View : 120 Download: 0

유아 수학교육 관련 논문의 연구 동향 분석

Title
유아 수학교육 관련 논문의 연구 동향 분석
Other Titles
Analysis of Research Trends in Papers on Math Education for Young Children
Authors
이송희
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이승연
Abstract
본 연구는 1996년부터 2013년까지 발표된 유아 수학교육과 관련된 학위논문의 연구 동향을 분석하는 것을 목적으로 하였다. 유아 수학교육과 관련된 논문들의 연구 주제, 교수학습방법, 교육내용, 연구 대상, 연구 방법의 동향을 분석함으로써, 유아 수학교육 내용과 방법의 흐름을 파악하고, 향후 유아 수학교육에 관한 연구의 기초 자료를 제공하는데 의의가 있다. 이와 같은 연구 목적에 따라 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 1. 유아 수학교육 관련 논문의 연구 주제, 교수학습방법, 교육내용 동향은 어떠한가? 1-1. 유아 수학교육 관련 논문의 연구 주제 동향은 어떠한가? 1-2. 유아 수학교육 관련 논문의 교수학습방법 동향은 어떠한가? 1-3. 유아 수학교육 관련 논문의 교육내용 동향은 어떠한가? 2. 유아 수학교육 관련 논문의 연구 대상 및 연구 방법 동향은 어떠한가? 2-1. 유아 수학교육 관련 논문의 연구 대상 동향은 어떠한가? 2-2. 유아 수학교육 관련 논문의 연구 방법 동향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 1996년부터 2013년까지 발표된 유아 수학교육과 관련된 학위논문 427편이다. 대상 논문 검색은 학술연구정보서비스(RISS)와 국회도서관에서 제공하는 인터넷 사이트를 통해 이루어졌다. 유아 수학교육 관련 논문의 연구 주제 및 교육내용 동향을 살펴보기 위하여 유아 수학교육의 주제, 교수학습방법, 수학 교육내용으로 구분하여 분석하였다. 첫째, 유아 수학교육의 연구 주제는 이영주(1996), 이대균ㆍ백경순ㆍ김현수(2006)의 주제별 분류준거를 토대로 철학 및 역사, 교육과정 및 프로그램, 교수학습방법, 교사교육과 전문성, 부모교육과 자녀 양육, 교육평가, 교구 및 환경으로 분류하였다. 둘째, 유아 수학교육의 교수학습방법은 교수법과 통합교육으로 분류하여 분석하였다. 교수법에는 수학교수 및 활동, 개별학습과 협동학습, 수학적 과정 및 태도 등이 포함되며, 통합교육은 놀이활동과 타 교과와의 통합활동으로 구분하였다. 셋째, 유아 수학교육의 교육내용은 NCTM(2000)의 수학교육 내용 분류 기준인 수와 연산, 기하, 측정, 대수, 자료 분석과 확률로 분류하였다. 유아 수학교육 관련 논문의 연구 방법 동향을 파악하기 위하여 연구 대상과 연구 방법으로 나누어 분석하였다. 첫째, 연구 대상은 인적대상, 물적대상, 문헌대상, 다중대상으로 분류하였다. 그 중 인적대상은 유아, 부모, 교사로 구분하였고, 유아는 연령별로 0~2세, 만 3세, 만 4세, 만 5세, 만 3,4,5세, 만 4,5세로 세분화하였다. 둘째, 연구 방법은 양적연구, 질적연구, 문헌연구, 프로그램 및 평가 연구, 복합연구로 분류하였다. 그 중 양적연구는 실험연구, 관찰연구, 조사연구로 분류하였고, 질적연구는 일반적인 질적연구, 문화기술적 연구, 기타 질적연구로 분류하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아 수학교육에 관한 연구들은 연구 주제 중에서는 교수학습방법이 가장 많은 비중을 차지하였다. 수학교육의 학문적 토대와 균형잡힌 체제 구축을 위하여 다른 주제들에 관한 연구들도 좀 더 이루어질 필요가 있다. 그리고 교수학습방법 중에서는 놀이활동이나 타 교과와의 통합적인 교수학습방법의 적용과 효과에 많은 관심을 가지고 있었다. 이는 유아 수학교육이 놀이활동이나 타 교과 활동과 다양하게 접목될 수 있음은 물론, 실생활적인 수학교육 접근과 다양한 통합활동 방법들을 발견하는데 유용한 기초 자료가 될 수 있음을 보여주고 있다. 수학교육의 교육내용 중에서는 수와 연산, 기하, 측정, 대수, 자료 분석과 확률의 5가지를 모두 다루는 연구들이 가장 많았고, 1가지 교육내용을 다룬 연구들에서는 수와 연산, 기하 교육내용에 편중되어 있었다. 측정, 대수, 자료 분석과 확률에 관한 연구가 활발히 이루어질 필요가 있으며, 유아들이 수학적으로 문제를 해결하고자 하는 수학적 소양, 문제해결력에 중심을 둔 연구들이 좀 더 이루어져야 하겠다. 둘째, 유아 수학교육에 관한 연구들은 연구 대상으로는 유아에 대한 연구가 가장 많은 비중을 차지하였다. 그 중 만 5세 단일연령에 편중된 연구 경향을 나타내었으므로, 만 3세 이하의 어린 유아, 교사, 부모에 대한 관심이 확대되어야 할 필요가 있다고 본다. 연구 방법으로는 많은 연구들이 양적연구에 편중된 경향을 보이고 있으며, 그 중 실험연구 방법을 가장 많이 선호하고 있었다. 질적연구도 조금씩 증가하고 있고, 프로그램 및 평가에 관련된 연구나 복합연구처럼 다양한 연구 방법에 대한 관심이 증대되고 있긴 하나 아직은 많이 부족한 실정이다. 그러므로 앞으로의 연구는 수학교육을 좀 더 다각적인 방법으로 적용하고 분석하려는 노력이 요구되며, 유아들의 일상생활 속 수학적 경험들을 발견하고 수집하여 체계적인 교육과 평가로 연결시킬 수 있는 연구 방법과 평가 도구 개발이 활발히 이루어질 필요가 있다.;The purpose of this study was to analyze the research trends of dissertations related to math education for young children published from 1996 to 2013. The study will claim its significance by figuring out the flows of content and methodology in math education for young children and providing basic data for future researches on math education for young children by analyzing dissertations related to math education for young children in topic, teaching and learning method, educational content, subject, and research method trends. For the purpose, the study set the following research questions: 1. What are the trends of topic, teaching and learning method, and educational content in dissertations related to math education for young children? 1-1. What are the trends of topic in papers related to math education for young children? 1-2. What are the trends of teaching and learning method in papers related to math education for young children? 1-3. What are the trends of educational content in papers related to math education for young children? 2. What are the trends of subject and methodology in papers related to math education for young children? 