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그림책을 활용한 부모교육이 어머니-영아 상호작용 및 문학 교수 효능감에 미치는 영향

Title
그림책을 활용한 부모교육이 어머니-영아 상호작용 및 문학 교수 효능감에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Parent Education Using Picture Books on Mother-Infant Interactions and Literary Teaching Efficacy
Authors
이아영
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김순환
Abstract
본 연구는 어머니를 대상으로 그림책을 활용한 부모교육을 실시하여 어머니와 영아의 상호작용 및 어머니의 문학 교수 효능감에 미치는 영향을 알아보는 것에 목적을 두었다. 이를 통해 영아의 발달을 도모하고 어머니의 상호작용 질 향상과 문학 교수 효능감을 높이는데 의의가 있다. 이러한 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 그림책을 활용한 부모교육이 어머니와 영아의 그림책 읽기 상호작용에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 그림책을 활용한 부모교육이 어머니의 문학 교수 효능감에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울시 강북구에 위치한 영아전담 E어린이집에 재원중인 영아 14명(21 – 43개월)과 어머니였다. 연구대상 어머니에게 영아의 발달에 적합한 그림책 선정 방법, 영아의 흥미를 고려한 그림책 상호작용 방법, 영아의 발달을 촉진하는 그림책 활용방법에 대한 부모교육을 2013년 9월 26일부터 11월 7일까지 총 6회에 걸쳐 진행하였다. 그림책을 활용한 어머니의 언어적 상호작용 유형을 알아보기 위해서는 Senechal, Cornell과 Broda(1995)가 제시한 도구의 내용을 김금주(2000), 김재순(2003)의 연구에서 사용된 것에 기초하여 수정·보완 후 사용하였다. 영아의 언어적·비언어적 반응을 알아보기 위해서는 Whitehurst 외(1988), Whitehurst와 Valdez-Menchaca(1992), Caulfield(1987) 및 Groenendaal와 Goudene(1987)가 제시한 분석기준을 김금주(2000), 김재순(2003)의 연구에서 사용된 것에 기초하여 수정·보완 후 사용하였다. 또한 어머니의 문학 교수 효능감을 알아보기 위하여 Enochs, Smith와 Huinker(2000)가 개발한 MTEBI(Methmetics Teaching Efficacy Belief Instrument)를 연구의 목적에 맞게 김정화, 이영애(2011)가 수정·보완한 것을 기초로 하여 사용하였다. 연구의 효과를 알아보기 위해 사전·사후 검사를 실시하였으며, 수집된 자료는 Wilcoxon Signed-ranks 검정을 실시하여 분석하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 그림책을 활용한 부모교육은 어머니-영아 상호작용에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 어머니의 상호작용 중 지시하기를 제외한 모든 유형(주의환기, 설명하기, 질문하기, 피드백)에서 사전·사후 검사를 분석한 결과 유의한 것으로 나타났다. 이는 부모교육을 통해 어머니들이 그림책을 활용한 상호작용의 중요성과 방법에 대한 안내를 제공받음으로써 상호작용이 긍정적으로 변화하였고 이를 통해 영아의 반응 또한 긍정적으로 변화하였다고 해석할 수 있다. 둘째, 그림책을 활용한 부모교육은 어머니의 문학 교수 효능감을 향상하는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 본 연구의 사전·사후 검사를 분석한 결과 개인효능감과 결과기대감 모두 유의한 것으로 나타났다. 이는 어머니들이 그림책을 활용한 부모교육을 통해 정보를 제공받고 활용함으로써 보다 유능한 교사로서의 역할을 하게 되었다고 해석할 수 있다. 결론적으로 그림책을 활용한 부모교육은 어머니-영아 상호작용에 긍정적인 효과를 미치고 어머니의 문학 교수 효능감 향상에도 도움이 되었음을 알 수 있다. 이러한 결과는 영유아교육기관에서 그림책을 활용하는 부모교육의 가치에 대해 고찰하고, 지속적으로 가정과의 연계를 진행하여 최초의 교사인 어머니들의 교수 효능감을 높일 수 있는 기회가 제공되어야 함을 시사한다.;The purpose of this study was to investigate the effects of parent education using picture books on mother-infant interactions and mothers' literary teaching efficacy. It aimed to help infants develop and allow mothers to improve the quality of the interactions and literary teaching efficacy. To do this, the following questions were set: 1. How does parent education using picture books affect mother-infant interactions in reading them? 2. How does parent education using picture books affect mothers' literary teaching efficacy? This study was conducted in 14 infants (aged 21 to 43 months) and their mothers at E Childcare Centers exclusively for infants in Gangbuk-gu, Seoul. Mothers were provided with parent education about how to select picture books suitable for infants, how to use picture books to make interactions in consideration of infants' interest, and how to use picture books to facilitate infants' development in a total of six sessions from September 26 to November 7, 2013. To determine the types of mothers' verbal interactions using picture books, the revision and complementation of the tool made by Senechal, Cornell, and Broda (1995) was used on the basis of the research conducted by Kim (2000) and Kim (2003). To determine infants' verbal and non-verbal responses, the analysis criteria made by Whitehurst et al. (1988), Whitehurst and Valdez-Menchaca (1992), Caulfield (1987), and Groenendaal and Goudene (1987) were used on the basis of the research conducted by Kim (2000) and Kim (2003). To determine mothers' literary teaching efficacy, the Mathematics Teaching Efficacy Belief Instrument (MTEBI) developed by Enochs, Smith, and Huinker (2000) was used on the basis of the revision and complementation made to meet the objective of the research by Kim and Lee (2011). Pretest and posttest were performed to examine the effects of the research, and Wilcoxon Signed-ranks test was used to analyze the collected data. The results of this study can be summarized as follows: First, parent education using picture books positively affected mother-infant interactions. Pretest and posttest revealed that it was signifiant in all types of interaction for mothers but directing: attention-calling, explaining, questioning, and giving feedback. In other words, mothers who learned the importance and methods of interactions using picture books through parent education had their interactions and, consequently, infants' responses changed positively. Second, parent education using picture books improved mothers' literary teaching efficacy. Pretest and posttest revealed that this result was signifiant in the all areas of personal efficacy and outcome expectation. In other words, mothers who were given information through parent education using picture books and used it came to play a role as a more competent teacher. In conclusion, parent education using picture books positively affected mother-infant interactions and helped mothers improve literary teaching efficacy. These results suggest that it should be necessary to consider the values of parent education using picture books, make association constantly with homes, and provide mothers, who are the first teacher, with opportunities to improve literary teaching efficacy in infanthood and young childhood education institutions.
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