View : 811 Download: 0

가족건강성과 학업성취도와의 관계에서 또래관계와 자아존중감의 매개효과

Title
가족건강성과 학업성취도와의 관계에서 또래관계와 자아존중감의 매개효과
Other Titles
Mediating Effects of Peer Relationships and Self-esteem in the Relation between Family Strength and Academic Achievement
Authors
신지은
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 상담심리전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이승연
Abstract
학업성취도는 학습의 결과로 나타난 교육목표의 달성정도를 나타내는 것으로 학생들뿐만 아니라 학부모들, 그리고 교육에 관련되고 종사하는 많은 사람들에게 가장 큰 관심사일 것이다. 학업성취도와 관련된 요인은 한 가지로 설명하기 힘들며 다양한 변인들의 복합적인 상호작용에 의하여 결정된다고 볼 수 있다. 본 연구는 경기 지역에 거주하는 고등학생 302명을 대상으로 고등학생이 지각한 가족건강성, 또래관계, 자아존중감, 학업성취도의 관계를 살펴보았다. 먼저 독립변인들의 성별에 따른 차이검증을 실시하였으며, 다음으로 각 변인들의 관련성을 알아보기 위해 상관분석을 실시하였고, 마지막으로 구조방정식 분석을 통해 고등학생이 지각한 가족건강성과 학업성취도와의 관계에서 또래관계와 자아존중감이 매개효과를 나타내는지를 검증하고, 효과분석을 통해 각 변인들의 직접효과, 간접효과 및 전체 효과를 살펴보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 고등학생이 지각한 가족건강성, 또래관계, 자아존중감이 성별에 따른 차이가 있는지 전체 연구 참여자를 대상으로 확인하였다. 연구 결과, 가족건강성의 하위 요인 중 가족원간의 의사소통, 가족의 문제해결수행능력은 여학생이 남학생보다 모두 높은 것으로 나타났고, 또래관계의 하위요인의 경우 동료관계를 제외한 정서적 안정, 친밀감, 도움, 인정, 신뢰에서 여학생이 남학생보다 더 높게 나타났다. 전체적인 또래관계의 성차를 확인해보아도 여학생이 남학생보다 높은 것으로 나타났다. 자아존중감의 하위요인인 부정적 자아존중감에서 여학생이 남학생보다 높은 것으로 확인되었으나, 전체적인 자아존중감에선 성차가 확인되지 않았다. 둘째, 주요 변인들이 서로 어떠한 관계를 맺고 있는지 확인하기 위하여 상관분석을 실시하였다. 그 결과 성별에 상관없이 가족건강성과 또래관계, 자아존중감, 학업성취도는 모두 정적 상관관계를 이루었으며, 또래관계와 자아존중감, 또래관계와 학업성취도, 그리고 자아존중감과 학업성취도와의 관계에서도 정적상관을 나타내었다. 셋째, 전체 연구 참여자들을 대상으로 가족건강성, 또래관계, 자아존중감, 학업성취도의 구조적 모형을 살펴보았다. 그 결과 또래관계와 자아존중감은 가지각한 가족건강성과 학업성취도 간에 또래관계의 단순매개효과, 가족건강성과 학업성취도간에 자아존중감의 단순매개효과가 유의하였고, 마지막으로 가족건강성과 학업성취도와의 관계에서 또래관계와 자아존중감의 이중 매개효과가 나타났다. 한편, 가족건강성과 학업성취도 간의 직접 경로는 유의하지 않았다. 넷째, 각 변인들의 직접효과, 간접효과 및 전체 효과를 살펴보기 위하여 최종 모형에 대한 효과 분석을 실시하였다. 그 결과 고등학생이 지각한 가족건강성이 또래관계를 매개로 자아존중감에 영향을 미치는 간접효과보다 가족건강성이 자아존중감에 직접적으로 영향을 미치는 효과가 더 큰 것으로 나타났다. 마찬가지로 또래관계와 자아존중감을 매개로 학업성취도에 영향을 미치는 간접효과보다 또래관계가 학업성취도에 직접적으로 영향을 미치는 효과가 더 큰 것으로 나타났다. 연구 결과를 종합해 보면, 고등학생들이 지각한 가족건강성이 다른 변인들의 영향 없이, 그 자체만으로는 학업성취도의 결정적인 요인이 될 수 없음을 나타내주는 것으로 가족건강성이 다소 낮은 경우라 할지라도 또래관계가 개선되고 자아존중감이 높아지면 학업성취도가 향상될 수 있음을 시사해 준다. 본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 가족건강성, 또래관계, 자아존중감, 학업성취도에 대한 모형을 설정하여 변수들 간의 인과적 관계를 살펴봄에 따라 네 가지 변인을 종합하여 관계의 방향성을 살펴보았다는 점에서 의의가 있다. 둘째, 그동안 부족했던 가족건강성과 학업성취도와의 직접적 관계를 살펴본 것으로 추후에 진행될 가족건강성 및 학업성취도 연구에 도움이 될 것으로 기대된다. 셋째, 학업성취도를 높이기 위해서 또래관계와 자아존중감의 매개효과가 입증됨으로써 또래관계와 자아존중감에 초점을 두어 임상적 개입을 하는 것이 효과적이라고 시사되었다.;Academic achievement indicates the degree of achievement of educational goals as a result of learning. It will be the main concern to students as well as parents and lots of people engaged in and in relation to education. Factors associated with academic achievement are difficult to explain in a word. It is regarded that these factors are determined by the complex interaction of various variables. In this study, a survey was conducted among 302 high school students residing in Gyeonggi Province, Korea, aimed to review the relation among strength family, peer relationships, self-esteem, and academic achievement, which the high school students had perceived. To that end, first difference verification was performed, and next, correlation analysis was made to see the relevance of each variable. Lastly, peer relationships and self-esteem were verified to determine their mediating effects and then effectiveness analysis was conducted to examine the overall and indirect effect of each variable. The results of this study are as follows: First, regarding the gender difference in the high school students-perceived school family strength, peer relationship, self-esteem, which had been already confirmed among all the participants, female students showed a higher percentage of communication frequency between family members and of family problem - solving performance, compared to male students. In sub-factors of their peer relationships, except for peer relationships, female students also showed a higher percentage of emotional stability, intimacy, helping, recognition, and trust, compared to male students. In the whole of the gender difference in peer relationships, a higher percentage of the students were female students. With regard to the negative self-esteem as a sub-factor of self-esteem, female students were found to show higher results than male students, but in overall self-esteem, gender difference was not observed. Second, in the correlation analysis conducted to check the specific characteristics of the mutual relation among main variables, all variables including family strength, peer relationships, self-esteem, and academic achievement, resulted in static correlation. The static correlation was also observed in the relation between peer relationships and self-esteem, between peer relationships and academic achievement, and between self-esteem and academic achievement. Third, in reviewing the structural model of family strength, peer relationships, self-esteem, and academic achievement for all the participants, peer relationships and self-esteem were found to be a variable that mediated the relation between family strength and academic achievement. As a result, the simple mediating effects of peer relationships were significant in the relation between the high school students-perceived family strength and academic achievement, and the simple mediating effects of self-esteem had a significant impact on the relation between family strength and academic achievement. Lastly, the dual-mediating effects of peer relationships and self-esteem were confirmed in the relation between family strength and academic achievement. On the other hand, the direct path between family strength and academic achievement was observed not to be significant. Fourth, according to the effects analysis made to investigate the direct, indirect, and whole effects of each variable, the high school students – perceived family strength had higher in the indirect effects on self-esteem by means of peer relationships, compared to in the direct effects on self-esteem. Similarly, the high school students – perceived family strength was lower in the indirect effects on academic achievement by means of peer relationships and self-esteem, compared to in the direct effects of peer relationships on self-esteem. Taken together, the results of this study reveal that the high school students – perceived family strength it cannot be a decisive factor for academic achievement, regardless of the influence of other variables. This suggests that although the family strength is somewhat low, academic achievement may arise if peer relationships and self-esteem develop higher. The implications of this study are as follows. First, this study is significant in that the four kinds of the variables were integrated and the direction of their relationship was examined by setting a model for family strength, peer relationships, self-esteem, and academic achievement and examining the causal relation among those variables. Second, this study is expected to make a contribution to the future studies of family strength and academic achievement as it reviewed the direct relation between family strength and academic achievement, which has been less dealt with in previous studies. Third, this study suggests that it is efficient to plan clinical intervention focused on peer relationships and self-esteem in order to improve academic achievement, as the mediating effects of peer relationships and self-esteem have been proved.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 상담심리전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE