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품성계발프로그램이 초등학생의 사회·정서적 자아개념 및 공감능력에 미치는 영향

Title
품성계발프로그램이 초등학생의 사회·정서적 자아개념 및 공감능력에 미치는 영향
Other Titles
A Study on the Social/ Emotional Self-concept and Empathy ability of Elementary school students
Authors
최희정
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 상담심리전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김은숙
Abstract
아동들에게 바른 품성을 함양할 수 있도록 도와주는 것은 청소년 문제해결에 근본적인 해결책이 되는 동시에 바른 품성계발은 건강한 자기의 발달 및 인간관계 등에 반드시 필요한 요소라 할 수 있다. 품성계발 프로그램으로 학생들의 사회성, 자기존중감 등에 긍정적인 영향을 끼친다는 연구결과가 보고되고 있는 가운데 사회적으로 대인관계에 가장 기본이 된다는 공감능력 및 중요한 타인과의 인간관계에서 자신이 보는 관념체제인 사회적 자아개념과 정서적응, 성격 및 도덕으로 구성되는 정서적 자아개념에는 어떤 영향을 미칠 것인지 알아보고자 본 연구를 시작하였다. 본 연구에서는 품성계발 프로그램이 초등학생의 사회 ․ 정서적 자아개념 및 공감능력에 미치는 영향을 규명하고자 다음과 같은 연구 가설을 설정하였다. 첫째, 품성계발 프로그램은 아동이 지각한 사회적 자아개념 증진에 효과가 있을 것이다. 둘째, 품성계발 프로그램은 아동이 지각한 정서적 자아개념 증진에 효과가 있을 것이다. 셋째, 품성계발 프로그램은 아동이 지각한 공감능력 증진에 효과가 있을 것이다. 위의 가설을 검증하기 위하여 인천광역시 서구 소재 S초등학교에 재학 중인 4학년 2학급(총 50명) 학생들을 연구대상으로 선정하였다. 실험집단과 통제집단에 1학급(총25명)씩 배정하였으며, 실험집단에는 총 9회기의 품성계발 프로그램을 실시하고, 통제집단에는 교사-학생 위주의 일반적인 수업으로 진행하였다. 실험집단과 통제 집단 모두 본 실험 전에 사회 · 정서적 자아개념 검사와 공감능력 검사를 실시하고, 처치 후에 동일한 검사를 다시 실시하였다. 자료 처리는 사전-사후 검사에서 얻어진 점수를 가지고 평균과 표준편차를 구하였고 집단 간 평균 차의 유의성을 알아보기 위하여 t-test와 공변량분석(ANCOVA)을 실시하였다. 본 실험연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 품성계발 프로그램에 참여한 실험집단은 비교집단에 비하여 사회적 자아개념 향상에 긍정적인 영향을 주었다고 할 수 있다. 둘째, 품성계발 프로그램에 참여한 실험집단은 비교집단에 비하여 초등학생의 정서적 자아개념을 향상시키는 데 효과적이었다. 셋째, 품성계발 프로그램은 초등학생의 공감능력에는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과는 품성계발 프로그램의 경험이 초등학생의 사회 ․ 정서적 자아개념 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것을 보여주는 것으로, 초등학교 현장에 보급하여 적용할 필요가 있다. 최근 학교 현장에서 벌어지는 집단따돌림과 왕따 같이 인간관계를 제대로 형성하지 못하거나 타인의 감정을 공감하지 못하여 생기는 문제를 예방, 해결하는 데 본 프로그램이 유용하게 활용 될 수 있을 것이다.;With helping children cultivate children’s moral mindedness becomes a fundamental solution of adolescents’ problems, and increasingly important factor throughout self-development and social relationship. This report investigates how students are positively engaged by the use of the Character Development Program to determine their social/emotional self-concept and empathy ability. Thus, this report investigates the effects on social and emotional self-concept and empathy ability of elementary school children while running the Character Development Program. The research questions for this study were as follows: First, does the research investigate whether the character development program is effective to develop children’s social self-concept? Second, is the Character Development Program effective to develop children’s emotional self-concept? Last, is the Character Development Program effective to develop children’s empathy ability? The following methods were employed to examine these research questions: two 4th grade classes(50students)were selected in a S elementary school, Western Incheon. 25students were then evenly assigned into 2 groups: the experimental group of 25 and the control group of 25. The subjects in the experimental group went through 9sessions of the Character Development Program; meanwhile the participants in the control group had a regular class. Both the experimental group and the control group were examined with the same social/emotional self-concept and empathy ability test before and after the treatment. The program effects were measured by the change in the scores of average and standard deviation. Then A t-test and ANCOVA were applied to analyze the data. The results of the study were as followed: First, the character development program has positive effects of elementary students on developing their social self-concept. Second, the character development program is effective of elementary students on developing their emotional self-concept. Last, the character development program has positive effects of elementary students on developing their empathy ability. The results of this study provided that the character development is an effective way of enhancing social/emotional self-concept for elementary students. This program needs to be applied and activated in the elementary school. The character development program would be a significant role in order to prevent problems of bullying, lack of social interaction and empathy ability.
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