View : 106 Download: 0

유아 세계시민교육이 유아의 세계시민의식과 공감능력에 미치는 영향

Title
유아 세계시민교육이 유아의 세계시민의식과 공감능력에 미치는 영향
Other Titles
Effectiveness of Global Citizenship Education Activities on Young Children's Global Citizenship and Empathy
Authors
박지선
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이승연
Abstract
본 연구는 세계시민교육 활동이 유아의 세계시민의식과 공감능력에 미치는 영향을 알아보는 것을 목적으로 하였으며, 이를 통해 유아들이 올바른 세계시민의식을 형성하고 공감능력을 향상시킬 수 있는 효과적인 세계시민교육 활동방안을 유아교육 현장에 제공하는데 의의가 있다. 이와 관련하여 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아를 위한 세계시민교육 활동 참여 여부에 따라 만 5세반 유아의 세계시민 의식 변화에 차이가 있는가? 2. 유아를 위한 세계시민교육 활동 참여 여부에 따라 만 5세반 유아의 공감능력 변화에 차이가 있는가? 본 연구에서는 유아 세계시민교육 활동이 만 5세반 유아의 세계시민의식과 공감능력에 어떠한 영향을 미치는지 알아보기 위해 실험연구를 실시하였다. 연구대상은 경기도 고양시에 위치한 N사립유치원의 만 5세반 유아 44명이며, 실험처치로는 2013년 6월 12일부터 11월 2일까지 총 19주간에 유아 세계시민교육 활동을 실험집단 유아들에게 실시하였다. 유아의 세계시민의식을 측정하기 위해서는 유네스코(1995)가 개발한 ‘국제이해교육의 실태와 국제 비교연구’ 중 국제의식과 태도조사를 위한 설문지를 기초로 하고, 이를 초등학생 대상으로 수정한 장주혜(2008)의 도구를 참고로 하여 연구자가 제작하였으며, 유아의 공감능력을 측정하기 위해서 Feshbach와 Roe(1968)가 초등학생을 대상으로 개발한 ‘Affective Situation Test'를 문연심(2004)이 우리나라 상황에 맞게 수정‧보완한 것을 수정하여 사용하였다. 실험의 효과를 알아보기 위하여 실험집단과 비교집단을 대상으로 사전‧사후검사를 실시하였으며, 그 차이에 대해 t검정으로 비교․ 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 세계시민교육 활동은 유아의 세계시민의식을 향상시키는 것으로 나타났다. 하위영역인 ‘세계문제에 대한 흥미와 관심’과 ‘문제해결에 대한 참여의식’ 모두에서 세계시민교육 활동에 참여한 실험집단 유아가 비교집단 유아보다 사전검사와 사후검사 간의 변화량 차이에서 유의하게 높은 결과가 나타났다. 이는 세계시민교육 활동이 유아가 세계문제에 흥미와 관심을 갖는 것과 세계 문제를 해결하기 위해 참여하는데 도움이 된다는 것을 의미한다. 둘째, 세계시민교육 활동은 유아의 공감능력을 향상시키는 것으로 나타났다. 공감능력 중 ‘기쁨’을 제외한 모든 하위영역(슬픔, 공포, 분노)에서 세계시민교육 활동에 참여한 실험집단 유아가 비교집단 유아보다 사전검사와 사후검사 간의 변화량 차이에서 유의하게 높은 결과가 나타났다. 이는 세계시민교육 활동을 통해 다양한 감정을 함께 느끼고 수용하는 과정이 유아의 공감능력 향상에 도움이 되었다는 것을 의미한다. 결론적으로 유아 세계시민교육 활동이 유아들의 세계시민의식과 공감능력을 높이는데 긍정적인 영향을 미친 것으로 볼 수 있다. 이러한 결과는 유아 세계시민교육을 통해 유아들이 세계문제에 관심을 갖고 문제해결에 대한 참여의식을 높이며, 타인에 대한 관심과 배려를 유도하여 공감능력에 효과가 있음을 시사하는 것이다.;This study aims at looking into how global citizenship education activities affect the level of young children's global citizenship and their empathy, and providing the childhood education field with effective global citizenship education activities which help young children internalize appropriate global citizenship and enhance their empathy. In order to achieve this goal, the two questions I raised for this study are as follows: depending on whether young children aged 5 actually participated in global citizenship education activities, 1. Is there any differences in the level of their global citizenship? 2. Is there any change in the level of their empathy? The following experiments were conducted with the purpose of studying how global citizenship education activities affect the level of 5-year-old young children's global citizenship and empathy. The subjects for this study (total 44) were selected from a private kindergarten which is located at Goyang-si, Gyeonggi-do (hereinafter a kindergarten "N"), and classified into an experimental group (22) and comparative group (22). From Jun. 12th to Nov. 2nd, 2013 (total 19 weeks), the above experimental group participated in global citizenship education activities. For young children's global citizenship, the researcher herself developed its assessment tool with reference to "the survey for young children's awareness and attitudes to international understanding" extracted from a paper "Status of International Understanding Education & Its Comparative Study," written by the UNESCO in 1995, and a testing tool developed by Jang Ju-hye in 2008 by revising the survey above for elementary schoolers. In addition, young children's empathy was assessed with the testing tool that Mun Yeon-sim designed in 2004 by evaluating and revising the "Affective Situation Test." This test was originally devised for elementary schoolers by Feshbach and Roe in 1968. Preliminary and post tests were conducted on both the experimental and comparative groups in order to measure the effectiveness of the experiments. The results of theses tests were compared and analyzed with "T test," a computer statistical program. The results of this study could be summarized as follows: First, global citizenship education activities raised young children's awareness of global citizenship. Comparing with the comparative group, the experimental group showed higher achievement at all the assessment elements about global citizenship (consisting of "Interest in International Affairs" and "Participation in Problem Solving Activities") between their preliminary and post tests. It indicates that global citizenship education activities help young children have interest in international affairs and encourage them to participate in problem solving activities. Second, global citizenship education activities enhanced the level of young children's empathy. Among the assessment elements about empathy ("Happiness" "Sadness" "Fear" and "Anger"), the experimental group made better achievement than the comparative group at all the elements above except for "Happiness" between their preliminary and post tests. It shows that global citizenship education activities led young children to feel and accept various emotions, finally improving their empathy level. In conclusion, global citizenship education activities have a positive influence on young children's global citizenship and their empathy. The result above indicates that global citizenship education activities not only encourage young children to have interest in international affairs and participate in problem solving activities, but also lead them to consider and understand others with increased empathy ability.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE