, when the fear of negative evaluation was added to the covert narcissism variable, the ability of explanation increased about 2.1%. Covert narcissists dislike the attention of others and incorrectly expect they will receive negative evaluations about their speech and public speaking. As a result, they attempt to overcome the stress of speech giving by simply avoiding the situation. Thirdly, when evaluative concerns perfectionism had an effect on speech anxiety, social self-efficacy mediated these two variables. Moreover, when social self-efficacy was added to evaluative concerns perfectionism, the ability of explanation increased about 23.4%. The study examined that because evaluative concerns perfectionists should meet other people's expectations and had obsession to meet high expectations that they set, social efficacy that is belief to succeed speech was low and this had an effect on speech anxiety. Forthly, when covert narcissism had an effect on speech anxiety, social self-efficacy mediated these two variables. Also, when social self-efficacy was added to covert narcissism, the ability of explanation increased about 17.1%. Although covert narcissism is hard to approach consultatively in terms of character, in the case of social self-efficacy it turned out that change through intervention was a little more straightforward. Therefore, if covert narcissists' social self-efficacy is heightened, speech anxiety can be reduced. This study confirmed a psychological principle, it was significant that the relationship between factors affecting speech anxiety was elaborated and this study provided the theoretical basis to reduce speech anxiety by exploring the variables that make university students nervous when they must perform a speech. When university students who have speech anxiety are consulted and educated, it provided suggestions that would help student's that have evaluative concerns, an inclination towards perfectionism or covert narcissism cope with their speech anxiety.
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