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학교 상담자의 직무스트레스와 심리적 소진의 관계에서 조직커뮤니케이션과 정서지능의 조절효과

Title
학교 상담자의 직무스트레스와 심리적 소진의 관계에서 조직커뮤니케이션과 정서지능의 조절효과
Other Titles
The moderating effect of emotional intelligence and organization communication in the relationship between school counselor's job stress and burnout.
Authors
한아름
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
오인수
Abstract
본 연구의 목적은 학교 상담자의 직무스트레스, 정서지능 및 조직커뮤니케이션이 심리적 소진에 미치는 영향에 대해 알아보고, 직무스트레스와 심리적 소진의 관계에서 정서지능과 조직커뮤니케이션이 조절 역할을 하는지 알아보는 것이다. 본 연구를 위해 현재 교육청(Wee 센터) 및 단위 학교에 근무하고 있는 전국의 학교 상담자를 대상으로 온라인 및 오프라인을 통해 설문조사를 실시하였다. 총 516부의 설문지를 배부하였고, 230부의 설문지를 회수하였다. 그 중에서 불성실하게 응답하거나 정보를 누락한 설문지 7부를 제외하고, 223부를 최종 분석 자료로 사용하였다. 설문지는 직무스트레스 3요인(역할 스트레스, 대인관계 스트레스, 환경 스트레스), 정서지능, 조직커뮤니케이션, 심리적 소진 척도로 구성되었다. 본 연구에서 수집된 자료는 통계 분석 프로그램인 SPSS 17.0을 사용하여 분석하였다. 연구의 자료 처리에 사용한 분석 방법은 다음과 같다. 첫째, 연구대상자의 일반적 특성을 파악하기 위하여 빈도와 백분율을 산출하고, 각 척도의 신뢰도를 산출하였다. 둘째, 연구 대상자의 연령, 교직경험 유무에 따라 차이가 있는지 알아보기 위해 t-test와 일원변량분석(one-way ANOVA)을 실시하였다. 셋째, 직무스트레스 요인(역할, 대인관계, 환경), 조직커뮤니케이션, 정서지능, 심리적 소진 각 변수 간의 상관관계를 살펴보기 위해 상관분석을 실시하였다. 넷째, 직무스트레스 요인(역할, 대인관계, 환경), 조직커뮤니케이션, 정서지능이 심리적 소진에 미치는 영향에 대해 알아보기 위해 중다회귀분석을 실시하였다. 다섯째, 직무스트레스 요인과 심리적 소진 관계에서 조직커뮤니케이션과 정서지능의 조절 효과를 알아보기 위해 위계적 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 학교 상담자의 인구통계학적 변인 중 연령, 교직경험 유무에 따라 직무스트레스 요인, 조직커뮤니케이션, 심리적 소진에 차이가 나타났다. 역할 스트레스, 대인관계 스트레스, 심리적 소진에 20대와 50대 이상의 두 집단 간 차이가 나타났다. 또한, 교직경험 유무에 따라 대인관계 스트레스, 환경 스트레스, 조직커뮤니케이션, 심리적 소진에 차이를 보였다. 이러한 결과는 연령이 낮을수록, 그리고 교직 경험이 없는 학교 상담자가 직무스트레스와 심리적 소진을 더 많이 경험한다는 것을 의미한다. 둘째, 직무스트레스 요인, 정서지능, 조직커뮤니케이션, 심리적 소진의 관계에 대해 알아보기 위해 전체 상관 분석을 실시한 결과, 직무스트레스 하위요인 간에 모두 정적상관관계를 나타냈다. 정서지능과 환경 스트레스 간의 상관(r=.042, p=.530)을 제외하고, 정서지능과 조직커뮤니케이션은 모든 변인과 부적상관을 보였다. 이는 학교 상담자의 정서지능과 조직커뮤니케이션이 높을수록 심리적 소진은 낮아질 수 있다는 것을 의미한다. 셋째, 직무스트레스의 요인 중 역할 스트레스 하위 3요인인 역할갈등, 역할 모호성, 업무과다와 대인관계스트레스 하위요인 중 상급자와의 관계, 그리고 환경스트레스 하위 요인 중 근무환경 요인이 심리적 소진에 영향을 미친다는 것이 확인되었다. 이러한 결과는 학교 상담자의 심리적 소진에 영향을 미치는 직무스트레스 요인 중 역할 스트레스가 가장 많은 영향을 미친다는 것을 의미한다. 또한, 조직커뮤니케이션과 정서지능의 하위 요인 중에는 상급자, 동료와의 커뮤니케이션과 자기정서인식, 정서조절이 높은 학교 상담자는 심리적 소진을 덜 경험하는 것으로 나타났다. 넷째, 학교 상담자의 직무스트레스와 심리적 소진 사이에서 정서지능이 조절 역할을 한다는 것이 확인되었다. 특히, 역할 스트레스, 환경 스트레스와 심리적 소진 사이에서 정서지능의 조절효과가 나타났다. 이는 역할 스트레스와 환경 스트레스 수준이 높은 학교 상담자이더라도 정서지능이 높으면 심리적 소진이 완화된다는 것을 의미한다. 이러한 결과는 학교 상담자의 심리적 소진을 줄이는 데 조직커뮤니케이션보다 정서지능을 높이는 방법이 더욱 효과적이라는 것을 시사한다. 본 연구는 학교 상담자가 경험하는 직무스트레스와 심리적 소진 사이의 관계, 그리고 보호요인을 확인하는 데 의의가 있다. 이를 통해 앞으로 학교 상담자를 위한 교육 연수 내용 및 지원이 어떠한 방향으로 이루어져야 하는지 시사점을 제시 하였다.;The purpose of this study was to examine the influence of job stress, organization communication and emotional intelligence on burnout of school counselors and the moderating effect of organization communication and emotional intelligence in the relationship between school counselor's job stress and burnout. For this study, 223 school counselors, the participants in this research were working in the office of education(Wee Center) or in school. They completed questionnaire survey of job stress(Role stress, Interpersonal stress, Job environment stress), organization communication, emotional intelligence and burnout. These data were analyzed by using spss 17.0. Statistical methods for this study are as follows. First, we calculated frequencies and percentages to understand basic characteristics of the study subjects, and also computed reliabilities of each measure. Second, we analyzed data using