2-1. What are the trends of subject in papers related to math education for young children? 2-2. What are the trends of methodology in papers related to math education for young children? The subjects include 427 dissertations related to math education for young children published between 1996 and 2013 and were searched through the Research Information Sharing Service(RISS) and the Internet site offered by the National Assembly Library. The study analyzed the followings to figure out the trends of topic, teaching and learning method, and educational content in papers related to math education for young children: first, the research topics of math education for young children were categorized into "philosophy and history," "curriculums and programs," "teaching and learning methods," "teacher education and professionalism," "parent education and child rearing," "educational evaluation" and "teaching tools and environments." Second, the teaching and learning methods of math education for young children were classified into teaching methods and inclusive education. Teaching methods contain math teaching and activities, individual learning, and collaborative learning, whereas inclusive education contains play activities and integration activities with other subjects. Finally, the educational content of math education for young children was categorized into numbers and computation, geometry, measurement, algebra and data analysis and probability, which are the classification criteria of math education content by NCTM(2000). The study also analyzed the followings to figure out the trends of subject and methodology in papers related to math education for young children: first, subjects were categorized into human, physical, literature, and multiple subjects. Secondly, methodologies were classified into quantitative, qualitative, literature, program and evaluation, and complex study. The research findings were summarized as follows: first, teaching and learning methods recorded the highest percentage in the topics of researches on math education for young children. Of teaching and learning methods, the application and effects of play activities and integration into other subjects received much attention, which indicates that math education for young children can be integrated into play activities and other subject activities in various ways and can serve as useful basic data to discover practical approaches to math education and diverse integration methods of activities. As for the educational content of math education, the biggest number of researches covered five areas of numbers and computation, geometry, measurement, algebra, and data analysis and probability. Those researches covering only one area were inclined toward numbers and computation and geometry. Those findings raise a need to conduct active researches on measurement, algebra, and data analysis and probability and also researches focused on mathematical knowledge, process and problem solving to help young children solve problems mathematically in daily life. Second, researches on young children recorded the highest percentage in terms of subject in researches on math education for young children. They were inclined toward a single age group of five years old. There is a need to expand the subject groups to three-year-olds or younger, teachers, and parents. As for methodology, many researches were inclined toward quantitative study, showing the greatest preference for experimental research. Researchers thus need to try to apply and analyze math education in multilateral ways in addition to experimental research. It is also required to actively develop methodologies and evaluation tools to associate young children's mathematical experiences in daily life with systematic education and evaluation.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE