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마인드 맵 활용 전략이 한국어 중급 학습자의 읽기 능력에 미치는 영향

Title
마인드 맵 활용 전략이 한국어 중급 학습자의 읽기 능력에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of the Mind-Map Utilization Strategy on Intermediate Korean Learners’ Korean Reading Comprehension
Authors
김보경
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박선희
Abstract
본 연구는 한국어 중급 학습자들이 효과적으로 읽기를 수행할 수 있도록 읽기 전략을 교수하는 것이 중요하다고 보고, ‘마인드 맵 활용 전략’이 한국어 중급 학습자의 읽기 능력에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보는 연구이다. 마인드 맵 활용 전략은 한국어 중급 학습자들이 읽기 텍스트 내용의 세부적인 이해뿐만이 아니라 전체적인 이해와 추론적인 이해를 효과적으로 할 수 있도록 기억력을 향상시키며, 한국어능력시험(TOPIK)에 대비하여서도 유용하게 활용할 수 있게 한다는 장점이 있다. 특히, 마인드 맵 활용 전략 읽기 수업과 전통적 강의식 읽기 수업의 차이를 비교해 봄으로써 마인드 맵 활용 전략의 장점에 대해 구체적으로 분석해 보았다. 또한, 마인드 맵 활용 전략 읽기 수업을 한 한국어 중급 학습자가 전통적 강의식 읽기 수업을 한 한국어 중급 학습자 보다 읽기 후 활동 유형인 ‘세부 내용 파악하기’에 더 효과적으로 적용한 것으로 나타났다. 이를 검증하기 위해 본 연구에서 마인드 맵 활용 전략이 한국어 중급 학습자의 읽기 능력 향상에 영향을 미치는지를 연구문제로 설정하였다. 본 연구를 위해 서울 소재의 Y대학교 언어교육원에서 한국어를 배우고 있는 다양한 국적의 중급 학습자를 대상으로 실험 집단과 통제 집단을 구성하였으며, 동질성 검사를 통해 두 집단의 읽기 능력이 동질함을 검증하였다. 읽기 수업에 앞서 사전 설문 조사 및 사전 읽기 능력 검사를 실시하였으며, 마인드 맵 활용 전략 지도를 포함하여 4차시에 걸쳐 읽기 수업을 실시하였다. 실험 집단은 마인드 맵 활용 전략 읽기 수업을 실시하였고, 통제 집단은 읽기 텍스트 내용 및 문법과 어휘 설명 중심의 전통적 강의식 읽기 수업을 실시하였다. 그 후, 사후 읽기 능력 검사를 실시하였으며, 실험 집단을 대상으로 사후 설문 조사를 실시하였다. 본 연구의 실험을 통해 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 마인드 맵 활용 전략 읽기 수업을 한 실험 집단이 통제 집단에 비해 사후 읽기 능력 검사에서 통계적으로 유의미하게 높은 점수를 나타냈으며 이를 통해 마인드 맵 활용 전략 읽기 수업이 한국어 중급 학습자의 읽기 능력에 유의미한 영향을 미쳤음을 알 수 있었다. 둘째, 사전 설문 조사와 사후 설문 조사의 응답을 빈도 분석으로 분석한 결과, 마인드 맵 활용 전략 읽기 수업이 한국어 중급 학습자의 읽기 방법에 대한 긍정적인 변화를 가져왔음을 확인하였다. 본 연구는 마인드 맵 활용 전략을 실제 한국어 교육 현장에서 적용해 보고, 그 효과를 검증하였다는 점에서 의의가 있다. 본 연구의 실험을 바탕으로 한국어 읽기 수업 현장에서 마인드 맵 활용 전략을 적극적으로 지도할 것을 제안한다. 또한 교사들이 기존의 읽기 텍스트를 개작하거나 직접 읽기 텍스트를 제작해서 부교재를 만들 때에도 이러한 전략을 반영하면 좋을 것이다. 뿐만 아니라 한국어 학습자의 읽기 능력 향상을 위하여 마인드 맵 활용 전략을 훈련할 수 있는 형태의 읽기 텍스트 모형과 한국어 통합 교재를 개발할 것을 제안한다.;In order to enhance the intermediate learners’ comprehension, this research focused on teaching strategies and figured out the influence which has been applied the mind-map utilization. The utilization of the mind-map helps intermediate learners of Korean improve their reading and understanding skills(both general and specific context). Using the mind-map can also elevate their memory. Moreover, this strategy is also useful for taking the TOPIK. The mind-map strategy was analyzed and compared with the other traditional reading strategies. The analysis result showed the mind map strategy more effective for various reading fields while the statistical analysis is demonstrative for using the mind map more efficiently on figuring out the details as opposed to age long traditions. The influence was calculated and analyzed by using a numerical estimate, and the research was based on a two-way questionnaire method to analyze the data. Questionnaire : Does the utilization of the mind-map strategy have a favorable influence on intermediate learner's understanding in Korean readings? In the verified homogeneity groups for reading skills, selected learners came from various countries, of the Yonsei University of Foreign Language School in the Seoul, South Korea. Two groups were formed an experimental group and a control group. Prior to the students' reading class, survey and reading test were conducted. The test was conducted a total of 4 times and included the utilization of the mind-map. During the reading class, the experimental group members used the mind-map strategy for the reading while the other control group focused on a more traditional method of focusing on the details of reading the text, grammar, and the vocabulary. A post-reading test survey and interview was then conducted on the experimental group. The collected data was analyzed using the SPSS 14.0 program to conduct an independent sample t-test, matched pair t-test, and frequency analysis. In this particular case the effect-size was also measured and analyzed. There was a significant statistical difference between the experimental and controlled group. The result of the tests can be summarized as follows: First, the experimental group which was subjected to a reading class that used the mind map had significantly higher grades, and the effect-size was also higher. Using the mind map remarkably enhanced the students' reading ability the effect-size of .98(r=.50). This effect-size has shown that reading classes that used the mind-map had positive effects on theirs reading skills. Secondly, the reading classes proved that the mind map had a very positive effect on the intermediate learns' comprehension. This research using the mind-map strategy is quite meaningful because it was applied at a real Korean language training class and had proven results and effects. Based on the results, I was encouraged by the fact that the mind-map utilization strategy is actively used in Korean language reading classes. Furthermore, I believe teachers will bee able to gain further benefits from reflecting on this strategy when adapting original reading texts or directly producing and reading auxiliary textbooks. Finally, In order to enhance the understanding of Korean langage learners, I propose that publishers integrate into Korean textbooks and Korean reading textbooks a form which can train students how to use the mind-map utilization strategy.
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