one-way ANOVA and t-test to observe differences among job stress, organization communication, emotional intelligence and burnout according to age, teaching experience. Third, we also used Pearson's product-moment correlation coefficient analysis to identify relationships among job stress(Role stress, Interpersonal stress, Job environment stress), organization communication, emotional intelligence with burnout. Fourth, we identified the effects of job stress(Role stress, Interpersonal stress, job environment stress), organization communication, emotional intelligence to burnout through hierarchical multiple analysis. Fifth, we used moderating regression analysis to prove moderating effects of organization communication, emotional intelligence in the relationship between job stress and burnout. These are the results of the study. First, there were significant differences among job stress, organization communication, emotional intelligence and burnout in terms of school counselor's age and teaching experience. To be specific, the results show that the younger, non-career teaching on education are more likely to suffer from job stress and burnout than older, teaching-experienced school counselors, respectively. Second, there were significant correlations between job stress, organization communication, emotional intelligence and burnout. Specifically, there were significant positive correlations between job stress and burnout. But, there were significant negative correlations between organization communication and emotional intelligence except for correlation between emotional intelligence and job environment stress(r=.042, p=.530). These results indicate that the more school counselors experience organization communication and emotional intelligence, the lower burnout of school counselors. Third, among the job stress factors, subordinate factors of various role stress, that is, role conflict, role ambiguity, role overload, relationship with the school administrator among the interpersonal stress’ subordinate factors, and finally among the environmental stress’ subordinate factors job environmental factor have a great influence on burnout. This result shows that role stress has a great influence on school counselor's burnout among the other job stress' factors that impact on burnout. In addition, in the subordinate factors of organizational communication and emotional intelligence, the school counselors who have higher Supervisory communication, Co-worker communication, self-emotion appraisal and regulation of emotion have much less experience with burnout than those who do not. Fourth, emotional intelligence was verified as moderator variables affects in a relationship between job stress(role stress, job environment stress) and burnout of school counselor. This result shows that even though school counselors have higher role stress and environment stress, the counselors who have higher emotional intelligence help burnout mitigate. As a result, we need to enhance emotional intelligence than organization communication to reduce burn out of school counselors. This study has meanings of identifying the relationship between job stress and burnout, and the positive influence of prevent factor which school counselors experience. The present study shows that how we have to train and support school counselors in the future.
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